Är några historiska maskiner eller teknikprylar utdöda idag?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Är några historiska maskiner eller teknikprylar utdöda i

Inläggav Hans S » mån 14 okt 2013, 09:54

289 spänn på Jula.

Traditionell modell i fosfaterat utförande. Med måttskala och ena änden formad som en hajkäft, för rörgrepp. Gripvidd: 32 mm. Mått: L205 mm. Vikt: 270 g.

Bild
http://www.jula.se/skiftnyckel-31-130037

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav aruru08 » mån 14 okt 2013, 10:02

Det verkar råda begreppsförvirring. Verktyget som visas brukar iaf jag kalla skiftnyckel, dvs den justerbara änden. Polygrip är något helt annat. Bilder på polygrip finns på https://www.google.se/search?q=polygrip ... 4&dpr=1.09

Visst kan en skiftnyckel orsaka rundade bultar och muttrar men det beror ju faktiskt till stor del på den som håller i skiftnyckeln.
aruru08

Inläggav kipphebel3 » mån 14 okt 2013, 18:16

det beror ju faktiskt till stor del på den som håller i skiftnyckeln.

Och kvaliteten på nyckeln, hur mycket den glappar...
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav pollenper » tis 15 okt 2013, 09:37

aruru08 skrev:Det verkar råda begreppsförvirring. Verktyget som visas brukar iaf jag kalla skiftnyckel, dvs den justerbara änden. Polygrip är något helt annat. Bilder på polygrip finns på https://www.google.se/search?q=polygrip ... 4&dpr=1.09

Visst kan en skiftnyckel orsaka rundade bultar och muttrar men det beror ju faktiskt till stor del på den som håller i skiftnyckeln.

nU ÄR JAG VÄL FÖRTROGEN MED DE RÄTTA TERMERNA, men det framgick nog inte :oops:

DEn numera ickeexisterande klon har jag aldrig sett nytillverkad.
pollenper

Inläggav ani » tis 15 okt 2013, 09:49

pollenper skrev:
DEn numera ickeexisterande klon har jag aldrig sett nytillverkad.

http://extranet.snaeurope.com/ProdBlock ... alogueID=5
Rulla ner till 80-serien.

/Anders
Användarvisningsbild
ani

Inläggav micke.d » tis 15 okt 2013, 09:58

Tyvärr verkar det där kräva inloggning. Hans S har ovan länkat till ett annat ställe där den säljs idag.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav elron » tis 15 okt 2013, 11:11

Flurken skrev:telex måste bara vara dött idag.
Verkar inte så:
http://www.aston-telex.com/
Cogito, ergo Cartesius est
Användarvisningsbild
elron

Inläggav ani » tis 15 okt 2013, 12:04

micke.d skrev:Tyvärr verkar det där kräva inloggning. Hans S har ovan länkat till ett annat ställe där den säljs idag.

Inte när jag hittade sidan via Bahcos hemsida, men nu efter lunch kräver sidan mig på inloggning. Missbruk av kakor antar jag.

HansS länk lyckades jag såklart missa :banghead:
Användarvisningsbild
ani

Inläggav pollenper » tis 15 okt 2013, 17:02

Hans S skrev:289 spänn på Jula.

Traditionell modell i fosfaterat utförande. Med måttskala och ena änden formad som en hajkäft, för rörgrepp. Gripvidd: 32 mm. Mått: L205 mm. Vikt: 270 g.

Bild
http://www.jula.se/skiftnyckel-31-130037

MVH

Hans

Men va i h%&/e använder man klon till?
Den borde vara borta, jag vägrar se den
pollenper

Inläggav micke.d » tis 15 okt 2013, 18:10

pollenper skrev:Men va i h%&/e använder man klon till?
Enligt det du citerar så är den "för rörgrepp".
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skogaliten » tis 15 okt 2013, 19:28

aruru08 skrev: När jag skrev mitt inlägg trodde jag att de enda svar jag skulle få var att ingen begrep vad jag menade trots att jag ansträngt mig att förklara. Mycket roligt att det fortfarande finns hästräfsor kvar i verkliga livet. Jag undvek att skriva slåttermaskin för slåtterbalkar finns. Synd att så många redskap för häst har gått förlorade då de lämnats åt sitt öde under bar himmel.

Eftersom du skriver om hässjor kan du kanske lära mig vad stolparna med pinnar att lägga hässjestängerna på heter på svenska. Var i landet bor du och dina bekanta som hässjar sitt hö?

Ja, det är väldigt synd att många hästredskap förstörts på olika sätt, fått ruttna, eldats upp eller liknande. Jag går då och då på lantbruksauktion (en intressant kulturell företeelse), och där kan man ofta köpa hästgrejer (selar, timmerkälkar, harvar, plog, åder...) för 20 kr per styck...

Jag bor i Östergötland, bekanta som hässjar har jag lite här och där, i huvudsak i Östra Götaland, men även i Sörmland, Värmland och Bohuslän t.ex. Det finns en hel subkultur av folk på landet som bevarar hela eller delar av "traditionella" arbetssätt "på landet" med eller utan användning av häst i jord- och skogsbruk.
Och så finns det en hel del folk som lever på att köra med häst i skogen, även åt de stora skogsbolagen, och/eller som kör grönyteskötsel åt kommuner.

Vad störarna till hässjorna heter, varierar nog en del med vilken del av Sverige man befinner sig i. Vi gör s.k. trådhässjor, vilket man gjort i den här delen av landet sedan järntråd blev billigt. D.v.s. man sätter 7 eller 9 störar på rad i ett W-mönster, de yttersta störarna lutar kraftigt utåt, och sedan sätter man mjuk, galvad järntråd i upp till 4 lager på höjden, först en tråd, så ett lager hö, sedan en tråd till o.s.v. Vi kallar de uppåtstående störarna för "krakstörar". De görs av undertryckt gran, är ca 2,5 m långa, och spetsas i bägge ändar. Vi gjorde nya störar inför den här säsongen, och såg nog ut som något slags museiarbetare när vi stod på gårdsplan och barkade och spetsade...
Ibland "krakar" vi hö, då ställer man en ensam stör som man borrar in några utstickande pinnar ca 50-60 cm över marken på, och så lägger man höet i tussar uppifrån...
skogaliten

Inläggav Thomas P » tis 15 okt 2013, 19:46

skogaliten skrev:Jag bor i Östergötland, bekanta som hässjar har jag lite här och där, i huvudsak i Östra Götaland, men även i Sörmland, Värmland och Bohuslän t.ex. Det finns en hel subkultur av folk på landet som bevarar hela eller delar av "traditionella" arbetssätt "på landet" med eller utan användning av häst i jord- och skogsbruk.

Vänta bara tills civilisationen kollapsar. Då blir det vår nya överklass :wink:
Thomas P

Inläggav ulltand » tis 15 okt 2013, 20:01

skogaliten skrev:Jag bor i Östergötland, bekanta som hässjar har jag lite här och där, i huvudsak i Östra Götaland...
Hoppas dom fortsätter med det, vansinnigt trevligt att åka förbi ängar med hässjor.
Och är det mindre områden man slår är det tydligen det mest ekonomiska eftersom man slipper vända o så.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav skogaliten » tis 15 okt 2013, 23:31

Thomas P skrev:
skogaliten skrev:Jag bor i Östergötland, bekanta som hässjar har jag lite här och där, i huvudsak i Östra Götaland, men även i Sörmland, Värmland och Bohuslän t.ex. Det finns en hel subkultur av folk på landet som bevarar hela eller delar av "traditionella" arbetssätt "på landet" med eller utan användning av häst i jord- och skogsbruk.

Vänta bara tills civilisationen kollapsar. Då blir det vår nya överklass :wink:

Så här på hösten, när det går att äta hela måltider där allt kommer från den egna produktionen utom mejeriprodukter och en del kryddor, så kommer ibland den tanken fram...Att vi sitter på ett trumfkort när den globaliserade handeln av någon orsak inte fungerar.

Vår familj skulle kunna klara oss rätt bra om civilisationen gick under, vi har inkörda hästar som dragdjur om vi vill, vi har det mesta i hästredskapsväg, vi har fungerande åkrar och tillgång till gödsel, ved finns i skogen och fisk finns i sjön. Vanliga "konventionella" bönder vars verksamhet bygger på stora traktorer på åkern och mekaniska ventilationssystem i lagårdarna skulle få det riktigt besvärligt.
Det skulle bli en fruktansvärd matbrist i städerna, i synnerhet som distributionssystemen bygger på lastbilstransporter till största delen...

Observera: man behöver inte tro på slagrutor, homeopati och helande kristaller, chemtrails, tomtar och troll och annat woo bara för att man harvar åkern med häst...
skogaliten

Inläggav tonyf » ons 16 okt 2013, 01:03

Och hur skulle du försvara dessa tillgångar skogaliten när horder med hungriga människor kommer för att plundra vad de kan?
"philosophy without science is blind, science without philosophy is lame" (tonyf)
tonyf

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik