Andningsluften och klimatet

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Andningsluften och klimatet

Inläggav Kobo » fre 03 feb 2017, 17:46

Luften vi andas måste ha en viss sammansättning, det får inte vara för hett, vi måste ha vatten och rätt föda för att överleva.

Det vet vi men måste ut till alla så jag söker seriösa länkar om det på engelska och svenska, för dessa unika egenskaper på vår planet kan försvinna, med klimatförändringar vi själva ställt till med. Andningsluften och klimatet prioriteras nu, när kan den bli för dålig för oss alla?
Användarvisningsbild
Kobo

Re: Andningsluften och klimatet

Inläggav Anders G » fre 03 feb 2017, 19:02

???
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Procentaren » fre 03 feb 2017, 22:10

Anders G skrev:???

http://www.dn.se/sthlm/sd-ledamot-om-cyklisters-andning-och-vaxthusgaser/

“man kan inte helt bortse från det faktum att fysisk aktivitet producerar mer koldioxid genom utandningsluften som ju är en s.k. växthusgas”. I dag har formuleringen fått många reaktioner på sociala medier.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Anders G » fre 03 feb 2017, 22:41

Jo, så långt är jag med, och det är ju en mer sammanhängande tankegång, rent av kompletta meningar.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Kobo » fre 03 feb 2017, 22:48

Ex.
Dinoflagellaten lever fastsittande på större alger, som i sin tur betas av fiskar. Giftet ansamlas i näringskedjan och när människor sedan äter rovfiskar högre upp i kedjan drabbas de av våldsamma diarréer. Samma mikroskopiska alg har nu börjat ge problem även på Kanarieöarna.

En annan värmeälskande dinoflagellat, Ostreopsis, kan, om det blåser riktigt ordentligt, drabba människor som befinner sig på stranden. Det gift som algen producerar hamnar då i små vattendroppar i luften. När stora mängder av giftet hamnar i inandningsluften ger det astmaliknande andningssvårigheter. Det här har drabbat människor runt bland annat Medelhavet.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fle ... are-klimat
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav pwm » lör 04 feb 2017, 23:39

Luften jag andas består huvudsakligen av E941, men innehåller tillräckligt med E948 för att jag ska överleva tillsvidare. Gott så för mig.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Johannes » mån 06 feb 2017, 11:35

Andningsluften har förbättrats väldigt mycket under de senaste 50-100 åren i de flesta länder (vissa storstäder i tredje världen borträknat), och fortsätter att förbättras i takt med att utsläppen av luftföroreningar minskar. Det finns i dagsläget inget som direkt talar för att den trenden ska brytas.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » mån 06 feb 2017, 12:48

Jag vill minnas att jag för ett antal år sedan såg en artikel där det sades att när vedeldningen minskade i storstäderna så såg man rätt snabbt att antalet fall av lungcancer minskade rätt mycket. Med 30%, vill jag minnas.

Det var väl när man inte längre hade en osande kamin i lägenheten.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Kobo » mån 06 feb 2017, 17:09

Luftföroreningar är en sak, klimatpåverkan en annan
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Migi » ons 08 feb 2017, 08:53

Procentaren skrev:
Anders G skrev:???

http://www.dn.se/sthlm/sd-ledamot-om-cyklisters-andning-och-vaxthusgaser/

“man kan inte helt bortse från det faktum att fysisk aktivitet producerar mer koldioxid genom utandningsluften som ju är en s.k. växthusgas”. I dag har formuleringen fått många reaktioner på sociala medier.
Toppen! Någon talar ut mot de där medelklasstöntarna och tramsar bara till det. "Ja, men det är väl bra med cykelbanor?" Beror på vilken mark man tar det ifrån. Finns en gatsnutt i Söderförort som är ganska sömning. Trottoarerna är ganska smala. Villorna har höga häckar. Gissa var man anlade cykelbanorna. Just det. På trottoarerna.

Var i Paris i våras. Märkligt nog var luften lättare att andas än i Stockholm, trots att den var skitigare. Visst kunde det svida i ögonen på eftermiddagen. Visst var du tvungne att tvätta händerna en gång innan du gick på toaletten. Men det var inte ett enda fall av cykeldrulleri jag bevittnade. Skulle lätt köpa rena o säkra trottoarer för skititgare luft. (Och innan någon säger att det är för att SL har upphandlat massa saker som det ligger grus på perrongerna till i Maj så kan jag säga att det var så uselt redan på 80-talet.)

Men detta klarar man visst inte av i Sverige. Nej, låt oss hänge oss åt en endimensionell karikatyr av positivism o korsfästa lastbilschaffis-Micke som den värsta miljöboven av dem alla för att han brukar göra en burnout på parkeringplatsen när hans ungar besöker honom på arbete. Med detta gjort kan vi sedan åka på utlandssemester fyra gånger om året med gott samvete.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Johannes » ons 08 feb 2017, 11:01

Kobo skrev:Luftföroreningar är en sak, klimatpåverkan en annan

Ja. Så vad var poängen med ditt första inlägg, där du tog upp båda?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » tor 09 feb 2017, 01:20

Johannes skrev:
Kobo skrev:Luftföroreningar är en sak, klimatpåverkan en annan

Ja. Så vad var poängen med ditt första inlägg, där du tog upp båda?

Skillnaden på att en del säger att vi ska ta upp miljöproblem före klimatproblem. Jag tänker mer på ren luft men av fel sort. Dålig luft att andas nu är vägar med dubbförbud.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Anders G » tor 09 feb 2017, 08:14

Kobo skrev:Skillnaden på att en del säger att vi ska ta upp miljöproblem före klimatproblem. Jag tänker mer på ren luft men av fel sort. Dålig luft att andas nu är vägar med dubbförbud.

Kom igen nu Kobo. Du skall klara av att skriva begripliga meningar, särskilt eftersom vi är flera som frågar vad du öht menar.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Johannes » tor 09 feb 2017, 09:48

Kobo skrev:Dålig luft att andas nu är vägar med dubbförbud.

Innebörden av denna mening är att luft=vägar. Det är ett nonsenspåstående.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav ErikS » tor 09 feb 2017, 11:27

Migi skrev:Toppen! Någon talar ut mot de där medelklasstöntarna och tramsar bara till det. "Ja, men det är väl bra med cykelbanor?" Beror på vilken mark man tar det ifrån. Finns en gatsnutt i Söderförort som är ganska sömning. Trottoarerna är ganska smala. Villorna har höga häckar. Gissa var man anlade cykelbanorna. Just det. På trottoarerna.

Var i Paris i våras. Märkligt nog var luften lättare att andas än i Stockholm, trots att den var skitigare. Visst kunde det svida i ögonen på eftermiddagen. Visst var du tvungne att tvätta händerna en gång innan du gick på toaletten. Men det var inte ett enda fall av cykeldrulleri jag bevittnade. Skulle lätt köpa rena o säkra trottoarer för skititgare luft. (Och innan någon säger att det är för att SL har upphandlat massa saker som det ligger grus på perrongerna till i Maj så kan jag säga att det var så uselt redan på 80-talet.)

Men detta klarar man visst inte av i Sverige. Nej, låt oss hänge oss åt en endimensionell karikatyr av positivism o korsfästa lastbilschaffis-Micke som den värsta miljöboven av dem alla för att han brukar göra en burnout på parkeringplatsen när hans ungar besöker honom på arbete. Med detta gjort kan vi sedan åka på utlandssemester fyra gånger om året med gott samvete.

Du får nog jobba lite med trollandet. Det här är bara för dåligt.
Användarvisningsbild
ErikS

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik