Andningsluften och klimatet

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Andningsluften och klimatet

Inläggav Migi » sön 19 feb 2017, 08:53

ErikS skrev:
ErikS skrev:Du får nog jobba lite med trollandet. Det här är bara för dåligt.

Som sagt.
Sade han som inte fått sitt land invaderat och måste hålla till godo med över 30 år gammal förorenad materiel... :roll:

Kobo skrev:
ErikS skrev:
ErikS skrev:Du får nog jobba lite med trollandet. Det här är bara för dåligt.

Som sagt.

Säg vad du vill i spegeln :banghead:

http://grapevine.com.au/~pbierwirth/co2toxicity.pdf
Ah, kära gamla koldioxiden som Enron fick omklassificerad till en förorening. Även lustigt att man talar tyst om att man föredrar att räkna på den för att man f.n. inte kan beräkna vattenångans roll i klimatet.

Men vi kan väl anta att i våra förfäders långhus så var det mer koldioxid och annat snusk i luften än utomhus. Men alternativet var inte att installera centralvärme. Alternativet till att andas in rök var att frysa ihjäl. Men även om de förde statistik och kunde visa att X pers/år dog i onödan så hade de förmodligen ansett att det var ett billigt pris för att inte alla skulle frysa ihjäl.

Jag är inte för onödiga dödsfall. Men att inte se till helheten bara förstör för fler. Som Carl Sagan sade, bättre att några få dör av cancer pga konserveringsmedel än att flera dör av matförgiftning. 8-)
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav ErikS » sön 19 feb 2017, 18:06

Kobo skrev:Säg vad du vill i spegeln :banghead:

Vem pratar du med?
Användarvisningsbild
ErikS

Inläggav ErikS » sön 19 feb 2017, 18:17

Migi skrev:Sade han som inte fått sitt land invaderat och måste hålla till godo med över 30 år gammal förorenad materiel... :roll:

...

Men vi kan väl anta att i våra förfäders långhus så var det mer koldioxid och annat snusk i luften än utomhus. Men alternativet var inte att installera centralvärme. Alternativet till att andas in rök var att frysa ihjäl. Men även om de förde statistik och kunde visa att X pers/år dog i onödan så hade de förmodligen ansett att det var ett billigt pris för att inte alla skulle frysa ihjäl.

Jag är inte för onödiga dödsfall. Men att inte se till helheten bara förstör för fler. Som Carl Sagan sade, bättre att några få dör av cancer pga konserveringsmedel än att flera dör av matförgiftning. 8-)

Helt obegripligt. Att jag reagrar på det smått magnifika dravel du började med implicerar naturligtvis inte att jag tycker att luftkvaliteten är den enda frågan vi behöver bry oss om. Eller ens den viktigaste.
Användarvisningsbild
ErikS

Inläggav Tryggve » mån 20 feb 2017, 11:46

Det finns rätt mycket tramsinlägg i den här tråden, lyft debatten lite. Allmän uppmaning.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skunkjobb » mån 20 feb 2017, 13:52

Kobo skrev:Säg vad du vill i spegeln :banghead:

Vad vill du ha sagt med dokumentet? Släng inte bara in en länk utan att berätta vad den handlar om och dess relevans i diskussionen.
Användarvisningsbild
skunkjobb

Inläggav Kobo » tis 21 feb 2017, 21:41

Här har vi dålig luft som påverkar även klimatet.

[url]Dålig luft, inte bara Hornsgatan.

Bryssel utfärdar en sista varning till Spanien för upprepade luftföroreningsbrott. Men Spanien är inte ensamma om att bli varnade, även Tyskland, Frankrike, Italien och Storbritannien varnas. Dessa länder har nu två månader på sig att vidta åtgärder, annars kan kommissionen besluta att väcka talan i EU-domstolen.
För Spaniens del så handlar det om två städer där luftkvaliteten är för dålig, Barcelona och Madrid.
http://www.svenskamagasinet.nu/shortnews.12103.html
Och dom har inga dubbdäck men den märkliga lösningen här är att försämra trafiksäkerheten i hela länet om man behöver köra på Hornsgatan. [/url]

Men klimatet orsakar sällan den dåliga luften.

Frågan var alltså enkelt, om ex. den rena Alp-luft som finns idag, kan få fel sammansättning av klimatpåverkan i framtiden.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Anders G » tis 21 feb 2017, 22:12

??? Men vad menar du? Vilka gaser som i stor skala påverkar klimatet är väl känt. Föroreningar av trafik i spanska städer, med eller utan dubbdäck, har att göra med hälsovådlighet. Vad menar du???
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Kobo » ons 22 feb 2017, 01:26

Anders G skrev:??? Men vad menar du? Vilka gaser som i stor skala påverkar klimatet är väl känt. Föroreningar av trafik i spanska städer, med eller utan dubbdäck, har att göra med hälsovådlighet. Vad menar du???

Just det, frågan var om klimatet kan påverka luften att andas.

Man har blandat ihop dålig miljö med detta, men är lokalt. Jag tänker globalt.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Anders G » ons 22 feb 2017, 07:40

Inte "man" har blandat ihop. "Jag" heter det.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Kobo » tor 23 feb 2017, 01:04

Anders G skrev:Inte "man" har blandat ihop. "Jag" heter det.

Jag är en man ja men om du läser tråden har andra gjort så.

I dykartuber finns vad vi behöver men kan vi få rätt IRL annars är frågan, inte http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... verskriden
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Migi » tor 23 feb 2017, 08:32

ErikS skrev:
Migi skrev:Sade han som inte fått sitt land invaderat och måste hålla till godo med över 30 år gammal förorenad materiel... :roll:

...

Helt obegripligt. Att jag reagrar på det smått magnifika dravel du började med implicerar naturligtvis inte att jag tycker att luftkvaliteten är den enda frågan vi behöver bry oss om. Eller ens den viktigaste.
Nu är det så att jag har följt massmedia sedan tidigt 90-tal och det ropas ständigt på att vargen kommer OCH fokusera på endast en enda sak. Sista spiken i kistan drog man i 2002 med akrylamid i potatischips. Mellan tummen och pekfingret så får man andra problem långt innan akrylamiden blir ett problem. Så sedan dess så utgår jag helt enkelt från att de i massmedia bara följer modeflugor och är okunniga om STEM och ekonomi och blir glatt överraskad när motsatsen bevisas.

Att fokusera på endast en aspekt är inte bara intellektuellt ohederligt, det är även rent människofientligt. Som t.ex. ren luft. Det är en lyx du kan kosta på dig när du har alla andra saker. Punkt. Vi kan väl ta cykling. Det är en ganska bra sak som har förstörts av medelklassens svinpälsar. Om det bara hade varit så att det hade varit en grej för de som bor i närförort så hade det inte varit så farligt. Alla behöver inte en bil för att skjutsa barn, frakta saker för hantverksfirman eller skjutsa en halvanalfabetisk mormor från Anatoliens högländer som helt enkelt inte klarar av kollektivtrafik.

Men vad den cyklande medelklassen gör är att så fort det ens antyds om att man kanske bör följa reglerna och att man kanske inte bör anlägga cykelbanor på varenda trottoar bara för att man kan så blir svaret ahahahaha REN LUFT! (Sedan får man väl hoppas att de inte cyklar på någon i knävecket så att det blir öppet benbrott.)

Jag köper inte det. Jag skulle gärna se lite skitigare luft i utbyte mot att aldrig behöva vara orolig för att någon världsförbättrare svinar på trottoaren. Det är mitt pris. Vad är ditt?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav ErikS » tor 23 feb 2017, 12:04

Migi skrev:Nu är det så att jag har följt massmedia sedan tidigt 90-tal och det ropas ständigt på att vargen kommer OCH fokusera på endast en enda sak.

Wow, jag är imponerad.
Sista spiken i kistan drog man i 2002 med akrylamid i potatischips. Mellan tummen och pekfingret så får man andra problem långt innan akrylamiden blir ett problem. Så sedan dess så utgår jag helt enkelt från att de i massmedia bara följer modeflugor och är okunniga om STEM och ekonomi och blir glatt överraskad när motsatsen bevisas.

Du inser att andra personer följer miljöfrågor genom andra kanaler än massmedia? Exempelvis genom forskning.

Att fokusera på endast en aspekt är inte bara intellektuellt ohederligt, det är även rent människofientligt. Som t.ex. ren luft. Det är en lyx du kan kosta på dig när du har alla andra saker. Punkt.

Du bryr dig nog inte om att ha rent vatten med dig när fallskärmen inte fäller ut. Det betyder inte att rent vatten är en lyxfråga. Sedan verkar du av någon outgrundlig anledning tro att jag tycker att luftkvaliteten är den enda viktiga frågan. Detta för att jag kommenterade ditt frejdiga "det är soft i Paris, alltså är luftföroreningar inget att bry sig om"-resonemang. Luftföroreningar är på riktigt, precis som fattigdom, dålig sjukvård och en massa andra problem här i världen. Sedan får vi ju utifrån förutsättningar välja vilka frågor som för tillfället ska prioriteras.

Vi kan väl ta cykling. Det är en ganska bra sak som har förstörts av medelklassens svinpälsar. Om det bara hade varit så att det hade varit en grej för de som bor i närförort så hade det inte varit så farligt. Alla behöver inte en bil för att skjutsa barn, frakta saker för hantverksfirman eller skjutsa en halvanalfabetisk mormor från Anatoliens högländer som helt enkelt inte klarar av kollektivtrafik.

Om det nu finns något koherent resomang bakom textstycket lyckas du inte presentera det.

Men vad den cyklande medelklassen gör är att så fort det ens antyds om att man kanske bör följa reglerna och att man kanske inte bör anlägga cykelbanor på varenda trottoar bara för att man kan så blir svaret ahahahaha REN LUFT! (Sedan får man väl hoppas att de inte cyklar på någon i knävecket så att det blir öppet benbrott.)

Vilket inte har ett jota att göra med luftkvaliteten eller hur den ska förbättras.

Jag köper inte det. Jag skulle gärna se lite skitigare luft i utbyte mot att aldrig behöva vara orolig för att någon världsförbättrare svinar på trottoaren.

Sure, tyck vad du vill. Det finns dock forskning och samhällsekonomiska kalkyler med mera som visar att det är lönsamt att minska luftföroreningshalterna. Dessutom har åtgärderna mot luftföroreningar (ofta minskat antal fordon i vissa områden) andra positiva effekter. Minskat buller (forskning visar att buller är skadligt på riktigt, oavsett vad du själv upplever). Bättre användning av tillgänglig yta. Sedan tror jag att de allra flesta tycker att det är trevligare att vara i områden där trafiken inte dominerar.
Användarvisningsbild
ErikS

Inläggav Migi » fre 24 feb 2017, 12:05

Att säga att X partiklar per kubikmeter orsakar Y extra dödsfall per år är inget att diskutera om.

Vad man däremot kan föra en normativ diskussion om är hur mycket man vill lägga ned på att minska de extra dödsfallen. Och med tanke på den minskande marginalnyttan så kommer man förr eller senare att nå en nivå där det kostar 1 miljard kronor för att rädda ett liv från luftföroreningar. Men om man bara ser till det och struntar i t.ex. diabetiker - ja då behöver man bara fundera på när pengarna tar slut, inte om de kan användas bättre till andra saker.

Och om det är så att du bor ute på landet och tar bilen in till stormarknaden en gång i veckan för att handla är det bara att gratulera. Men de senaste 10 åren är iaf Stockholm förstört av cyklister som kan bryta mot trafikreglerna helt ostraffat. Men om någon felparkerar på ett tomt torg... Då djävlar!

Så jag kan helt enkelt inte längre bli speciellt upprörd över luftpartiklarna på Hornsgatan.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Johannes » mån 27 feb 2017, 09:35

Migi skrev:Men de senaste 10 åren är iaf Stockholm förstört av cyklister som kan bryta mot trafikreglerna helt ostraffat. Men om någon felparkerar på ett tomt torg... Då djävlar!

Visserligen bor jag inte i Stockholm, men jag tror att du far med osanning eller åtminstone överdriver grovt. Jag gissar att det är i Stockholm som på andra platser, att alla trafikantslag bryter mot trafikreglerna (oftast ostraffat) inklusive bilister. Jag både cyklar och kör bil och varje dag. Varje dag jag cyklar till jobbet drabbas jag av 2-3 bilister som bryter mot trafikreglerna. Oftast handlar det om bilar som kör ut från parkeringsplats över cykelbana utan att respektera väjningsplikt, bilar som kör ur rondell utan att respektera regeln att cyklister har företräde, och bilar som gör högersväng utan att respektera högerregeln mot cyklister som ska rakt fram. Alla dessa förseelser är ju egentligen extremt grova trafikbrott som lätt orsakar döda cyklister. Enda anledningen till att det inte är fler döda cyklister är att de flesta cyklister vet om att man inte kan räkna med att bilister respekterar grundläggande trafikregler.

Omvänt är det väldigt vanligt att cyklister struntar i rödljus, men å andra sidan riskerar de främst sig själva.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tryggve » mån 27 feb 2017, 11:44

Det är i alla fall inte alltför ovanligt att man som gående vid övergångsställen ser bilister som (när de passerar utan att stanna) sitter och pillar med sina mobiltelefoner samtidigt som de kör. Nog för att det finns gott om våghalsiga cyklister också, men det vete fan om bilister i allmänhet är så mycket bättre på trafikvett. Ja, det är väl inte så vanligt att de kör mot rött, det är sant. Där är cyklisterna betydligt värre.

Sedan måste jag säga att jag upplever det som att folk i trafiken idag i allmänhet är rätt dåliga på att se sig för. Och det oavsett om de sitter bakom ratten, bakom styret eller promenerar.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik