Ulf Nilson i Expressen - Foliehatt på!

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Ulf Nilson i Expressen - Foliehatt på!

Inläggav Blenda » tor 03 jan 2013, 21:51

Ett himla hallå har det gett upphov till i alla fall. 2013 började inte något bra för Ulf Nilsson...
Blenda
Avstängd

Inläggav Angantyr » fre 04 jan 2013, 12:58

brutus skrev:Förslagsvis skulle du kunna göra något mer hedervärt, såsom att visa på sakfel i Ulf Nilsons artikel.
Jag noterar att ingen i tråden har lyckats med det så här långt. Istället har man ägnat sig åt vuxenmobbning.
Sådant beteende kanske känns mysigt för dig och dina meningsfränder, men för en utomstående betraktare så stärks Ulf Nilsons trovärdighet.

Håller med om att tonen i tråden var något av ett lågvattenmärke, men en sådan här artikel förtjänar knappast inte att mötas av sakargument. Den påminner ju om artiklarna man hittar på konspirationsteoretikernas hemsidor. Empiriska fakta och sakliga argument brukar rinna av konspirationsteoretiker som vatten på en teflonpanna.

Har inte för vana att läsa Ulf's krönikor, men det verkar nu som han tagit steget fullt ut från lätt komisk knäppgök till fullvärdig konspirationsteoretiker.
Angantyr

Inläggav Björn-Ola » fre 04 jan 2013, 14:19

Angantyr skrev:Håller med om att tonen i tråden var något av ett lågvattenmärke, men en sådan här artikel förtjänar knappast inte att mötas av sakargument. Den påminner ju om artiklarna man hittar på konspirationsteoretikernas hemsidor. Empiriska fakta och sakliga argument brukar rinna av konspirationsteoretiker som vatten på en teflonpanna.

Har inte för vana att läsa Ulf's krönikor, men det verkar nu som han tagit steget fullt ut från lätt komisk knäppgök till fullvärdig konspirationsteoretiker.

Man bör bemöta knäppgökar, annars förökar de sig och tränger oss andra ur boet.
Björn-Ola

Inläggav kaxiga Z » fre 04 jan 2013, 15:21

Varför hör dessa så ofta ihop hos en individ:

1. 'Muslimer och invandrare är ett hot.'
2. 'Klimatvetenskap är bluff.'
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Björn-Ola » fre 04 jan 2013, 15:45

kaxiga Z skrev:Varför hör dessa så ofta ihop hos en individ:

Jag anser inte att invandring är ett hot, jag anser att dålig integrationspolitik är ett hot.
Jag anser inte att klimatvetenskap är bluff, jag anser att den är dålig och behöver utvecklas.
Det finns nyanser i saker och ting.
Björn-Ola

Re: Sv: Ulf Nilson i Expressen - Foliehatt på!

Inläggav yrara » fre 04 jan 2013, 17:27

http://www.academia.edu/1207098/Dead_and_alive_Beliefs_in_contradictory_conspiracy_theories

"The present research shows that even endorsement of mutually incompatible conspiracy theories are positively correlated. In Study 1(n = 137), the more participants believed that Princess Diana faked her own death, the more they believed that she was murdered. In Study 2 (n = 102), the more participants believed that Osama Bin Laden was already dead when U.S. special forces raided his compound in Pakistan, the more they believed he is still alive."
Användarvisningsbild
yrara

Inläggav Tubba » lör 05 jan 2013, 12:55

Björn-Ola skrev:

Jag anser inte att invandring är ett hot, jag anser att dålig integrationspolitik är ett hot.
Jag anser inte att klimatvetenskap är bluff, jag anser att den är dålig och behöver utvecklas.
Det finns nyanser i saker och ting.

"Jag hatar inte judar, jag hatar bara pengagirighet, långa näsor och små hattar!"
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav Eon » lör 05 jan 2013, 20:05

Blenda skrev:Måste säga att jag ser det som minst sagt otroligt att en gammal räv som Ulf Nilsson inte skulle ha någon koll på dispatch media, tryckfrihetssällskapet och Ingrid Carlqvist. Han fegade nog ur tror jag.
Å andra sidan är han rätt senil. Å andra sidan en gång till: varför skulle han inte skriva i Dispatch Int.? Han står ju för exakt samma värderingar.
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav Anders G » lör 05 jan 2013, 20:37

Chefredaktören på Expressen tycker tydligen att så länge U.N. skriver korrekt är det OK att han lånar sitt namn för att ge skiten ett mänskiligt ansikte.
http://bloggar.expressen.se/thomasmattsson/2013/01/ulf-nilson-i-dispatch-i-jag-pa-avpixlat/
Lite som att hålla med väderprognosen i der Stürmer, ok så länge man inte skyller det dåliga vädret på judarna.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Hexmaster » sön 06 jan 2013, 11:50

Är det verkligen ingen som varit det minsta nyfiken på vad Ulf Nilson faktiskt skrev?

http://faktoider.blogspot.se/2013/01/ul ... onika.html
Detta skall jag visa dig medelst ett stort papper som jag har fyllt med faktiska upplysningar! - Strindberg
Användarvisningsbild
Hexmaster

Inläggav B Hellqvist » sön 06 jan 2013, 12:39

Hexmaster skrev:Är det verkligen ingen som varit det minsta nyfiken på vad Ulf Nilson faktiskt skrev?

Äsch, låt inte fakta komma ivägen för diskussionen! Nilsons krönika var förmodligen det mest balanserade som skrivits i Dispatch International. Jag kan köpa att han hade dålig koll på vad det är för blaska, och att han som frilans tar påhugg när de erbjuds. Hans betydelse som debattör (och därmed den trovärdighet hans krönika skulle skänka DI) är överdriven.
Reason is always a kind of brute force; those who appeal to the head rather than the heart, however pallid and polite, are necessarily men of violence. We speak of touching a man's heart, but we can do nothing to his head but hit it. Chesterton
Användarvisningsbild
B Hellqvist

Inläggav Anders G » sön 06 jan 2013, 13:14

Hexmaster skrev:Är det verkligen ingen som varit det minsta nyfiken på vad Ulf Nilson faktiskt skrev?

Jo jag, och kommenterat det också.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » sön 11 mar 2018, 21:47

Nu har Ulf Nilsson tydligen avlidit.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik