Är några historiska maskiner eller teknikprylar utdöda idag?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Är några historiska maskiner eller teknikprylar utdöda i

Inläggav Thomas P » tor 10 okt 2013, 16:24

Sensemaker skrev:Ox-, häst- eller åsnedriven kvarn, kanske.

Finns rimligen gott om sådana i fattiga, ej elektrifierade områden.
Thomas P

Inläggav BengtAbelsson » tor 10 okt 2013, 22:00

De mekaniska/analoga eldledningsinstrumenten på jagarna Halland och Småland - under av sin tid ( ca 1950) men idag??
BengtAbelsson

Inläggav brutus » fre 11 okt 2013, 09:40

Skandium skrev:En Bug, dvs en mekanisk morse-generator:
Bild

Du menar Telegrafinyckel. Finns att köpa:
http://www.electrokit.com/telegrafinyckel-d118.45485
Användarvisningsbild
brutus

Inläggav aruru08 » fre 11 okt 2013, 19:25

Kanske kan hästräfsor vara något som passar. Tänk er en räfsa/kratta som man ställer med piggarna längs marken men där pinnarna är bortåt en meter långa och räfsan kanske tre meter bred. Pinnarna ska peka framåt. På stången därpinnarna är fästa finns dels skaklarna som fästs på hästen som ska dra räfsan och dels ett skaft med ett handtag och med den som kör häst och räfsa kan få räfsan att rotera ett halvt varv så att höet som man räfsat ihop lämnar räfsan. Sedan låter man allt rotera ett halvt varv till och räfsandet kan fortsätta. Höet dumpas vid hässjan där man hänger upp höet på tork. Körde häst med räfsa på min morfars gård när jag var liten och modig. Lite farligt var det nog.

Nu för tiden kör man traktor med en hösprättare och hässjor ser man sällan.
aruru08

Inläggav skogaliten » fre 11 okt 2013, 20:59

Få av hästredskapen, inklusive hästräfsan, är utdöda. De både används och tillverkas av Amish i USA. Amish har en omfattande tillverkning av hästredskap, både mer traditionella modeller, men också av hästdragna väldigt moderna redskap. Skogsredskap för häst tillverkas i Sverige, och en hel del skogsprodukter körs ut av hästar i Sverige.

Jag har en hel del bekanta som kör en större eller mindre delmängd av sitt jord- och skogsbruk med häst, och där förekommer praktiskt användning av hästdragen slåtterbalk, hästräfsa och hässja varje år...

Själv äger jag tyvärr ingen hästräffsa, men gjorde jag det, så skulle jag använda den. Hässjor sätter vi upp varje år, även om huvuddelen av grovfoderskörden blir till ensilagebalar och traktorn får jobba istället för hästarna.
skogaliten

Inläggav ttias » lör 12 okt 2013, 20:32

Jag är fortfarande lite oklar på vad som räknas som utdött med tanke på vad Knurd lägger på de olika listorna, men hålkortet och de flesta av Herons uppfinningar, som varumaskinen, borde kunna tänkas innefattas, inte i funktion men itförande.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav garozzo » lör 12 okt 2013, 20:42

På 70 talet fanns det fortfarande en typ av datorer som kallades analogimaskiner, uppbyggda kring operationsförstärkare.
Finns de kvar i något sammanhang i dag?
garozzo

Inläggav pollenper » sön 13 okt 2013, 09:08

Bild
Den här är inte bara ute, den när säkert förbjuden också.
Kvicksilverbrytare.

Förresten. Tillverkas kvicksilvertermometrar än?
pollenper

Inläggav Globus » sön 13 okt 2013, 10:35

Apropå kvicksilver...

Sådana där kvicksilverminnen som användes i bl.a. UNIVAC ser man inte så ofta längre.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Delay_line_memory
Användarvisningsbild
Globus

Inläggav Knurd » sön 13 okt 2013, 13:35

Herons ångkula och liknande maskiner kan diskvalificeras genom att vi inte har några ovedersägliga belägg för att de tillverkats.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav Flurken » sön 13 okt 2013, 15:41

Vet inte om det varit uppe, men telex måste bara vara dött idag.

Initialt trodde man det skulle vara en enkel sak att hitta en hel hög, men tydligen håller sig gamla prylar kvar.
Flurkmark, världens kanske vackraste byanamn.
Flurken

Inläggav aruru08 » sön 13 okt 2013, 16:15

skogaliten skrev:Få av hästredskapen, inklusive hästräfsan, är utdöda. De både används och tillverkas av Amish i USA. Amish har en omfattande tillverkning av hästredskap, både mer traditionella modeller, men också av hästdragna väldigt moderna redskap. Skogsredskap för häst tillverkas i Sverige, och en hel del skogsprodukter körs ut av hästar i Sverige.

Jag har en hel del bekanta som kör en större eller mindre delmängd av sitt jord- och skogsbruk med häst, och där förekommer praktiskt användning av hästdragen slåtterbalk, hästräfsa och hässja varje år...

Själv äger jag tyvärr ingen hästräffsa, men gjorde jag det, så skulle jag använda den. Hässjor sätter vi upp varje år, även om huvuddelen av grovfoderskörden blir till ensilagebalar och traktorn får jobba istället för hästarna.

När jag skrev mitt inlägg trodde jag att de enda svar jag skulle få var att ingen begrep vad jag menade trots att jag ansträngt mig att förklara. Mycket roligt att det fortfarande finns hästräfsor kvar i verkliga livet. Jag undvek att skriva slåttermaskin för slåtterbalkar finns. Synd att så många redskap för häst har gått förlorade då de lämnats åt sitt öde under bar himmel.

Eftersom du skriver om hässjor kan du kanske lära mig vad stolparna med pinnar att lägga hässjestängerna på heter på svenska. Var i landet bor du och dina bekanta som hässjar sitt hö?
aruru08

Inläggav Knurd » sön 13 okt 2013, 17:16

Artikel från 2010 om en textilfabrik som använder hålkort: http://www.bbc.co.uk/news/business-11167752

Jag gick år 2004 en kurs i meteorologi på Stockholms Universitet, där vi lärde oss att meteorologer och oceanografer hade dispens för att använda kvicksilvertermometrar.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav skunkjobb » sön 13 okt 2013, 19:37

pollenper skrev:Den här är inte bara ute, den när säkert förbjuden också.
Kvicksilverbrytare.

Förresten. Tillverkas kvicksilvertermometrar än?
Inte utdöd men åtminstone förbjuden i Sverige och förhoppningsvis flera länder. Men i Kina är man ju inte så noga med miljön och därifrån kan man köpa hur många som helst: http://www.ebay.com/bhp/mercury-switch

I länder där man oroats av spridningen av kvicksilver har dessa fiffiga små brytare ersatts med allehanda mekaniska kontakter men eftersom de är helt jäkla outslitliga så sitter de fortfarande kvar i många gamla produkter och kommer säkert så att göra i många år till.

Jag hittade en i en dörrklocka, en sådan som säger ding dong. Pillade ut den och tänkte lämna in för slutförvaring men en kompis fick den för att göra en flottörströmbrytare till sin båts länspump under löfte att jag skulle få tillbaka den om han sålde båten. Men inte fan fick jag tillbaka den så nu är den lilla giftdroppen i händerna på någon som inte vet vad som sitter inne i den där flottören.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav pollenper » mån 14 okt 2013, 04:31

Bild
Den här varianten av polygrip har väl ändå slutat tillverkas. Trots att jag mekade cykel på 60talet har jag aldrig använt klon.
Är klon till för runda muttrar?
pollenper

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik