Enligt artikeln så omvandlas värme till elektricitet men rimligtvis borde det väl inte var tillåtet enligt termodynamiken? Jag får intrycket att forskarna undviker den här frågan.
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 426464.ece

blixtochdunder skrev:Enligt artikeln så omvandlas värme till elektricitet men rimligtvis borde det väl inte var tillåtet enligt termodynamiken? Jag får intrycket att forskarna undviker den här frågan.
Vare sig ett vanligt "batteri" eller en vanlig solcell fungerar genom att lösningar blir varma. Låter skumt.Ny Teknik skrev:Han menar att funktionen mer liknar en solcell än ett vanligt litiumjonbatteri - ju varmare lösningen med kopparjoner är desto oftare och hårdare kolliderar de med grafenremsorna, Vid kollisionerna frigörs elektroner i materialet. Elektronerna alstrar i sin tur en ström i kretsen.
Skall vara publicerat i Physical Review Letters som brukar ha ganska strikt review så felet ligger ganska sannolikt i Ny Tekniks beskrivning.Lysdioden som kyler sin omgivning skrev:Hallå - trotsar dioden naturlagarna och skapar energi ur tomma intet, eller? Nej, naturligtvis inte. Extraenergin kommer från minimala vibrationer i diodmaterialet, vilket får dioden sända ut fotoner och samtidigt kylas ner en aning.
blixtochdunder skrev:artikeln från physics world http://physicsworld.com/cws/article/news/48889
arxiv: http://arxiv.org/abs/1203.0161
I arxiv artikeln skriver dom faktiskt "Here we present a graphene device with asymmetric electrodes configuration to capture such ionic thermal energy and convert it into electricity". "the thermal velocity of ions can be maintained by the external environment, which means it is unlimited".
Jag kan inte tolka det på något annat sätt än att dom påstår sig ha byggt en evighetsmakskin av andra ordningen.
tonyf skrev:Skall vara publicerat i Physical Review Letters som brukar ha ganska strikt review så felet ligger ganska sannolikt i Ny Tekniks beskrivning.
Thomas P skrev:Du hittar originalartikeln här. Tycks vara en subtil men sedan tidigare känd effekt. Om jag förstår saken rätt handlar det om att elektrisk energi har lägre entropi än inkoherent ljus och att man därför kan stjäla termisk energi från lysdioden och ändå få totala entropin att öka. Rätt häftigt, och en effekt jag aldrig hört talats om trots att jag jobbade med laserdioder en gång i tiden.
Tubba skrev:Så var minskar den tillgängliga energin...?
Moridin skrev:Tubba skrev:Så var minskar den tillgängliga energin...?
Ett uppenbart förslag är väl att omgivningen blir kallare?
Tubba skrev:[Nja, all energi blir ju termisk energi förr eller senare. När du har använt och förbrännt de joule du plockade ut ur grafenbatteriet för att kolla din e-mail måste det fortfarande finnas mindre tillgänglig energi.
Tubba skrev:Moridin skrev:Tubba skrev:Så var minskar den tillgängliga energin...?
Ett uppenbart förslag är väl att omgivningen blir kallare?
Nja, all energi blir ju termisk energi förr eller senare. När du har använt och förbrännt de joule du plockade ut ur grafenbatteriet för att kolla din e-mail måste det fortfarande finnas mindre tillgänglig energi.
Thomas P skrev:Tubba skrev:[Nja, all energi blir ju termisk energi förr eller senare. När du har använt och förbrännt de joule du plockade ut ur grafenbatteriet för att kolla din e-mail måste det fortfarande finnas mindre tillgänglig energi.
Nu pratar vi om två olika saker här. Grafenbatteriet, eller i alla fall beskrivningen av det, verkar båg. Lysdioden är däremot med största sannolikhet helt äkta. Man kan se den som en form av värmepump där man använder elektrisk energi för att omvandla termisk energi i fotodioden till termisk energi i form av ljus.
Återgå till Naturvetenskap och teknik
Användare som besöker denna kategori: JonLan, morphogenesis, thomasburman1 och 1 gäst