Mätt på mättat och fleromättat

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Mätt på mättat och fleromättat

Inläggav Tompavan » mån 13 aug 2012, 15:20

Moridin skrev:
Tompavan skrev:
Moridin skrev:Så funkar det inte. Det finns ingen vetenskaplig position som permanent står oemotsagd i den vetenskapliga litteraturen för evigt. Frågan är alltså om den etablerade kunskapsmassan för mättat fet som hälsofarligt väger över. Konsensus bygger alltså på detta faktum, inte huruvida en position står oemotsagt.
Nej såklart. Då får man alltså samla ihop samtliga undersökningar som gjorts, väga relevansen och därefter konstatera om det är 350 för och 351 mot, för att se åt vilket håll kunskapsmassan lutar. Tills det är gjort så fortsätter jag med smör.
Fast frågan har ju aldrig varit vad du personligen borde äta.
Skulle jag skilja mig från vanligt folk därvidlag?
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Inläggav micke.d » mån 13 aug 2012, 19:00

Av det jag läst i frågan, så har jag börjat inbilla mig att det är så att mättat fett inte ger någon förhöjd risk för hjärt-kärlsjukdom, medan omättat ger en minskad risk.

Det innebär alltså att mättat fett inte är farligt (= ger ingen ökad risk) medan omättat är hälsosammare (ger minskad risk).
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Suresh » mån 13 aug 2012, 19:20

Livsmedelsverket rekommenderar 33 % mättat fett och 67 % fleromättat fett

Forskningsläget verkar inte alltför stabilt och siffrorna i rekommendationen är snyggt avrundade.

Kan det anses motiverat att avråda från att servera Bregott som har 40 % mättat fett och 60 % fleromättat?
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh

Inläggav Anders » tis 30 okt 2012, 13:18

Läste det här i dag i Expressen:
EXPERTENS 13 TIPS MOT SÖTSUGET

1 Ta bort allt med socker, sötnings­medel eller mjöl i.
2 Var försiktig med frukt, det är sött. Välj hellre bär och ät dem helst som dessert.
3 En del kan äta rotfrukter, för andra triggar det ­sötsuget. Prova dig fram.
4 Undvik allt med ­konstiga ingredienser och tillsatser med konstiga uttal. Ät sådant som du vet vad det är.
Min emphas.

Lite längre ned:
8 Känner du sug ­mellan måltiderna? Testa att ta en blandning av glutamin­pulver och kokosfett.

När blev glutamin inte en tillsats med konstigt uttal. Det är ju en kemikalie!

Vidare (det är en ren guldgruva av pseudovetenskap):
9 Ät gärna kött från ­frigående, gräsbetande djur.

Vad har det med saken att göra. En inne-kyckling är väl inte sämre än en utegående, näringsmässigt.
13 Du kan äta måttliga ­mängder osaltade ­nötter. Se upp med saltade jordnötter, de kan innehålla transfetter och tillsats­ämnen som triggar igång suget.
Vadå för tillsatser, salt?

Det finns säker fler saker i listan som är fel.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Tompavan » tis 30 okt 2012, 15:59

Anders skrev:Läste det här i dag i Expressen:
EXPERTENS 13 TIPS MOT SÖTSUGET

1 Ta bort allt med socker, sötnings­medel eller mjöl i.
2 Var försiktig med frukt, det är sött. Välj hellre bär och ät dem helst som dessert.
3 En del kan äta rotfrukter, för andra triggar det ­sötsuget. Prova dig fram.
4 Undvik allt med ­konstiga ingredienser och tillsatser med konstiga uttal. Ät sådant som du vet vad det är.
Min emphas.

Lite längre ned:
8 Känner du sug ­mellan måltiderna? Testa att ta en blandning av glutamin­pulver och kokosfett.

När blev glutamin inte en tillsats med konstigt uttal. Det är ju en kemikalie!

Vidare (det är en ren guldgruva av pseudovetenskap):
9 Ät gärna kött från ­frigående, gräsbetande djur.

Vad har det med saken att göra. En inne-kyckling är väl inte sämre än en utegående, näringsmässigt.
13 Du kan äta måttliga ­mängder osaltade ­nötter. Se upp med saltade jordnötter, de kan innehålla transfetter och tillsats­ämnen som triggar igång suget.
Vadå för tillsatser, salt?

Det finns säker fler saker i listan som är fel.

Det finns skillnader i fettsammansättningen hos betande djur kontra ensilage-/kraftfoderutfodrade djur.
http://www.vaxteko.nu/html/sll/hs_l_lan ... T07-06.PDF
Det handlar visserligen inte om kycklingar i pdf:en men ger ändå visst stöd för påståendet om omega-3 och omega-6 och kvoten dem emellan som är det populära argumentet för "gräskött".
Q-What does a Harley and a hemorrhoid have in common?
A-Sooner or later every asshole gets one.
Användarvisningsbild
Tompavan

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik