Svensk samlingssida för vaccininfo(.com)

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Svensk samlingssida för vaccininfo(.com)

Inläggav CJ Åkerberg » tis 21 feb 2012, 15:46

Zartax skrev:
CJ Åkerberg skrev:Sidan är tänkt att ge enkel och vetenskaplig info om vacciner, vaccination och argument för. Vi tar även upp antivaccinationsrörelsen och konspirationsteorier som rör sig i dessa läger.

Jag skulle vilja ge tipset att även ge argument mot vaccination. Alltså, riktiga argument, inte de som antivaccinationsrörelsen kör med. Mest för att visa att sidan är objektiv och inte har en agenda att "gå etablissemangets ärenden".

Men... vi är ju inte objektiva på "det sättet".

IMO är det som att begära att regeringens Förintelsesida skulle lägga upp förklaringar till varför möjligen förintelsen skulle kunna vara fejk.

Däremot kan det vara av intresse att ta upp undersökningarna kring Pandemrix och fall där det gått fel, naturligtvis.
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav pwm » tis 21 feb 2012, 16:07

Ja, det är nog att hoppas på för mycket att man ska kunna övertyga vaccinmotståndare om att de kanske har fel. Jag tror det handlar om människor som "valt sida" och argumenterar för den; de saknar intresse för information som talar emot dem. Det bästa man kan hoppas på är att vara en välbehövlig motpol.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Zartax » tis 21 feb 2012, 16:24

CJ Åkerberg skrev:Men... vi är ju inte objektiva på "det sättet".

IMO är det som att begära att regeringens Förintelsesida skulle lägga upp förklaringar till varför möjligen förintelsen skulle kunna vara fejk.

Däremot kan det vara av intresse att ta upp undersökningarna kring Pandemrix och fall där det gått fel, naturligtvis.

Jag menar inte att ni ska vara objektiva som i "Vi har inte tagit ställning." utan objektiva som att "Vi försöker inte dölja information eller argument som talar emot oss.". T.ex. kan ni ha en flik som är "När bör man inte ta vaccin" med alla anledningar som finns, t.ex. att man är allergisk mot någon komponent som finns i det specifika vaccinet osv. Om folk som läser sidan får intrycket att ni menar att man alltid ska ta vaccin, oavsett sitiuation så framstår er åsikt som grundad i en agenda och inte i allmänhetens bästa.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav CJ Åkerberg » tis 21 feb 2012, 16:30

Zartax skrev:
CJ Åkerberg skrev:Men... vi är ju inte objektiva på "det sättet".

Jag menar inte att ni ska vara objektiva som i "Vi har inte tagit ställning." utan objektiva som att "Vi försöker inte dölja information eller argument som talar emot oss.". T.ex. kan ni ha en flik som är "När bör man inte ta vaccin" med alla anledningar som finns, t.ex. att man är allergisk mot någon komponent som finns i det specifika vaccinet osv. Om folk som läser sidan får intrycket att ni menar att man alltid ska ta vaccin, oavsett sitiuation så framstår er åsikt som grundad i en agenda och inte i allmänhetens bästa.

Ah, I see your point och är med på noterna. Bra poängterande, ska se om/hur vi skulle kunna få med det i materialet. Thanks!
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav Zoid » tis 21 feb 2012, 16:36

Rune Lanestrand har en insändare om "vaccineländet" i dagens nummer av GP. Jag tänkte svara på denna, kan jag skriva under med "medlem i VoF" efter mitt namn?
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav pwm » tis 21 feb 2012, 16:44

Zoid skrev:Rune Lanestrand har en insändare om "vaccineländet" i dagens nummer av GP.
Är det denna?
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Zoid » tis 21 feb 2012, 17:05

pwm skrev:
Zoid skrev:Rune Lanestrand har en insändare om "vaccineländet" i dagens nummer av GP.
Är det denna?

Japp, tänkte inte att leta efter den på hemsidan :oops:
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav CJ Åkerberg » tis 21 feb 2012, 17:30

Han är en effektiv herre, samma "insändare" dyker upp på Höglandsnytt och Nutidningen.

Sen är det fascinerande att man fortfarande kan hävda att Pandemrix är otestat kliniskt:
Om något ska utredas så är det hur Läkemedelsverket, Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen kunde godkänna influensavaccinet på dispens utan att det prövas kliniskt?

Samma svar som jag skrev till Torbjörn S förut, när han hotade med att stämma för förtal om att han ljuger sig blå (om bl.a. samma sak):

EMA skrev:How has Pandemrix been studied?
Pandemrix was originally developed as a pandemic vaccine, to be used during the influenza A (H1N1) pandemic declared in June 2009. Six main studies have been carried out that looked at the ability of a two-dose schedule of the vaccine to trigger an immune response in the following groups (the numbers given are for those who received Pandemrix in the studies):

healthy adults aged between 18 and 60 years (180 subjects in two studies);
healthy elderly subjects over the age of 60 years (120 subjects in one study);
healthy children (210 aged between three and 17 years, and 50 aged between six and 35 months, in three studies).

The studies in children also allowed the effectiveness of Pandemrix as a 0.5 ml dose to be compared with that of a 0.25 ml dose.

... Bland annat.
Användarvisningsbild
CJ Åkerberg

Inläggav devadatta » tis 21 feb 2012, 17:52

Zoid skrev:Jag tänkte svara på denna, kan jag skriva under med "medlem i VoF" efter mitt namn?

Jag ser inga större problem med det. Om du skriver något ovettigt lär vi få reda på det. :)
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav asmodean » tis 21 feb 2012, 18:40

CJ Åkerberg skrev:Han är en effektiv herre, samma "insändare" dyker upp på Höglandsnytt och Nutidningen.

Sen är det fascinerande att man fortfarande kan hävda att Pandemrix är otestat kliniskt:

Äcven att han pratar om det "Hon varnade i flera artiklar mot massvaccineringen och det dåligt utprovade vaccinet Tamiflu." Tamiflu ett vaccin? *suck*
asmodean

Inläggav Zoid » tis 21 feb 2012, 23:59

devadatta skrev:
Zoid skrev:Jag tänkte svara på denna, kan jag skriva under med "medlem i VoF" efter mitt namn?

Jag ser inga större problem med det. Om du skriver något ovettigt lär vi få reda på det. :)

Efter att ha pratat med div. VoFare på pubkvällen i Gbg i kväll så hänvisar jag nog endast till VoF i brödtexten... ;)
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav Zoid » tor 23 feb 2012, 19:25

Jag har försökt skriva ett stringent svar till Lanestrands insändare, men det var länge sedan jag skrev nåt som inte var en lösare form av tyckande på div. internetforum och Facebook ;) Jag vet inte om jag skall rikta in mig på hans konspirationsteorier eller hans faktiska felaktigheter (som egentligen bara är två, det kliniska testandet och Tamiflu). Risken blir att det blir pajkastning iom ifrågasättandet av hans konspirationsteorier... Detta är vad jag har skrivit hittills (mina lärare på Journalistutbildningen för många år sen skulle slita sitt hår om de fick läsa detta tror jag...)

Rune Lanestrand har rätt i att det måste till en granskning i fallet med de narkolepsidrabbade efter massvaccinationen 2009, men tyvärr så verkar han ha hoppat i samma konspirationsteoretiska tunna som många andra vaccinationsmotståndare. Han efterlyser "kritisk granskning" av "propagandan" som sprids, det kanske vore på sin plats att Herr Lanestrand gör en kritisk granskning av sina egna uppfattningar? Hans insändare är nämligen full av felaktigheter, Rune hävdar att inga kliniska tester gjorts av Pandemrix. Det har det gjorts, 6 stycken närmare bestämt. Tamiflu är inget vaccin, utan ett antiviralt medel som måste kombineras med vaccin för att ha någon större verkan. Och sen har vi alla konspirationsteorierna... Läkemedelsbolagen är onda kapitalister som för att tjäna pengar ljuger för media och har korrupta organisationer som WHO, Europeiska Läkemedelsmyndigheten, svenska Läkemedelsverket, Smittskyddsinstitutet och Socialstyrelsen i sin bakficka. Politiker och tjänstemän beskylls för att ha piskat upp en hysteri på "lösa medicinska grunder", etc...

Jag vet inte riktigt i vilken riktning jag skall ta detta för att ens komma i närheten av någon slags Åkerbergsk briljans... ;)
Användarvisningsbild
Zoid

Inläggav piotrr » tor 23 feb 2012, 20:25

Zoid skrev:Rune Lanestrand har en insändare om "vaccineländet" i dagens nummer av GP. Jag tänkte svara på denna, kan jag skriva under med "medlem i VoF" efter mitt namn?

Jag har ett bättre förslag: Låt mig se ditt svar innan du skickar så skriver vi under båda två som

Zoid, medlem i Vetenskap och Folkbildning
Per Edman, styrelseledamot i Vetenskap och Folkbildning

...om du vill alltså.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » tor 23 feb 2012, 20:38

Zoid skrev:Jag vet inte riktigt i vilken riktning jag skall ta detta för att ens komma i närheten av någon slags Åkerbergsk briljans... ;)

Jag försökte. Det blev för långt:

Rune Lanestrand ägnar sin insändare (datum) åt att måla upp en värld där onda läkemedelsbolag ljuger för media och skyddas av korrupta internationella organisationer som kontrollerar svenska myndigheter och politiker. Bland alla frågetecken en sådan världsbild ger upphov till måste jag hålla med om att det stora antalet fall av narkolepsi efter svininfluensan och vaccinationen måste granskas. Det är precis därför de granskas idag. Rune Lanestad efterlyser kritisk granskning, så låt oss testa den: Om nu läkemedelsbolag styr världen, varför finns det mer än ett bolag? Hur får de Venezuelas Chavez eller Italiens Berlusconi att hålla tyst? Därom tiger Lanestads kritiska granskning.

Tvärt emot vad Lanestad har fått höra testades Pandemrix kliniskt innan lanseringen. Det var ont om tid, men det var också för viktigt för att hoppa över något så grundläggande som ett test för att se om vaccinet fungerade och var mindre farligt än sjukdomen som skulle stoppas. Lanestad talar också om Tamiflu som om det vore ett vaccin, vilket inte stämmer. Tamiflu är ett antiviralt medel som kan sättas in vid allvarliga fall för att förbättra överlevnadschanserna hos den som redan insjuknat eller förkorta antalet sjukdagar med 10 eller 20%. Tamiflu kan däremot inte stoppa smitta, eller förebygga sjukdom.

Själv företräder jag en vetenskapligt medicinsk inställning till pandemier och bekämpningen av virus, precis som alla svenska vårdinrättningar förväntas göra. Det gör jag för att den vetenskapliga metoden fungerar.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Zoid » tor 23 feb 2012, 21:28

piotrr skrev:
Zoid skrev:Rune Lanestrand har en insändare om "vaccineländet" i dagens nummer av GP. Jag tänkte svara på denna, kan jag skriva under med "medlem i VoF" efter mitt namn?

Jag har ett bättre förslag: Låt mig se ditt svar innan du skickar så skriver vi under båda två som

Zoid, medlem i Vetenskap och Folkbildning
Per Edman, styrelseledamot i Vetenskap och Folkbildning

...om du vill alltså.

Jag är på :smile2:
Användarvisningsbild
Zoid

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik