Bekämpning av myggor med GMO-teknik

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Bekämpning av myggor med GMO-teknik

Inläggav Tryggve » tis 27 jan 2015, 15:06

Jag tänkte att det kanske var på sin plats att starta en tråd kring detta (i mitt tyckte) mycket intressanta ämne.

Det har flera gånger skrivits i bland annat Nature om tekniker för att bekämpa myggor med GMO-teknik. Kortfattat så är det så att man släpper ut hanmyggor som har modifierats. När dessa myggor parar sig med honor så blir avkomman inte livsduglig. Alternativt så överlever enbart hanar. Detta är ju ett rätt intressant alternativ till att använda traditionella bekämpningsmedel, t ex DDT, för att kontrollera myggbestånd.

Ett företag som bedriver denna verksamhet är brittiska Oxitech.

http://www.oxitec.com/agriculture/our-solution/
Through genetic modification rather than irradiation we create ‘sterile’ males of the target species. This approach harnesses fully the natural instincts of the male insects to find females in the wild. After an Oxitec insect has successfully mated with a wild female it’s offspring will not survive to adulthood (or, depending on the strain, only male offspring will survive).

Through the Oxitec Control Programme, the system by which Oxitec insects are released and monitored, the target insect population in that area can be dramatically reduced or even eliminated.

Denna metod har bland annat testats för att bekämpa myggor i Brasilien och Panama. Det pågår fälttester där.

http://www.oxitec.com/health/our-produc ... s-aegypti/

Det har även talats om att testa denna metod i Florida, där man har fått mer problem med gula febern och denguefeber de senaste åren. Dock har det kommit en hel del protester mot att man ska släppa ut modifierade myggor.
Det kan man ju förstå på ett sätt, eftersom kunskapen kring GMO inte är så stor. Dock är ju detta en verkligt intressant metod för att kontrollera beståndet av en specifik organism som orsakar sjukdomar, samtidigt som man skonar övriga organismer.

Här är en TED talk kring ämnet.
http://www.oxitec.com/ted-talk-hadyn-pa ... t-disease/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Bekämpning av myggor med GMO-teknik

Inläggav micke.d » tis 27 jan 2015, 15:36

Måste ju vara bättre om endast hanar överlever, om de har samma egenskap att endast kunna få hanlig avkomma.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 27 jan 2015, 16:04

Här förklaras de olika versionerna. Man kan styra det lite efter önskemål.

http://www.oxitec.com/ridl-science/

EDIT: och Wikipedia har en rätt utförlig artikel. Detta mer sterila insekter är ju i sig inget nytt, men förr så använde man främst strålning för att sterilisera insekterna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterile_insect_technique
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skogaliten » tis 27 jan 2015, 20:25

En fråga man kan ställa sig är om vi riskerar att utrota myggorna eller flugorna, och om andra, närstående mygg- eller flugarter skulle kunna riskera att gå samma öde till mötes om korsningar sker i naturen.

Myggor, knott och andra insekter är kända som smittspridare både till människor, tamdjur och i vissa fall grödor förutom att det är "otrevligt" att bli stucken.

Vi har de senaste åren blivit drabbade av två stycken zoonoser i Sverige, Schmallenberg och Blåtunga, i bägge fallen sker smittspridningen med hjälp av knott (svidknott). Vad avser Blåtunga fick en hel del smittade djur slaktas, och andra fått vaccineras, medan Schmallenberg i huvudsak innebär fosterdöd och svåra missbildningar hos foster. Lamm med dubbelvikt ryggrad, eller inre organ utanpå, är inte speciellt roligt att se och behöva avliva. Vaccin finns dock tillgängligt.

Men, dessa knott, myggor och flugor är både i sina larvstadier och som vuxna insekter föda för andra organismer, allt från större insekter, groddjur, fiskar, smågnagare och fåglar, vilka i sin tur är mat till andra större djur...

Är det här verkligen rätt angreppssätt?

Endera så finns det så mycket stickande "flygfän" (som uppe vid dalälvens mynning), så att det blir omöjligt att vara utomhus delar av året, då kan populationen behöva minskas.
Men då bör man nog vara försiktig så att man inte "utrotar" istället för att minska.

Om det finns specifika sjukdomar, som Denguefeber, Gula Febern, Malaria eller sjukdomar hos boskap, så tror jag nog att en stor del av resurserna borde läggas på olika former av botemedel som vaccinationer eller andra läkemedel, eller att på något sätt modifiera själva viruset/bakterien så att denna blir ofarlig, istället för att försöka utrota bäraren (flygfäet).

Genom sådana här "utrotningsstrategier" fortsätter vissa beslutsfattare tanklöst 1950-talets filosofiska idéer om människans överhet i naturen, och man ger sig på en forskningstekniskt intressant resa, men ofta med skygglappar mot andra sätt att lösa problemen.

Det här blir bara en fortsättning av DDT, fast med GMO-teknik istället för kemikalier.

Jag blir ytterst skeptiskt så fort man talar om avsiktlig utrotning av någon som helst djurart i näringskedjan.

Vaccinera folk och fä mot sjukdomar istället för att utrota insekter. Finns inte vaccin eller läkemedel, lägg resurser på det, inte på utrotningsstrategier.
skogaliten

Inläggav skogaliten » tis 27 jan 2015, 21:01

Observera: Det är alltså inte GMO-tekniken jag är fundersam till, utan själva idén att försöka utrota, eller nästan utrota flygfän.

Att försöka hitta sätt att endera angripa viruset eller bakterien som värddjuret bär på med hjälp av GMO har jag inga invändningar emot, inte heller att använda GMO-teknik vid framtagande av vaccin eller läkemedel om det är applicerbart.
skogaliten

Inläggav micke.d » tis 27 jan 2015, 21:36

Det handlar väl mer om att begränsa än om att utrota?
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skogaliten » tis 27 jan 2015, 22:35

Tja, i någon av länkarna, så användes faktiskt termen "eradicate", och det stod också något om att "begränsa eller helt eliminera" de oönskade insekterna.

Därför blir jag tveksam till användning av en teknik som skulle kunna möjliggöra utrotning.

Vi hör ju en hel del om vad som sker när iofs vettig teknik, hamnar i händerna på mindre nogräknade beslutsfattare eller markägare, i synnerhet i samhällen där regelverken är dåliga eller icke-existerande, och korruptionen är utbredd.

Jag lyssnade på vetenskapsradion "Klotet" härom veckan, om sand och grus insamling, som tydligen sker på så sätt att det orsakar enorm skada på ekosystemet och även odlingssystemen på många håll i världen. Ibland helt illegalt, och ibland helt enkelt för att inga regler finns.

Om då insekter är ett problem, och det är enklare och billigare att utrota än att t.ex. vaccinera människor och djur, så kan det bli riktigt otäckt i förlängningen...
skogaliten

Inläggav micke.d » tis 27 jan 2015, 22:44

Det tycks ju finnas vissa problem med att få till ett malaria-vaccin. Exempelvis.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav skogaliten » tis 27 jan 2015, 23:00

Ja, det finns många sjukdomar och problem där botemedel verkar tekniskt svåra att få fram, och dessutom intresset inte är jättestort från läkemedelsbolagens sida.

Fast om man då ska släppa loss insekter som skapar sterilitet i nästa generation så att populationen minskar, så kanske det behöver göras via regelverk som omöjliggör felaktig användning, och därmed utrotning.

Eller så kanske det är "fel" angreppssätt att hitta ett malariavaccin att ge människorna, det kanske är förmågan att bära malariasmitta hos myggorna som borde tas bort?

Är det kanske FN som ska äga rätten till insekterna via WHO eller liknande?
skogaliten

Inläggav Tryggve » tis 27 jan 2015, 23:22

Myggan ifråga kommer från Nordafrika, och har spritt sig med människan. Så ur den synvinkeln är det väl knappast ett problem om den utrotas i Syd- och Nordamerika.
http://en.wikipedia.org/wiki/Aedes_aegypti

För övrigt är väl frågan vad som slår hårdast mot näringskedjan: bekämpning med pesticider, som slår brett, eller en riktad insats som tar en art? Vad gör mest skada i näringskedjan?

För övrigt så finns det ju exempel i länken jag lade in tidigare av fall där man faktiskt helt har slagit ut en population.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sterile_in ... ss_stories

Screwworm fly (Cochliomyia hominivorax) eradicated from the United States, Mexico, and Libya.[7]
Mexican fruit fly (Anastrepha ludens, Loew) eradicated from most of northern Mexico.
Tsetse fly eradicated from Zanzibar.
Medfly (Ceratitis capitata, Wiedemann) eradicated from northern part of Chile and southern part of Peru and southern part of Mexico.
Melon fly (Bactrocera cucurbitae, Coquillett) eradicated from Okinawa, Japan.[8]

Man har väl i många år hållit ned populationer av Tse-tseflugor på detta sätt, t ex.

Sedan så verkar det göras utvärderingar och studier dels hur minskade populationer av en myggart påverkar ekosystemet, och om det kan ske korsningar med andra arter.

För egen del tycker jag nog att det främst är de länder som är hårt drabbade av t ex denguefeber eller malaria som får avgöra om man ska minska ned på de lokala myggpopulationerna eller ej. Det är ju idag de som bär kostnaderna för detta, både i pengar och mänskligt lidande. Brasilien t ex lägger väl nästan en miljard dollar per år på åtgärder mot mygg.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skogaliten » ons 28 jan 2015, 11:04

Man kan också ägna sig åt att diskutera om täta mänskliga populationer ska få sprida sig i områden (t.ex. Amazonas) som inte är lämpliga för dem....

Jag har inte läst in mig på de respektive utrotningar som nämns, och känner därför inte till just dessas konsekvenser. Jag ska ta mig en titt.

Men...

Jag ställde inte "bekämpning med pesticider mot riktade insatser (via GMO-sterila hannar)"....

Tvärtom jag bryr mig faktiskt väldigt lite om hur bekämpning egentligen går till i första ledet.

Det jag ifrågasätter är om man alls ska bekämpa myggorna/flugorna och kanske bekämpa sjukdomen istället.

Det är inte enbart upp till det landet/regionen som har problemet med t.ex. Malaria eller Denguefeber, eftersom en skada i näringskedjan kan få allvarliga konsekvenser även för andra länders näringsförsörjning.
Och en kaskaderande utrotning av arter kan ta många år innan den blir helt synlig och konsekvenserna begripliga.

Och min uppfattning är att sjukdomarna i sig ska, och måste bekämpas, gärna via vaccinationer. Alltså måste mer resurser läggas på att hitta botemedel för sjukdomarna.

Men jag misstänker att det "sexigare" att skapa genmodifierade flygfän, än att träla med den där föga framgångsrika malariaforskningen.

Betänk att en utrotad art kan kosta mänskligheten väldigt mycket.
skogaliten

Inläggav Tryggve » ons 28 jan 2015, 12:28

Alltså, man har väl länge gjort både och. Hållit nere myggpopulationer och (när man kan) bekämpat sjukdomar? Varför skulle man bara bekämpa sjukdomen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Mosquito_control

Det var väl bland annat delvis så malaria utrotades i Sverige?

http://www.folkhalsomyndigheten.se/amne ... r/malaria/

Sedan så finns det väl för övrigt forskare som anser att man bör kunna utrota myggarter utan att det får några större konsekvenser för ekosystemen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Mosquito_c ... _mosquitos

Some biologists have proposed the deliberate extinction of certain mosquito species. Biologist Olivia Judson has advocated "specicide" of thirty mosquito species by introducing a genetic element which can insert itself into another crucial gene, to create recessive "knockout genes".[33] She says that the Anopheles mosquitoes (which spread malaria) and Aedes mosquitoes (which spread dengue fever, yellow fever, elephantiasis, and other diseases) represent only 30 out of some 3,500 mosquito species; eradicating these would save at least one million human lives per year, at a cost of reducing the genetic diversity of the family Culicidae by only 1%. She further argues that since species become extinct "all the time" the disappearance of a few more will not destroy the ecosystem: "We're not left with a wasteland every time a species vanishes. Removing one species sometimes causes shifts in the populations of other species — but different need not mean worse." In addition, anti-malarial and mosquito control programs offer little realistic hope to the 300 million people in developing nations who will be infected with acute illnesses this year. Although trials are ongoing, she writes that if they fail: "We should consider the ultimate swatting."[33]

Insect ecologist Steven Juliano has argued that "it's difficult to see what the downside would be to removal, except for collateral damage". Entomologist Joe Conlon stated that "If we eradicated them tomorrow, the ecosystems where they are active will hiccup and then get on with life. Something better or worse would take over."[34]

However, David Quammen has pointed out that mosquitoes protect forests from human exploitation and may act as competitors for other insects.[35] In terms of malaria control, if populations of mosquitoes were temporarily reduced to zero in a region, then this would exterminate malaria, and the mosquito population could then be allowed to rebound.[36]

Men å andra sidan så borde det räcka med att hålla nere populationerna rejält för att kraftigt minska ned på sjukdomsfallen.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 28 jan 2015, 12:31

Detta är t ex en rätt otrevlig sjukdom, som bäst bekämpas genom att hålla nere myggbestånden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Chikungunya
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » ons 28 jan 2015, 12:43

skogaliten skrev:Men jag misstänker att det "sexigare" att skapa genmodifierade flygfän, än att träla med den där föga framgångsrika malariaforskningen.

Detta med sterila insekter är i sig inget nytt. det har använts sedan 1950-talet. GMO kan ge ett jämnare resultat, det är väl främst anledningen till att den användas.
Sedan så trälar man allt på med malariaforskningen också.

skogaliten skrev:Betänk att en utrotad art kan kosta mänskligheten väldigt mycket.

En utrotad art kan i detta fall också spara mycket mänskligt lidande. Och vad tror du ger störst effekt i ekosystemet, att slå ut en enda art, eller att dika ut våtmarker eller använda pesticider?

Jag har personligen svårt att se ett ekosystem är helt boende av en enda myggart, även som föda för högra djur, men jag kan ju ha fel för all del.
Men som sagt, vad jag förstår så försöker man också titta på detta i möjliga effekter av minskade populationer.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Bod » mån 02 feb 2015, 20:43

micke.d skrev:Det tycks ju finnas vissa problem med att få till ett malaria-vaccin. Exempelvis.

Instämmer. Hade det varit lätt hade det varit gjort för länge sedan. Problemet förstärks nog av att dessa problem är störst i områden med hög fattigdom. Afrika, delar av Asien, Sydamerika och västindien.
Så det är kanske positivt att risken för spriding av flera av dessa sjukdomar nu även gäller USA. Då tar forskningen bättre fart. Lär gälla t ex chikungunya. Sprids i västindien nu med god fart sedan förra året. Lär ha drabbat c:a 85% av Jamaicas befokning t ex förra året (enl hörsägen och lokal press men att det var en svår epidemi är ett faktum). Men nu har ett eller två fall bekräftats i Florida så nu måste någonting göras.
Jag kan intyga att chikungunya inte är något trevligt precis. Me know. De myggorna fanns inte där urpsrungligen. De biter mest i skymning och gryning men även under dygnets övriga timmar inklusive mitt på dagen.
Until the lions have their historians, tales of hunting will always glorify the hunter.
Afrikanskt ordspråk
Användarvisningsbild
Bod

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik