Latest global temps

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Latest global temps

Inläggav Procentaren » fre 04 mar 2016, 16:32

Jag brukar kolla på Roy Spencers sida med global temperatur. Satellitmätningar sedan 1979. Februari 2016 blev "all time high".
1998 var det också en sådan här topp orsakat av El Nino, och läget är likadant nu.
Bild

http://www.drroyspencer.com/latest-global-temperatures/
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Latest global temps

Inläggav micke.d » fre 04 mar 2016, 17:41

Man kan titta på var puckeln börjar '98 och var den börjar nu. Det skulle inte förvåna mig om nuvarande puckeln blir ännu högre än den är nu.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Thomas P » fre 04 mar 2016, 19:07

Det är också en revision av RSS temperaturrekonstruktion på gång. De har publicerat en ny version för mellersta troposfären som är varmare än tidigare och när de blir klara med den för lägre troposfären kan vi anta att även den justeras upp. Det innebär att UAH kommer ligga lägre än samtliga andra temperaturkurvor.

https://tamino.wordpress.com/2016/03/02 ... ite-pause/
Thomas P

Re: Sv: Latest global temps

Inläggav devadatta » lör 05 mar 2016, 11:33

Det är för övrigt RSS som legat till grund för "ingen uppvärmning sen 1997/1998" pga El Niñon då. UAH har också genomgått en revision (för ett år sen) men ingen har fått reda på hur de nya beräkningarna sker än. Man kan också påpeka att satellitmätningar är indirekta och bygger på en massa antaganden likt de klimatmodeller som förvillarna ofta kritiserar. Efter RSS-justeringen kommer de tvingas bli ännu mer konspiratoriska.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Procentaren » sön 03 apr 2016, 07:07

Uppdatering.
Temperaturen för mars blev också hög. Fast inte lika hög som för februari.
Det finns en röd linje i diagrammet. Den visar medelvärde för 13 månader. Varför just 13 ?
12 månader hade väl varit lämpligare om man velat visa årsmedelvärde. Är det någon "statistikgrej" som ligger bakom ?
Det står även "centered". Vad innebär det ?
Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav harald » sön 03 apr 2016, 11:10

Procentaren skrev:Uppdatering.
Temperaturen för mars blev också hög. Fast inte lika hög som för februari.

Där ser man. NU sjunker det IGEN. Mina egna mätningar visade även sjunkande medeltemperatur under halvåret dessförinnnan.
Procentaren skrev:Det finns en röd linje i diagrammet. Den visar medelvärde för 13 månader. Varför just 13 ?
12 månader hade väl varit lämpligare om man velat visa årsmedelvärde. Är det någon "statistikgrej" som ligger bakom ?
Det står även "centered". Vad innebär det ?

Jag skulle tro att det syftar på att man väger samman aktuell månad med sex månader frammåt och sex månader bakåt. Därför behöver det vara ett udda antal månader.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Procentaren » tis 03 maj 2016, 16:18

Månadens uppdatering. Det blir bara kallare. Jag tror konspiratörerna har rätt :smile2:
Angående den röda linjen, så verkar det stämma som Harald skriver. Medelvärde av 13 månader, där varje utritad punkt är medel av 5 månader framåt och 5 bakåt.
Men jag ser inte riktigt vitsen med det. Om man istället tagit medel av 13 månader bakåt, hade kurvan sett annorlunda ut då ?

Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Johannes » tis 03 maj 2016, 17:23

Procentaren skrev:Månadens uppdatering. Det blir bara kallare. Jag tror konspiratörerna har rätt :smile2:
Angående den röda linjen, så verkar det stämma som Harald skriver. Medelvärde av 13 månader, där varje utritad punkt är medel av 5 månader framåt och 5 bakåt.
Men jag ser inte riktigt vitsen med det. Om man istället tagit medel av 13 månader bakåt, hade kurvan sett annorlunda ut då ?

Det triviala svaret är att den hade sett likadan ut, men varit förskjuten ett halvår i tid. Om man vill att den ska följa den blå kurvan är det alltså bäst att göra som man gjort.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Zartax » tis 10 maj 2016, 10:12

Procentaren skrev:Medelvärde av 13 månader, där varje utritad punkt är medel av 5 månader framåt och 5 bakåt.

Enda skillnaden är väl vilket datum man sätter på punkten för medelvärdet. Datumet för sista mätningen eller datumet för mellersta mätningen.
"Jag är hälften grekisk gud, hälften sabeltandad tiger." - Thunder
Användarvisningsbild
Zartax

Inläggav micke.d » tis 10 maj 2016, 12:31

Både marstemperaturen och apriltemperaturen är alltså varmare än alla tidigare uppmätta temperaturer under alla tidigare år, förutom maxtempen 1998.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Procentaren » mån 06 jun 2016, 07:17

Maj månad. El Nino-effekten har börjat avta för den här gången http://www.skymetweather.com/content/weather-news-and-analysis/latest-news-and-updates-on-el-nino-and-la-nina-in-monsoon-2016/
Bild

Artikel i DN angående politisk hemvist och hur man ser på klimatlarmen. Nationalistiska partier tror mindre på klimatvetenskapen.
Framtiden är oviss, men de förhöjda halterna
koldioxid har hittills varit en välsignelse för vår planet där jorden blivit grönare och skördarna blivit större till följd av växternas större tillgång till koldioxid. Om ett par decennier så tror jag att vi ser tillbaka på dagens katastroflarm med häpnad”, skrev Sverigedemokraternas riksdagsledamot Josef Fransson i en debattartikel i Vestmanlands Läns Tidning samtidigt som världens ledare mejslade ut ett nytt globalt klimatavtal i Paris.

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/nationalismens-kollisionskurs-med-vetenskapen/
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Sören F » mån 06 jun 2016, 18:44

Man blir inte så hjälpt i själva klimatlarm-sakfrågan av denna iofs tydliga höger-vänstertendens i ståndpunkter bland amatörer. Yttre högern anar att klimatrörelsen har fel nånstans. Bägge har svårt att sätta fingret på precis på vad sätt de skulle ha rätt. T ex blir några månaders temperaturdata framkastat av artikelförfattaren som om det var vad allting byggde på.
Användarvisningsbild
Sören F

Inläggav Procentaren » sön 03 jul 2016, 13:29

Juni. Temperaturen börjar återgå till det normala.
Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Erland » sön 03 jul 2016, 16:51

Hur förklaras skillnaden mellan dessa siffror och NASA-GISS?

http://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v3/
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav micke.d » sön 03 jul 2016, 21:34

Det triviala svaret är att de mäter olika saker. Temperatur i lägre atmosfären respektive yttemperatur.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik