Andningsluften och klimatet

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Andningsluften och klimatet

Inläggav Johannes » mån 27 feb 2017, 14:18

Man kan nog sammanfatta det som att bilister är bra på att respektera trafikregler när det handlar om att undvika att kollidera med andra bilar, men skiter i dem i förhållande till cyklister och fotgängare.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav ErikS » tis 28 feb 2017, 11:29

Migi skrev:Att säga att X partiklar per kubikmeter orsakar Y extra dödsfall per år är inget att diskutera om.

Vad man däremot kan föra en normativ diskussion om är hur mycket man vill lägga ned på att minska de extra dödsfallen. Och med tanke på den minskande marginalnyttan så kommer man förr eller senare att nå en nivå där det kostar 1 miljard kronor för att rädda ett liv från luftföroreningar. Men om man bara ser till det och struntar i t.ex. diabetiker - ja då behöver man bara fundera på när pengarna tar slut, inte om de kan användas bättre till andra saker.

Fast de analyser som görs av detta visar att det är lönsamt, även rent krasst, att minska luftföroreningshalterna. Antalt sjukdagar minskar, lägre sjukvårdskostnader osv.

Och om det är så att du bor ute på landet och tar bilen in till stormarknaden en gång i veckan för att handla är det bara att gratulera. Men de senaste 10 åren är iaf Stockholm förstört av cyklister som kan bryta mot trafikreglerna helt ostraffat. Men om någon felparkerar på ett tomt torg... Då djävlar!

Så jag kan helt enkelt inte längre bli speciellt upprörd över luftpartiklarna på Hornsgatan.

Som sagt, hur cyklister beter sig i trafiken har rätt lite att göra med luftföroreningsfrågan. Men om vi nu ska diskutera detta kan Mattias Svenssons text vara en bra grund.
Användarvisningsbild
ErikS

Inläggav Thomas P » tis 28 feb 2017, 12:54

Johannes skrev:Man kan nog sammanfatta det som att bilister är bra på att respektera trafikregler när det handlar om att undvika att kollidera med andra bilar, men skiter i dem i förhållande till cyklister och fotgängare.

Jag skulle tvärtom säga att bilister i allmänhet är bra på att följa trafikregler, mycket bättre än gående och cyklister. Ofta är bilister närmast paranoida eftersom de med vis rätt misstänker att cyklister och gående kan göra lite vad som helst. Däremot är naturligtvis konsekvenserna värre när en bil, eller än värre buss eller lastbil, gör fel.
Thomas P

Inläggav Tryggve » tis 28 feb 2017, 13:17

Thomas P skrev:Jag skulle tvärtom säga att bilister i allmänhet är bra på att följa trafikregler, mycket bättre än gående och cyklister. Ofta är bilister närmast paranoida eftersom de med vis rätt misstänker att cyklister och gående kan göra lite vad som helst. Däremot är naturligtvis konsekvenserna värre när en bil, eller än värre buss eller lastbil, gör fel.

Vete fan om det verkligen gäller generellt. Det där med att släppa över gående vid övergångsställen är det många bilister som har rätt svårt för, men min erfarenhet är att det varierar rätt mycket mellan olika städer också. I Göteborg är det rätt illa, skulle jag vilja påstå. Där är det rätt vanligt att bilar inte ens saktar in när man står vid ett övergångsställe.

Sedan upplever jag som cyklist att det är rätt ofta som bilister inte verkar ha koll på att man är där öht, vilket gör att jag aldrig i livet kör mot rött som cyklist. Det är farligt nog när det är grönt, om jag ska vara cynisk.

Inte för att mitt eget trafikvett kanske alltid är så mycket att hänga i julgranen, men jag försöker att ha koll bakåt och ge signal att jag ska svänga. Samt låta bilar köra före om de håller på att svänga, även om jag ibland nog har företräde. Jag vågar aldrig börja cykla utan att se att bilen stannar och föraren sett mig.

I länken som ErikS lade upp förut så verkar det där med att bilförare inte lägger märke till cyklister nämnas, för övrigt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Spiring » tis 28 feb 2017, 14:27

Thomas P skrev:
Johannes skrev:Man kan nog sammanfatta det som att bilister är bra på att respektera trafikregler när det handlar om att undvika att kollidera med andra bilar, men skiter i dem i förhållande till cyklister och fotgängare.

Jag skulle tvärtom säga att bilister i allmänhet är bra på att följa trafikregler, mycket bättre än gående och cyklister. Ofta är bilister närmast paranoida eftersom de med vis rätt misstänker att cyklister och gående kan göra lite vad som helst. Däremot är naturligtvis konsekvenserna värre när en bil, eller än värre buss eller lastbil, gör fel.

Man vet åtminstone att alla bilister någon gång har pluggat in trafikregler... låt vara att de som tog körkort för länge sedan inte alltid håller sig uppdaterade på förändringar i reglerna. Verkar också finnas tillfällen då någon sorts odefinierad praxis går före de formella reglerna: man kan exempelvis inte lita på att högerregeln kommer att efterlevas, när man kommer från höger och ska svänga in på en större gata/väg som inte är huvudled.

En hel del cyklister/fotgängare har förstås också körkort, och har därför åtminstone i teorin lärt sig trafikreglerna, men långt ifrån alla. Många cyklister verkar inte ha full koll på när de har företräde vid korsande av bilväg och inte, utan tycks förutsätta att det i alla lägen är som om de vore fotgängare.

Detta apropå, kanske inte klimatet men i alla fall trafikklimatet.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav Johannes » tis 28 feb 2017, 15:48

Thomas P skrev:Jag skulle tvärtom säga att bilister i allmänhet är bra på att följa trafikregler, mycket bättre än gående och cyklister.

Jag håller inte med, baserat på egna erfarenheter från att ha cykelpendlat i snart 35 år.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav L. Mäkinen » ons 01 mar 2017, 09:19

Cyklisters brist på trafikvett kan studeras om man får för sig att köra bil genom antingen Uppsala eller Lund. Där verkar cyklister tro att grundregeln är att man inte behöver ta hänsyn till andra trafikslag. Jag tog mitt MC-körkort i Uppsala och det var väldigt många gånger man fick göra undanmanövrer för att någon med tankarna bortanför trafiken for genom ett knippe korsningar på en cykel.

När jag tog bilkörkortet på 1900-talet fick jag lära mig att gående inte bara ska stå vid övergångsstället för att jag ska stanna utan på något sätt markera avsikten att gå över. Alla i min ålder kanske inte har begripit att zebralagen kom och gör fotgängare odödliga.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik