osynlig cykelhjälm

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

osynlig cykelhjälm

Inläggav micke.d » sön 10 nov 2013, 13:34

Ett par svenskor har utvecklat vad de kallar en osynlig cykelhjälm.

Nån som har provat?

En video som visar hur det funkar finns i första länken.

http://jalopnik.com/swedes-develop-invi ... 460189477/

http://www.hovding.com/

De har alltså registrerat massor av olycksfall och även hundratals timmar vanlig cykling. Utifrån det har de kunnat avgöra hur sensordata ska se ut för att hjälmen ska aktiveras. Intressant tekniskt problem.

Undrar hur det funkar med skadeståndsproblematiken i USA?
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Re: osynlig cykelhjälm

Inläggav micke.d » sön 10 nov 2013, 14:42

Har tydligen funnits sen 2010 då den omtalades i Ny Teknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 490851.ece
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Hans S » sön 10 nov 2013, 16:35

Häftigt, jag kanske bommade det när jag tittade men för det första är den godkänd?

Wiki skrev:Standarder

Hjälmar sålda inom EU ska vara CE-märkta vilket innebär att de klarar standarden EN 1078 för vuxna eller EN 1080 för barn. För att få märkningen måste hjälmarna klara ett test som innebär att de tappas från två meters höjd med en vikt i, motsvarande vikten av en människas huvud. Islaget sker i cirka 20 km/h och motsvarar att en fotgängare snubblar och trillar på huvudet. Barn ska ha hjälmar med grönt spänne med utlösningsfunktion. Den är konstruerad för att lösa ut vid viss belastning, till exempel om barnet skulle fastna och bli hängande i hjälmen.

Och för det andra hur länge håller den innan man måste byta ut den? Det är ju en ganska redig utgift.

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav micke.d » sön 10 nov 2013, 18:36

Hans S skrev:Häftigt, jag kanske bommade det när jag tittade men för det första är den godkänd?
Enligt deras hemsida är den det: http://www.hovding.com/sv/ce/

Hans S skrev:Och för det andra hur länge håller den innan man måste byta ut den? Det är ju en ganska redig utgift.
Den förbrukas när den löst ut, säger de, då måste man köpa en ny (med rabatt). Skulle inte förvåna mig om de då sparar förloppet för att kunna förfina sina utlösningskriterier.

Enligt FAQ på hemsidan är det kragens tyg som slits ut fortast, och att man avgör själv när den blivit så sliten att man måste köpa en ny.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav AndersY » sön 10 nov 2013, 19:11

Himla kul teknik.
Jag har själv jobbat i några projekt där en del av arbetet gått ut på att hitta mönster i signaler och försöka utröna vad som är vad. Skoj, men förutom en massa matematik och signalbehandling så brukar det kräva en väldig massa testning.
Rent teoretiskt behöver den egentligen inte fungera i 1000 fall av 1000, eftersom en vanlig hjälm inte gör det och dessutom skyddar den tydligen bättre än en vanlig cykelhjälm, så utslaget på många olyckor är skademinimeringen säkert bättre än vanliga hjälmar. Känslomässigt är det nog däremot lite svårt att verkligen lita på den.

Priset är mycket dyrare än en vanlig cykelhjälm, men billigare än en bra MC-hjälm, så inte oöverstigligt. Köpa ny efter krasch måste man alltid, men det händer väl förhoppningsvis inte allt för ofta. Kanske lika bra att man verkligen inte har något val, än att man går och tvekar efter en lättare skråma. Jag körde omkull med min MC på essingeleden förra hösten (sakta i ösregn) och fick en mindre smäll på hjälmen (plus brutet nyckelben). Det tog emot att köpa en ny hjälm för närmare 5 000:- när det enda synliga felet var lite färgflagor som lossnat.

Den ser möjligen snyggare ut än en vanlig cykelhjälm, men jag vet inte om det är så mycket skönare att ha en tjock krage på sig i sommarvärmen.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav micke.d » sön 10 nov 2013, 19:27

Kan tänka mig att frisyröverväganden kan avgöra för ganska många.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » mån 11 nov 2013, 08:28

AndersY skrev: Känslomässigt är det nog däremot lite svårt att verkligen lita på den.
Just det kanske kan göra att cyklisterna inte invaggas i trygghetskänslan så att de beter sig lite mer sansat i trafiken.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Hans S » mån 11 nov 2013, 09:07

micke.d skrev:
Hans S skrev:Och för det andra hur länge håller den innan man måste byta ut den? Det är ju en ganska redig utgift.
Den förbrukas när den löst ut, säger de, då måste man köpa en ny (med rabatt). Skulle inte förvåna mig om de då sparar förloppet för att kunna förfina sina utlösningskriterier.

Enligt FAQ på hemsidan är det kragens tyg som slits ut fortast, och att man avgör själv när den blivit så sliten att man måste köpa en ny.

OK, tack för svar, det förstod jag men min fråga var hur länge den håller utan att utlösas. Det måste väl vara någon form av bäst före datum?

http://www.edmunds.com/car-safety/do-ca ... xpire.html

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Urquhart » mån 11 nov 2013, 11:40

AndersY skrev:Den ser möjligen snyggare ut än en vanlig cykelhjälm, men jag vet inte om det är så mycket skönare att ha en tjock krage på sig i sommarvärmen.

Håller med. Det där ser mer störande ut att ha på sig än den där fula hjälmen jag har.
"I hate everybody irrelevant of other issues" John F. Hickory
Användarvisningsbild
Urquhart

Inläggav ingsve » tis 12 nov 2013, 15:09

Som det står på deras hemsida är hjälmen mycket riktigt testad på SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (där jag jobbar på en annan enhet). Jag minns när vi hade rundvandring på Bygg och Mekanik enheten att de visade denna hjälmen då.

Det som stör mig är att den säkerligen kommer att lösas ut i onödan mer än de gånger den faktiskt hade hjälpt. Som man ser i videon utlöses den redan i luften så att säga vilket betyder att den kommer utlösas så fort man vurpar med en cykel. Men långt ifrån varje gång man vurpar slår man i huvudet. En vanlig hjälm blir också förbrukad när den slår i marken men de gångerna man ramlar utan att slå i huvudet har man hjälmen kvar och behöver inte köpa ny. Detta tror jag i längden blir deras stora problem på marknaden. Frågan är bara vad som väger tyngst, kostnaden eller friheten att slippa ha hjälm på huvudet hela tiden.
“A new scientific truth does not triumph by convincing its opponents and making them see the light, but rather because its opponents eventually die, and a new generation grows up that is familiar with it” - Max Planck
ingsve

Inläggav AndersY » ons 13 nov 2013, 23:51

ingsve skrev:Det som stör mig är att den säkerligen kommer att lösas ut i onödan mer än de gånger den faktiskt hade hjälpt. Som man ser i videon utlöses den redan i luften så att säga vilket betyder att den kommer utlösas så fort man vurpar med en cykel. Men långt ifrån varje gång man vurpar slår man i huvudet. En vanlig hjälm blir också förbrukad när den slår i marken men de gångerna man ramlar utan att slå i huvudet har man hjälmen kvar och behöver inte köpa ny. Detta tror jag i längden blir deras stora problem på marknaden. Frågan är bara vad som väger tyngst, kostnaden eller friheten att slippa ha hjälm på huvudet hela tiden.

Ja, det blir nog ett problem. I alla fall för en viss typ av cyklister. Trampar man fram i sakta mak och finkläder, utan tanke på att bli svettig, funkar det kanske bra. Men jag har t.ex. lyckats med nån klassisk SPD-krasch och då känns det tämligen onödigt att förbruka en hjälm, när man bara tippar åt sidan och utan större problem tar emot sig, med lätt skrubbade händer och ben som enda blesyr.
/Anders Ytterström

"Nothing is so firmly believed as that which we least know." - Michel de Montaigne
AndersY

Inläggav Catweazle » tor 14 nov 2013, 00:15

Jag tror nog att jag tycker att en hjälm är behagligare än en sådan där krage. Men så har jag ju ingen frisyr att vara rädd om heller. Fördelen med den där är att den kan möjligen bli cool för tuffa grabbar som tycker att hjälm är töntigt. Det där är ju en häftig teknisk pryl som de kan beskriva och förklara länge för tjejerna och polarna.

Åtminstone till dess att äldre töntar börjar ses lite oftare med den.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.
Användarvisningsbild
Catweazle

Inläggav Johannes » tor 14 nov 2013, 08:11

AndersY skrev:Ja, det blir nog ett problem. I alla fall för en viss typ av cyklister. Trampar man fram i sakta mak och finkläder, utan tanke på att bli svettig, funkar det kanske bra. Men jag har t.ex. lyckats med nån klassisk SPD-krasch och då känns det tämligen onödigt att förbruka en hjälm, när man bara tippar åt sidan och utan större problem tar emot sig, med lätt skrubbade händer och ben som enda blesyr.

Nu är ju algoritmerna som styr hjälmen rätt avancerade så det är inte alls säkert att den löser ut vid en sådan krasch. Accelerationerna i det fallet är väldigt mycket mindre än vid en riktig krasch så det borde vara rätt enkelt för mjukvaran att särskilja fallen.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Pär C » tor 14 nov 2013, 16:14

Jag gör en jämförelse med uppblåsbara flytvästar som trots allt är mycket lättare att ha göra med än en konventionella flytvästar, i synnerhet de av motorbåtstyp, så nog är även detta detta en god idé. För att full slagkraft så behövs det nog litet mer produktutveckling, kragen ser väldigt stort och otympligt ut idag men det borde ju gå att fixa till.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Catweazle » fre 15 nov 2013, 14:09

När jag skrev att jag nog skulle föredra en vanlig hjälm, så utgick jag ifrån hur denna pryl ser ut IDAG. Men självklart finns potential till utveckling som kan få mig att tänka om. Det vi ser nu är nog bara ett embryo som mycket väl kan vara mindre, smidigare, billigare och ge bättre skydd när den har utvecklats några steg. Framför allt öppnar det ju också upp möjligheter till relativt smidiga skydd för andra kroppsdelar som ryggraden t ex.

Så att detta, trots vissa invändningar nu, ska ses som något riktigt bra håller jag med om.
Några anspråkslösa ord från en konsensuscomalobotomerad stackare.
Användarvisningsbild
Catweazle

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik