Grafenbatteri

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Grafenbatteri

Inläggav blixtochdunder » sön 18 mar 2012, 14:35

Enligt artikeln så omvandlas värme till elektricitet men rimligtvis borde det väl inte var tillåtet enligt termodynamiken? Jag får intrycket att forskarna undviker den här frågan.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 426464.ece
blixtochdunder

Re: Grafenbatteri

Inläggav Moridin » sön 18 mar 2012, 15:23

Du tror inte att man kan omvandla värme till elektricitet? :roll:

Bild
Bild

Frågeställningen borde i stället vara: fungerar det i praktiken att omvandla värme till elektricitet (= är det praktiskt effektivt) just i denna applikation som föreslås?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Thomas P » sön 18 mar 2012, 17:37

blixtochdunder skrev:Enligt artikeln så omvandlas värme till elektricitet men rimligtvis borde det väl inte var tillåtet enligt termodynamiken? Jag får intrycket att forskarna undviker den här frågan.

Jag började läsa i rapporten Ny Teknik baserar sig på och det verkar klart att de tänker sig ha konstruerat en andra ordningens evighetsmaskin även om de inte säger det rakt ut. Det känns som ett logiskt nästa steg efter att de på Ny Teknik gått ut så hårt med Rossis kallfusion. Artiklar på arxiv är inte granskade så man kan hitta rätt fantasifulla resultat där.
Thomas P

Inläggav Andreas83 » sön 18 mar 2012, 17:59

Låter lite som ett thermocouple. Fast det kräver ju en temperaturskillnad.
Andreas83

Inläggav tonyf » sön 18 mar 2012, 18:13

Ny Tekniks beskrivning verkar inte vara tillräckligt tydlig för att avgöra om de menar sig bryta mot andra huvudsatsen eller inte. Skumt är det dock att de påstår
Ny Teknik skrev:Han menar att funktionen mer liknar en solcell än ett vanligt litiumjonbatteri - ju varmare lösningen med kopparjoner är desto oftare och hårdare kolliderar de med grafenremsorna, Vid kollisionerna frigörs elektroner i materialet. Elektronerna alstrar i sin tur en ström i kretsen.
Vare sig ett vanligt "batteri" eller en vanlig solcell fungerar genom att lösningar blir varma. Låter skumt.

Ny Teknik verkar dock gilla att antyda brott mot andra huvudsatsen
Lysdioden som kyler sin omgivning skrev:Hallå - trotsar dioden naturlagarna och skapar energi ur tomma intet, eller? Nej, naturligtvis inte. Extraenergin kommer från minimala vibrationer i diodmaterialet, vilket får dioden sända ut fotoner och samtidigt kylas ner en aning.
Skall vara publicerat i Physical Review Letters som brukar ha ganska strikt review så felet ligger ganska sannolikt i Ny Tekniks beskrivning.

Är det någon som känner till den där tidskriften Ny Teknik? På två random samples ser den inte så seriös ut. Inte tillräckligt för att anklaga dem för att vara förvillare, men "om jag bara ställer frågan"!
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Inläggav Tubba » sön 18 mar 2012, 20:16

Var ökar entropin?
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav blixtochdunder » sön 18 mar 2012, 20:44

artikeln från physics world http://physicsworld.com/cws/article/news/48889

arxiv: http://arxiv.org/abs/1203.0161

I arxiv artikeln skriver dom faktiskt "Here we present a graphene device with asymmetric electrodes configuration to capture such ionic thermal energy and convert it into electricity". "the thermal velocity of ions can be maintained by the external environment, which means it is unlimited".

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att dom påstår sig ha byggt en evighetsmakskin av andra ordningen.

som jag förstår det är saltlösningen homogen, dvs anordningen kan inte utnyttja någon temperaturskillnad. Jämförelsen med en diod haltar också eftersom i en diod så tillför man energi detta medför således inget brott mot andra satsen om temperaturen skulle sjunka men att en diod spontant skulle sjunka i temperatur och utsända fotoner vore häpnadsväckande.
Senast redigerad av blixtochdunder sön 18 mar 2012, 20:50, redigerad totalt 1 gång.
blixtochdunder

Inläggav Tubba » sön 18 mar 2012, 20:45

blixtochdunder skrev:artikeln från physics world http://physicsworld.com/cws/article/news/48889

arxiv: http://arxiv.org/abs/1203.0161

I arxiv artikeln skriver dom faktiskt "Here we present a graphene device with asymmetric electrodes configuration to capture such ionic thermal energy and convert it into electricity". "the thermal velocity of ions can be maintained by the external environment, which means it is unlimited".

Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att dom påstår sig ha byggt en evighetsmakskin av andra ordningen.

Wooohoo, termodynamikens lagar är falsifierade!

Hur gör den där maskinen för att rikta elektronflödet så att man får ström åt ett håll, inte båda, egentligen?
// L. C. Nielsen

Tubba

Inläggav Thomas P » sön 18 mar 2012, 20:59

tonyf skrev:Skall vara publicerat i Physical Review Letters som brukar ha ganska strikt review så felet ligger ganska sannolikt i Ny Tekniks beskrivning.

Du hittar originalartikeln här. Tycks vara en subtil men sedan tidigare känd effekt. Om jag förstår saken rätt handlar det om att elektrisk energi har lägre entropi än inkoherent ljus och att man därför kan stjäla termisk energi från lysdioden och ändå få totala entropin att öka. Rätt häftigt, och en effekt jag aldrig hört talats om trots att jag jobbade med laserdioder en gång i tiden.

Ny Tekniks beskrivning var kanske inte den tydligaste, men det går inte att ge en så tydlig beskrivning på begränsat utrymme med en läsarkrets med högst blandade kunskaper så i det fallet tycker jag inte man kan säga att de gjort något fel.
Thomas P

Inläggav Tubba » sön 18 mar 2012, 21:15

Thomas P skrev:Du hittar originalartikeln här. Tycks vara en subtil men sedan tidigare känd effekt. Om jag förstår saken rätt handlar det om att elektrisk energi har lägre entropi än inkoherent ljus och att man därför kan stjäla termisk energi från lysdioden och ändå få totala entropin att öka. Rätt häftigt, och en effekt jag aldrig hört talats om trots att jag jobbade med laserdioder en gång i tiden.

Så var minskar den tillgängliga energin...?
// L. C. Nielsen

Tubba

Inläggav Moridin » sön 18 mar 2012, 21:20

Tubba skrev:Så var minskar den tillgängliga energin...?

Ett uppenbart förslag är väl att omgivningen blir kallare?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Tubba » sön 18 mar 2012, 21:27

Moridin skrev:

Nja, all energi blir ju termisk energi förr eller senare. När du har använt och förbrännt de joule du plockade ut ur grafenbatteriet för att kolla din e-mail måste det fortfarande finnas mindre tillgänglig energi.
// L. C. Nielsen

Tubba

Inläggav Thomas P » sön 18 mar 2012, 21:50

Tubba skrev:[Nja, all energi blir ju termisk energi förr eller senare. När du har använt och förbrännt de joule du plockade ut ur grafenbatteriet för att kolla din e-mail måste det fortfarande finnas mindre tillgänglig energi.

Nu pratar vi om två olika saker här. Grafenbatteriet, eller i alla fall beskrivningen av det, verkar båg. Lysdioden är däremot med största sannolikhet helt äkta. Man kan se den som en form av värmepump där man använder elektrisk energi för att omvandla termisk energi i fotodioden till termisk energi i form av ljus.
Thomas P

Inläggav Thermal » sön 18 mar 2012, 21:52

Tubba skrev:
Moridin skrev:

Nja, all energi blir ju termisk energi förr eller senare. När du har använt och förbrännt de joule du plockade ut ur grafenbatteriet för att kolla din e-mail måste det fortfarande finnas mindre tillgänglig energi.

Themodynamikens andra lag kan formuleras på lite olika sätt. Vanligast är nog att värme inte av sig själv inte kan överföras från en kallare till en varmare kropp. «Av sig själv» är nyckelodrdet för om man ger processen en knuff med utifrån tillförd energi så går det alldeles utmärkt och det händer i vartenda kylskåp.

Gränsen för vad som kan uppnås ges av Carnots ekvationer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Nicolas_L% ... adi_Carnot

En Carnotvekningsgrad på 100% kan aldrgig uppnås i pratiska tillämpningar men rent teoretiskt så skulle den ställa entropivisaren på +-0. Verkligheten handlar mer om 50 %, vilket innebär entropitillväxt.

Vad den här manicken har för Carnotverkningsgrad har jag inte haft tid att sätt mig in i men om den vore >100% så skulle i princip evighetsmaskinen vara uppfunnen.

För övrigt så tycker jag att artikeln är bra skriven eftersom den ger upphov till en bra fråga. Att alltid matas med färdigtuggade lösningar blir i längden lite trist. Denna nya typ av journalism, som med en dialog med läsarna söker sig fram till rimliga svar, har kommit för att stanna. Bra Ny Teknik, (dock tummen ned för massa annat).
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Tubba » sön 18 mar 2012, 22:04

Thomas P skrev:
Tubba skrev:[Nja, all energi blir ju termisk energi förr eller senare. När du har använt och förbrännt de joule du plockade ut ur grafenbatteriet för att kolla din e-mail måste det fortfarande finnas mindre tillgänglig energi.

Nu pratar vi om två olika saker här. Grafenbatteriet, eller i alla fall beskrivningen av det, verkar båg. Lysdioden är däremot med största sannolikhet helt äkta. Man kan se den som en form av värmepump där man använder elektrisk energi för att omvandla termisk energi i fotodioden till termisk energi i form av ljus.

Ah, jag läste tonyfs inlägg och ditt svar till det fel. Ber om ursäkt.
// L. C. Nielsen

Tubba

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik