Svensk samlingssida för vaccininfo(.com)

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Svensk samlingssida för vaccininfo(.com)

Inläggav EmmaS » ons 07 mar 2012, 17:08

...samtidigt i overkligheten...

vaccin.me tar i rätt hårt. För två dagar sen la de ut den här videon där det påstås att:

the FDA has known since 2003 that Human Papilloma Virus does not cause cancer

De sprider alltså ut förnekande av sambandet mellan HPV och cancer :shock:

Här, Marina Ahlm, får du en present av mig:
Bild

Jag blir bara så trött. Skönt att Vaccininfo finns mitt i allt åtminstone <3
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inläggav romanum » ons 07 mar 2012, 17:24

EmmaS skrev:...samtidigt i overkligheten...

vaccin.me tar i rätt hårt. För två dagar sen la de ut den här videon där det påstås att:

the FDA has known since 2003 that Human Papilloma Virus does not cause cancer

De sprider alltså ut förnekande av sambandet mellan HPV och cancer :shock:

Här, Marina Ahlm, får du en present av mig:
Bild

Jag blir bara så trött. Skönt att Vaccininfo finns mitt i allt åtminstone <3

Kan komma härifrån (http://www.fda.gov/ohrms/dockets/docket ... 1-vol1.pdf)

It is now generally accepted that persistent infection of the uterine cervix caused and maintained
by a "high-risk" HPV is the pivotal tumor promoter in cancer induction...

The FDA news release of
March 31, 2003 acknowledges that "most infections (by HPV) are short-lived and not associated
with cervical cancer

The basis of this reclassification request is that the present regulatory classification of HPV DNA
tests as devices intended for use in identifying and typing HPV infection to stratify women at
risk for cervical cancer, thus assigned to class III, requiring submission and approval of PMAs
[2], is no longer appropriate because continued designation of low-to-moderate risk HPV DNA
test devices as class III devices contradicts the current understanding of HPV infection and its
relationship to the development of cervical cancer . Based on new scientific informatio n
published in the past 15 years, it is now generally agreed that identifying and typing HPV
infection does not bear a direct relationship to stratification of the risk for cervical cancer .

It is the persistent infection, not the
virus, that determines the cancer risk .

Tja, den som orkar läsa alla 132 sidor. Varsågod:
_______________________________________________________________________________________
Beware of The pseudo sceptics
romanum

Inläggav piotrr » ons 07 mar 2012, 17:53

rikard skrev:Bild

När hon skriver "Lätt att skydda sig mot" hoppas jag att hon menar kondom. Hon menar ju uppenbarligen inte vaccin.

Själv vill jag bara upprepa hur otroligt coolt jag tycker det är att vi har lyckats hitta ett VACCIN mot CANCER. Inte alla sorters cancer, jag är inte dum i huvudet, men att över huvud taget kunna förebygga en viss andel cancerfall med ett vaccin, det är så jävla häftigt.
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav piotrr » ons 07 mar 2012, 17:58

romanum skrev:
It is now generally accepted that persistent infection of the uterine cervix caused and maintained
by a "high-risk" HPV is the pivotal tumor promoter in cancer induction...

Ja.

romanum skrev:
The FDA news release of March 31, 2003 acknowledges that "most infections (by HPV) are short-lived and not associated with cervical cancer

Det är föga överraskande att "most" i somligas ögon ser ut som "all" istället.

romanum skrev:
It is the persistent infection, not the virus, that determines the cancer risk .

Färre virus, färre infektioner, lägre persistens, lägre risk för cancer.
/ Per Edman
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav romanum » ons 07 mar 2012, 18:01

piotrr skrev:
rikard skrev:Bild

När hon skriver "Lätt att skydda sig mot" hoppas jag att hon menar kondom. Hon menar ju uppenbarligen inte vaccin.

Själv vill jag bara upprepa hur otroligt coolt jag tycker det är att vi har lyckats hitta ett VACCIN mot CANCER. Inte alla sorters cancer, jag är inte dum i huvudet, men att över huvud taget kunna förebygga en viss andel cancerfall med ett vaccin, det är så jävla häftigt.

Vet inte om jag håller med om det fullt ut: Vaccinet är mot viruset, som genom (om man tolkar dokumentet jag länkade till) en persistent infektion i förlängningen kan ge cancer. Vaccinet riktar sig inte mode denna typ av cancer direkt utan indirekt.

Man kan lika gärna säga att undvikande av bränd mat är ett annat "vaccin" mot cancer. DVS. INDIREKT.
http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Frago ... ant-kott-/
_______________________________________________________________________________________
romanum

Inläggav piotrr » ons 07 mar 2012, 19:44

romanum skrev:Vet inte om jag håller med om det fullt ut: Vaccinet är mot viruset, som genom (om man tolkar dokumentet jag länkade till) en persistent infektion i förlängningen kan ge cancer. Vaccinet riktar sig inte mode denna typ av cancer direkt utan indirekt.

Och du har ett problem med det för att?

romanum skrev:Man kan lika gärna säga att undvikande av bränd mat är ett annat "vaccin" mot cancer. DVS. INDIREKT./

Om du kunde få ett vaccin som gjorde att du mer sällan tog skada av carcinogenerna i bränt kött skulle jag kanske vetat om jag höll med om den liknelsen FULLT. UT.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav romanum » ons 07 mar 2012, 21:51

piotrr skrev:
romanum skrev:Vet inte om jag håller med om det fullt ut: Vaccinet är mot viruset, som genom (om man tolkar dokumentet jag länkade till) en persistent infektion i förlängningen kan ge cancer. Vaccinet riktar sig inte mode denna typ av cancer direkt utan indirekt.

Och du har ett problem med det för att?

romanum skrev:Man kan lika gärna säga att undvikande av bränd mat är ett annat "vaccin" mot cancer. DVS. INDIREKT./

Om du kunde få ett vaccin som gjorde att du mer sällan tog skada av carcinogenerna i bränt kött skulle jag kanske vetat om jag höll med om den liknelsen FULLT. UT.

Inget problem förutom att man inte kan säga att det är vaccin mot cancer, vilket du påstod. Dvs. ett påstående som inte stämmer, därav liknslsen.
PAP-screeningen har mer eller mindre samma funktion och är dessutom säkrare än vaccinet.

Fins ingen anledning att ta fram ett sådant ämne, varför ska man äta saker som inte är bra för kroppen? Bränd mat kan man undvika.
romanum

Inläggav Moridin » ons 07 mar 2012, 22:04

romanum skrev:Inget problem förutom att man inte kan säga att det är vaccin mot cancer, vilket du påstod. Dvs. ett påstående som inte stämmer, därav liknslsen.

Jo, det är ett cancervaccin. Cancervaccin är alltså antingen (1) vaccin som skyddar mot t. ex. virusformer som i sin tur orsakar cancer eller (2) vaccin där man vaccinerar med specifika tumörantigener. Enkelt uppdelat i profylaktiskt cancervaccin och terapeutiskt cancervaccin.

What cancer preventive vaccines are approved in the United States?

The U.S. Food and Drug Administration (FDA) has approved two vaccines, Gardasil® and Cervarix®, that protect against infection by the two types of HPV—types 16 and 18—that cause approximately 70 percent of all cases of cervical cancer worldwide. At least 17 other types of HPV are responsible for the remaining 30 percent of cervical cancer cases (9). HPV types 16 and/or 18 also cause some vaginal, vulvar, anal, penile, and oropharyngeal cancers (10).

In addition, Gardasil protects against infection by two additional HPV types, 6 and 11, which are responsible for about 90 percent of all cases of genital warts in males and females but do not cause cervical cancer.

PAP-screeningen har mer eller mindre samma funktion och är dessutom säkrare än vaccinet.

Cellproverna skyddar inte mot genitala och anala vårtor eller vaginal-, anal-, eller peniscancer.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav romanum » ons 07 mar 2012, 22:38

Moridin skrev:
romanum skrev:Inget problem förutom att man inte kan säga att det är vaccin mot cancer, vilket du påstod. Dvs. ett påstående som inte stämmer, därav liknslsen.

Jo, det är ett cancervaccin. Cancervaccin är alltså antingen (1) vaccin som skyddar mot t. ex. virusformer som i sin tur orsakar cancer eller (2) vaccin där man vaccinerar med specifika tumörantigener. Enkelt uppdelat i profylaktiskt cancervaccin och terapeutiskt cancervaccin.

What cancer preventive vaccines are approved in the United States?

The U.S. Food and Drug Administration (FDA) has approved two vaccines, Gardasil® and Cervarix®, that protect against infection by the two types of HPV—types 16 and 18—that cause approximately 70 percent of all cases of cervical cancer worldwide. At least 17 other types of HPV are responsible for the remaining 30 percent of cervical cancer cases (9). HPV types 16 and/or 18 also cause some vaginal, vulvar, anal, penile, and oropharyngeal cancers (10).

In addition, Gardasil protects against infection by two additional HPV types, 6 and 11, which are responsible for about 90 percent of all cases of genital warts in males and females but do not cause cervical cancer.

Cellproverna skyddar inte mot genitala och anala vårtor eller vaginal-, anal-, eller peniscancer.

Visst, men jag kan tycka att kalla det cancervaccin kan vara missvisande i alla fall. Det är ju inte gjort av antikroppar för cancerceller. Det är i preventivt syfte och riktar in sig på något som i fåtal fall kan orsaka cancer om det blir persistent. Det ungefär som att utveckla lågenergispisar som inte kan bränna maten för att i preventivt syfte se till att folk inte får i sig bränd mat.

Kanske inte, men de upptäcks och kan se om det är persistent. Som jag förstått skyddar inte vaccinet tillräckligt länge eller säkert heller, så PAP-screening behövs i alla fall för att vara helt säker.
According to Dr. Harper, assessing the true adverse event risk of Gardasil, and comparing it to the risk of cervical cancer can be tricky and complex. "The number of women who die from cervical cancer in the US every year is small but real. It is small because of the success of the Pap screening program."
...
Dr. Harper agrees with Merck and the CDC that Gardasil is safe for most girls and women. But she says the side effects reported so far call for more complete disclosure to patients. She says they should be told that protection from the vaccination might not last long enough to provide a cancer protection benefit, and that its risks - "small but real" - could occur more often than the cervical cancer itself would.
()http://www.cbsnews.com/2100-500690_162-5253431.html
romanum

Inläggav piotrr » ons 07 mar 2012, 23:24

romanum skrev:Inget problem förutom att man inte kan säga att det är vaccin mot cancer, vilket du påstod.

Och paraply är inte ett skydd från att bli våt av regn, utan ett membran som förhindrar vattendroppar från att genomskära din väg. Du gör en meningslös distinktion här. Händelseförloppet är inte direkt, men det förändrar inte att vaccinet förebygger det första steget i vad som annars blir en händelsekedja som kan framkalla cancer, eller i kortform, ett vaccin mot cancer.

Jag utgår ifrån att du aldrig använder ordet "smärtstillande" i dagligt tal. Tabletten innehåller ett medel som förändrar hjärnans förmåga att ta emot vissa signalsubstanser vilket bara ger upplevelsen av minskad smärta om effekten är persistent.

romanum skrev:PAP-screeningen har mer eller mindre samma funktion och är dessutom säkrare än vaccinet.

Det ena utesluter inte det andra, eller vice versa. Det ena förtar inte effekten av det andra, eller vice versa.

romanum skrev:Fins ingen anledning att ta fram ett sådant ämne, varför ska man äta saker som inte är bra för kroppen?

För att det är bra för kroppen att undvika saker som är dåliga för kroppen.
/ Per Edman
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Moridin » ons 07 mar 2012, 23:35

romanum skrev:Visst, men jag kan tycka att kalla det cancervaccin kan vara missvisande i alla fall.

Nej, det är inte missvisande, för tanken är att den gruppen vaccinerade har mindre förekomst av livmoderhalscancer än den icke-vaccinerade gruppen. Alltså är det ett profylaktiskt cancervaccin.

Det är ju inte gjort av antikroppar för cancerceller.

Inget vaccin innehåller antikroppar. Det kunde ju vara bra om du skaffade dig en grundläggande kunskap i det du försöker diskutera.

Det är i preventivt syfte och riktar in sig på något som i fåtal fall kan orsaka cancer om det blir persistent. Det ungefär som att utveckla lågenergispisar som inte kan bränna maten för att i preventivt syfte se till att folk inte får i sig bränd mat.

Nej, för att HPV kan orsaka cancer, men spisar kan inte orsaka att du äter bränd mat. Det du kallar "fåtal fall" är faktiskt dödsfall hos tusentals kvinnor i bara USA och fler än så utvecklar cancer. Det räcker alltså inte att enbart fokusera på dödsfall. Du måste även titta på förekomst.

Som jag förstått skyddar inte vaccinet tillräckligt länge eller säkert heller

Inget vaccin är 100% effektivt eller 100% säkert. Detta är inte ett argument mot vaccinering, för det gäller för alla läkemedel och egentligen allt du stoppar i dig. Ditt säkra dricksvatten kan vara kontaminerat med Cryptosporidium för att ta ett exempel.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav romanum » tor 08 mar 2012, 09:57

Moridin skrev:
romanum skrev:Visst, men jag kan tycka att kalla det cancervaccin kan vara missvisande i alla fall.

Nej, det är inte missvisande, för tanken är att den gruppen vaccinerade har mindre förekomst av livmoderhalscancer än den icke-vaccinerade gruppen. Alltså är det ett profylaktiskt cancervaccin.

Det är ju inte gjort av antikroppar för cancerceller.

Inget vaccin innehåller antikroppar. Det kunde ju vara bra om du skaffade dig en grundläggande kunskap i det du försöker diskutera.

Det är i preventivt syfte och riktar in sig på något som i fåtal fall kan orsaka cancer om det blir persistent. Det ungefär som att utveckla lågenergispisar som inte kan bränna maten för att i preventivt syfte se till att folk inte får i sig bränd mat.

Nej, för att HPV kan orsaka cancer, men spisar kan inte orsaka att du äter bränd mat. Det du kallar "fåtal fall" är faktiskt dödsfall hos tusentals kvinnor i bara USA och fler än så utvecklar cancer. Det räcker alltså inte att enbart fokusera på dödsfall. Du måste även titta på förekomst.

Som jag förstått skyddar inte vaccinet tillräckligt länge eller säkert heller

Inget vaccin är 100% effektivt eller 100% säkert. Detta är inte ett argument mot vaccinering, för det gäller för alla läkemedel och egentligen allt du stoppar i dig. Ditt säkra dricksvatten kan vara kontaminerat med Cryptosporidium för att ta ett exempel.

Sorry, ibland blir det fel som ni kanske vet?

Jag menar naturligtvis antigen för att stimulera immunförsvaret.

Jaja, nu hamnade vi lite off trac, det jag egentligen började med var att peka på den utredning hos FDA där påståendet att HPV inte är direkt orsak till cancern kommer ifrån.
romanum

Inläggav EmmaS » tor 08 mar 2012, 16:29

romanum skrev:Jaja, nu hamnade vi lite off trac, det jag egentligen började med var att peka på den utredning hos FDA där påståendet att HPV inte är direkt orsak till cancern kommer ifrån.

Vill bara påpeka att det var kunskapsläget år 2003. Numera vet FDA och världen mer.

FDA skrev:HPV (human papillomavirus)

What is HPV?
HPV (human papillomavirus) is a sexually transmitted virus. It is passed on through genital contact (such as vaginal and anal sex). It is also passed on by skin-to-skin contact. At least 50% of people who have had sex will have HPV at some time in their lives.

Why haven't I heard of HPV?
HPV is not a new virus. But many people don't know about it. Most people don't have any signs. HPV may go away on its own-- without causing any health problems.

Who can get HPV?
Anyone who has ever had genital contact with another person may have HPV. Both men and women may get it -- and pass it on-- without knowing it. Since there might not be any signs, a person may have HPV even if years have passed since he or she had sex. You are more likely to get HPV if you have:
• sex at an early age,
• many sex partners, or
• a sex partner who has had many partners.

If there are no signs, why do I need to worry about HPV?
There are over 100 different kinds of HPV and not all of them cause health problems. Some kinds of HPV may cause problems like genital warts. Some kinds of HPV can also cause cancer of the cervix, vagina, vulva, or anus. Most of these problems are caused by types 6, 11, 16 or 18.

Is there a cure for HPV?
There is no cure for the virus (HPV) itself. There are treatments for the health problems that HPV can cause, such as genital warts, cervical changes, and cervical cancer.

What should I know about genital warts?
There are many treatment choices for genital warts. But even after the warts are treated, the virus might still be there and may be passed on to others. If genital warts are not treated they may go away, stay the same, or increase in size or number, but they will not turn into cancer.

What should I know about cervical cancer?
All women should get regular Pap tests. The Pap test looks for cell changes caused by HPV. The test finds cell changes early -- so the cervix can be treated before the cells turn into cancer. This test also can also find cancer in its early stages so it can be treated before it becomes too serious. It is rare to die from cervical cancer if the disease is caught early.

What should I know about vaginal or vulvar cancer?
Vaginal cancer is cancer of the vagina (birth canal). Vulvar cancer is cancer of the clitoris, vaginal lips, and opening to the vagina. Both of these kinds of cancer are very rare. Not all vaginal or vulvar cancer is caused by HPV.

What should I know about anal cancer?
Anal cancer is cancer that forms in tissues of the anus. The anus is the opening of the rectum (last part of the large intestine) to the outside of the body.

Is there a test for HPV?
Yes. It tests for the kinds of HPV that may lead to cervical cancer. The FDA approved the HPV test to be used for women over 30 years old. It may find HPV even before there are changes to the cervix. Women who have the HPV test still need to get the Pap test.

Can I prevent HPV?
FDA has approved vaccines that prevent certain diseases, including cervical cancer, caused by some types of HPV. Ask your doctor if you should get an HPV Vaccine.

What else can I do to lower my chances of getting HPV?
You can choose not to have sex (abstinence).
If you have sex, you can limit the number of partners you have.
Choose a partner who has had no or few sex partners. The fewer partners your partner has had -- the less likely he or she is to have HPV.
It is not known how much condoms protect against HPV. Areas not covered by a condom can be exposed to the virus.

To learn more:

HPV Vaccines

piotrr skrev:Själv vill jag bara upprepa hur otroligt coolt jag tycker det är att vi har lyckats hitta ett VACCIN mot CANCER. Inte alla sorters cancer, jag är inte dum i huvudet, men att över huvud taget kunna förebygga en viss andel cancerfall med ett vaccin, det är så jävla häftigt.

JAA, det är verkligen häftigt! Tycker gott man kan förkorta "vaccin som förhindrar cellförändringar som kan leda till cancer" till "vaccin mot cancer". Särskilt i ett glädjetjut :D
Användarvisningsbild
EmmaS
Avstängd

Inläggav Tryggve » tor 08 mar 2012, 17:26

Jag gjorde faktiskt mitt exjobb på ett lab som bl a försökte ta fram ett ätbart vaccin mot HPV. Tyvärr så blev det ingen färdig produkt, det där med ätbara vaccin var inte så lätt som man trodde då...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12885889
Användarvisningsbild
Tryggve

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik