Ulf Nilson i Expressen - Foliehatt på!

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Ulf Nilsson i Expressen - Foliehatt på!

Inläggav mattias73 » tor 22 nov 2012, 20:57

devadatta skrev:

Notera "Publicerad 12 jan 2010".

Varför i h-vete skall det vara så svårt för Xpressen att tydligt skriva ut ett datum. Var hittade du datument (skall kolla igen)? Fick länken av en kollega som hade sett den flyta upp nånstans och därför trodde det var en ny artikel.

Nåja, då lär väl min fråga idag vara besvarad än mer jakande.

PS. Nu hittade jag datumet. Lång ner i Nildeltat. Efternamnet skriver någon om? Nilson? Nilens son? Någon biblisk anspelning? Storhetsvansinne?
"Alla andra har fel - det är bara vi som har rätt" - Annika Dahlqvist i SVT
Driver podcasten och bloggen "Ja é skeptisk": http://jageskeptisk.wordpress.com
Mail: jageskeptisk@gmail.com
Användarvisningsbild
mattias73

Inläggav kaxiga Z » tor 22 nov 2012, 21:02

oj, men det finns ju en massa Nilson-med-bara-ett-s, liksom en massa Carlson-med-bara-ett-s. Är nog helt naturlig stavning.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Re: Ulf Nilson i Expressen - Foliehatt på!

Inläggav ulltand » fre 23 nov 2012, 00:22

Aha, gammal.

Men rätt fantastisk tankegång han har där, han tycker han blev lurad om influensan, då måste allt annat i världen också vara lur.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Björn-Ola » fre 23 nov 2012, 17:13

Äntligen en journalist som vågar ta skeden ur munnen och säga som det är utan en massa hänsyn till politisk korrekthet i klimatfrågan.
Uppfriskande!
Det beror inte på senilitet utan att på han är såpass gammal att han skiter i karriären.
Björn-Ola

Inläggav Tryggve » fre 23 nov 2012, 17:26

ulltand skrev:Aha, gammal.

Men rätt fantastisk tankegång han har där, han tycker han blev lurad om influensan, då måste allt annat i världen också vara lur.

Han har väl också varit en gnällig gubbe rätt länge den där mannen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav manifesto » fre 23 nov 2012, 17:56

Björn-Ola skrev:Äntligen en journalist som vågar ta skeden ur munnen ... dravel ... dravel ...

Äntligen? Han har väl alltid varit knas?
War is peace.
manifesto

Inläggav MBY » fre 23 nov 2012, 18:03

Björn-Ola skrev:Äntligen en journalist som vågar ta skeden ur munnen och säga som det är utan en massa hänsyn till politisk korrekthet i klimatfrågan.
Uppfriskande!
Det beror inte på senilitet utan att på han är såpass gammal att han skiter i karriären.

Okej. Vad var det han sa som är rätt om influensan och växthuseffekten? Är det det där om "minst av allt bevisat" eller konspirationsteorierna om läkemedelsbolagen?

Det börjar bli rätt tröttsamt med alla de uppfriskande "sanningssägarna" med sina "sanningar" som knappt är koherenta, än mindre sanna...
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav skunkjobb » fre 23 nov 2012, 21:48

Björn-Ola skrev:Äntligen en journalist som vågar ta skeden ur munnen och säga som det är utan en massa hänsyn till politisk korrekthet i klimatfrågan.
Uppfriskande!
Du menar äntligen (för snart tre år sedan) en journalist som faller din konspirationstro i smaken? För fel hade han så in i helvete men det bryr du dig väl inte om.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Björn-Ola » lör 24 nov 2012, 12:25

skunkjobb skrev:
Uppfriskande!
Du menar äntligen (för snart tre år sedan) en journalist som faller din konspirationstro i smaken? För fel hade han så in i helvete men det bryr du dig väl inte om.

Han hade delvis rätt.
Själv går jag bara med på att den antropogena påverkan av klimatet har varit högst 0,3 graders temperaturhöjning och jag går bara med på att influensavaccinet sänkte min febertemperatur med max 0,3 grader. Så det så!

Ett svar på ungefär samma seriösa nivå som resten i den här tråden.
Björn-Ola

Inläggav micke.d » lör 24 nov 2012, 12:52

Björn-Ola skrev:Själv går jag bara med på att den antropogena påverkan av klimatet har varit högst 0,3 graders temperaturhöjning
Vad grundar du det på?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » lör 24 nov 2012, 16:21

micke.d skrev:
Björn-Ola skrev:Själv går jag bara med på att den antropogena påverkan av klimatet har varit högst 0,3 graders temperaturhöjning
Vad grundar du det på?

Det brukar sägas att en fördubbling av koldioxidhalten ger 1°c ökad växthuseffekt. Resten handlar om förstärkningseffekter som man är djupt oense om.
Koldioxidhalten har ökat från c,a 280 till 380 ppm vilket skulle motsvara en tredjedel av en grad, grovt räknat.
Finns det andra bedömningar så tar jag gärna del av det.
Jag vet att det är vanskligt att avgöra koldioxidens exakta påverkan p.g.a. att vattenånga överlappar vilket ju ger olika värden beroende på luftfuktighet, moln m.m.
Björn-Ola

Inläggav Thomas P » lör 24 nov 2012, 16:29

Björn-Ola skrev:Det brukar sägas att en fördubbling av koldioxidhalten ger 1°c ökad växthuseffekt. Resten handlar om förstärkningseffekter som man är djupt oense om.
Koldioxidhalten har ökat från c,a 280 till 380 ppm vilket skulle motsvara en tredjedel av en grad, grovt räknat.

Man å vara oense om exakt hur stora förstärkningsmekanismerna är, men det innebär inte att det är rimligt att sätta dem till noll.
Finns det andra bedömningar så tar jag gärna del av det.

En mer normal uppskattning av klimatkänsligheten ligger på 2,5-3 grader, men så tillkommer avkylande antropogena aerosoler, andra växthusgaser som metan och freoner som också ökat och att det tar tid för jorden att hinna värmas upp.
Thomas P

Inläggav kaxiga Z » lör 24 nov 2012, 16:38

Björn-Ola
Kan du tänka dig att det är pga din önskan om hur världen ska se ut, som ligger bakom ditt avfärdande av en hel forskardisciplin?

Är du åt höger? Det är främst de som brukar ha svårt för att acceptera genusvetenskap och klimatvetenskap. (men det är bara statistiskt iofs) samt svårt att acceptera evolution (högerkristna)

Liksom det mest är vänsterfolk bland dem som inte riktigt accepterar medicin, vaccin och dylikt, utan gillar alternativmedicin, och liknande. Som tror på chemtrails. etc

Är det så att _ingenting_ skulle kunna övertyga dig om klimatläget, eftersom du så väldigt gärna VILL att det inte ska bli några miljöavgifter eller skatter eller liknande?
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » lör 24 nov 2012, 17:35

Ta inte mitt inlägg om febertemperaturen på allvar.
Jag anser att man bör vaccinera sig om man tillhör riskgrupperna.
När det gäller klimatet så är jag av den uppfattningen att en större del av den globala uppvärmning vi haft de senaste 150 åren är en naturlig återhämtning från en av de kallaste perioderna sedan istiden.
Om vi nu har haft en ökning av temperaturen med 0,8 grader så är det inte orimligt att ungefär 0,3 grader beror på antropogen påverkan och resten naturlig. Framför allt som hälften av uppvärmningen skedde innan koldioxidhalten ökade något nämnvärt.
Jag är helt enkelt skeptisk mot de allra hysteriska tongångarna och jag tycker det är olyckligt att andra miljöproblem som vi faktiskt kan göra något åt kommer i skymundan. Pengarna vi lägger på klimatpolotiken skulle göra betydligt större nytta inom andra miljöområden.

Kommer ni förresten ihåg skogsdöden på åttitalet?
Var inte alla överens om att det berodde på surt regn?
Det rådde väl fullständig konensus om detta?
De få som var av annan åsikt blev ju hudflängda.
Hur gick det sedan?
Deja vu-känsla, någon?
Björn-Ola

Inläggav brutus » lör 24 nov 2012, 20:28

MBY skrev:Helt seniliserad.

Tubba skrev:Snygg kavaj, men sättet han har skjortan på är lite obehagligt...

M@S skrev:Kavajen är inte snygg. Men i övrigt har du rätt. 2 uppknäppta skjortknappar på gubbar är inte smickrande.

pwm skrev:Och handen i byxfickan på det där lite utmanande sättet. Min gamla plutonchef hade fått tuppjuck.

Tubba skrev:Notera också att kavajnäsduken ser ut som att han snyter sig i den och trycker ned den igen.

manifesto skrev:Men han har väl alltid varit knas?

pwm skrev:Notera stavningen av efternamnet.

Utmärkta exempel på argumentationsfelet argumentum ad hominem
Användarvisningsbild
brutus

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik