Bigbang, min egen lilla teori.

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Bigbang, min egen lilla teori.

Inläggav pärm » tis 17 apr 2012, 15:35

micke.d skrev:Mörk energi vet vi inte riktigt vad det är, än, men det är ju rätt så tydligt att det finns något sådant.

Min idé kanske faller på att den inte ens går ihop med relativitetsteorin? Annars förklarar den ju hur universum kan utvidgas med allt högre fart utan någon kraft som puttar isär universum.
pärm

Inläggav micke.d » tis 17 apr 2012, 15:40

Problemet är väl kanske att acceleration endast sker om det finns någon sorts kraft som accelererar, så det funkar inte att bara ta bort gravitationen. Det måste till något som ger den acceleration vi mätt upp också.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Zartax » tis 17 apr 2012, 16:33

micke.d skrev:Problemet är väl kanske att acceleration endast sker om det finns någon sorts kraft som accelererar, så det funkar inte att bara ta bort gravitationen. Det måste till något som ger den acceleration vi mätt upp också.

Om det är rummet som expanderar i en ökande takt, kan man verkligen tala om en acceleration då?
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder

För närvarande på min ignorelista: Anders G, Linda Kall
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav micke.d » tis 17 apr 2012, 17:41

Zartax skrev:
micke.d skrev:Problemet är väl kanske att acceleration endast sker om det finns någon sorts kraft som accelererar, så det funkar inte att bara ta bort gravitationen. Det måste till något som ger den acceleration vi mätt upp också.

Om det är rummet som expanderar i en ökande takt, kan man verkligen tala om en acceleration då?

Det tycker jag nog, men det är ju inte samma sort som i F = ma vilket nog är vad du syftar på.

Den poäng jag försöker få fram är att borttagande av gravitation i sig inte ger acceleration. Möjligen om det finns en underliggande accelerande rumsexpansion som motverkats av gravitationen. Men så tycks det inte vara, och hursomhelst återstår då i vilket fall varför expansionen accelererar.
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav take » tis 17 apr 2012, 18:21

pwm skrev: men här finns uppenbarligen utrymme för nya teorier. Lycka till!

Hypoteser borde det vara strängt taget, kan man sen roa sig med lite matematik och få in det i den övriga modellen eller få ihop en egen koherent modell så blir det kanske en teori.
Positivitisk, reduktionistisk sk naturvetenskap är ett passerat som totalparadigm i en kvantfysiskalisk kontext.
Användarvisningsbild
take

Inläggav pärm » ons 18 apr 2012, 06:39

micke.d skrev:
Zartax skrev:

Det tycker jag nog, men det är ju inte samma sort som i F = ma vilket nog är vad du syftar på.

Den poäng jag försöker få fram är att borttagande av gravitation i sig inte ger acceleration. Möjligen om det finns en underliggande accelerande rumsexpansion som motverkats av gravitationen. Men så tycks det inte vara, och hursomhelst återstår då i vilket fall varför expansionen accelererar.

Om rum och krökt rum är samma sak som jag försökte beskriva ovan så blir minskande gravitation också ett minskande av rum. Något förvirrande då vi säger att rummet expanderar men jag menar att det glesas ut. Att expansionen då accelererar kommer av att avstånden till närmsta gravitationskälla ökar och vi får därför en exponentiell expansion. Är det begripligt vad jag försöker få fram? En ny(?) förklaringsmodell av rum och gravitation som förklarar expansionen av universum utan mörk energi.
pärm

Inläggav tonyf » tor 19 apr 2012, 02:41

Vi behöver inte mörk energi för att förklara att universums expansion accelererar. Det kan förklaras av kosmologiska konstanten i allmänna relativitetsteorin som är en term som ungefär tenderar att expandera rummet. Och som för sin funktion inte behöver någon förklaring i sin tur. Men vi vill helst ha en förklaring i sin tur naturligtvis, om möjligt, och mörk energi kan ge en accelererande expansion (ibland påsamma sätt som gravitationell konstant och då kan den ses som en förklaring till den) (och skall vi bygga kvantgravitationsteorier behöver vi en förklaring om vi skall få allt att gå ihop, då blir det en del av hela paketet så att säga).
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik