Nu kan datorerna även bluffa och slå oss i poker

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Nu kan datorerna även bluffa och slå oss i poker

Inläggav Johannes » fre 03 mar 2017, 15:33

Idag kan man i stort sett ha en hyfsat intelligent konversation med sin mobiltelefon. Eller konversera med en annan människa på ett annat språk med telefonen som tolk. Det hade nog ansetts som ganska AI för 25 år sen.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Tony » lör 04 mar 2017, 15:02

Thomas P skrev:Beror på hur du definierar AI, ofta flyttar man målstolparna så att så fort man kan göra något med dator så räknas det inte som AI. Bra schackspelande sågs som AI tills maskiner började slå människor osv. Är t ex dagens allt mer sofistikerade översättningsprogram att se som AI?
Ett program som bara löser ett speciellt problem tycker jag inte är AI. Program på datorer har ju löst problem som människor löste innan så länge datorerna har funnits. Jag tänker mig ett program gör vad man säger åt den, som alltså måste förstå vad man säger.

Är inte översättningsprogrammen fortfarande usla?
Johannes skrev:Idag kan man i stort sett ha en hyfsat intelligent konversation med sin mobiltelefon.
Kan man? Min telefon har aldrig sagt något.
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav BUffe » lör 04 mar 2017, 17:10

Jag pluggade i sammanhanget relevanta ämnen på universitetet för 25 år sedan, och nej, varken tolkning eller generering av skrift eller tal, eller översättning mellan naturliga språk, ansågs som AI då. Datalingvistik kallades det, och problematiken handlade inte om att få maskinen att uppnå något slags förståelse utan enbart om att hitta bättre användargränssnitt för vissa situationer.

Ja, man kan säga saker till Siri, men är Siri något man kommunicerar med eller något man kommunicerar genom? Det enda Siri kan göra är att skicka diverse kommandon till andra programvaruapplikationer. Det finns inget som liknar intelligens där.

Jag håller med Tony. Det som hänt här är nog mest att DN har bestämt sig för att skriva lite om AI ett tag, och inte med någon särskild insikt heller vilket bland annat framgår av rubriken de valt i det här fallet. Ordet "bluffa" är avsett att leda tankarna till kreativt tänkande, men att bluffa i poker är i sig inte kreativt -- det är bara ett av de olika drag man kan har att välja bland, och det finns hyllmetrar med material att tillgå för den som vill lära sig hur man bluffar rätt. Eller med andra ord, regler. Och att tillämpa en uppsättning regler i en kraftigt avgränsad problemdomän kan inte kallas artificiell intelligens.
BUffe

Inläggav Johannes » lör 04 mar 2017, 21:52

Tony skrev:Kan man? Min telefon har aldrig sagt något.

Osäker på om du skojar eller om du bott i vildmarken de senaste 10 åren?
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » lör 04 mar 2017, 22:09

BUffe skrev:Jag pluggade i sammanhanget relevanta ämnen på universitetet för 25 år sedan, och nej, varken tolkning eller generering av skrift eller tal, eller översättning mellan naturliga språk, ansågs som AI då. Datalingvistik kallades det, och problematiken handlade inte om att få maskinen att uppnå något slags förståelse utan enbart om att hitta bättre användargränssnitt för vissa situationer.

Röstkommandon har ju funnits till datorer och telefoner länge, mer än 25 år. Det som kommit senaste ca 10 åren är konsumentprodukter som kan förstå dagligt mänskligt tal. Det är en fundamental skillnad.

BUffe skrev:Ja, man kan säga saker till Siri, men är Siri något man kommunicerar med eller något man kommunicerar genom? Det enda Siri kan göra är att skicka diverse kommandon till andra programvaruapplikationer. Det finns inget som liknar intelligens där.

Som sagt, det revolutionerande med Watson och Siri är att de kan förstå generellt mänskligt tal utan att vara bundna till enkla regler för röstkommandon. Dvs Siri kan något mycket mer än att bara skicka vidare kommandon till andra applikationer: det kan förstå tal.

BUffe skrev:Och att tillämpa en uppsättning regler i en kraftigt avgränsad problemdomän kan inte kallas artificiell intelligens.

Fast det finns inget krav på bredd i problemdomänen i definitionen av AI:
wiki skrev:In computer science, the field of AI research defines itself as the study of "intelligent agents": any device that perceives its environment and takes actions that maximize its chance of success at some goal. Colloquially, the term "artificial intelligence" is applied when a machine mimics "cognitive" functions that humans associate with other human minds, such as "learning" and "problem solving" (known as Machine Learning).
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Thomas P » sön 05 mar 2017, 10:51

Tony skrev:
Thomas P skrev:Är inte översättningsprogrammen fortfarande usla?

Det har skett ett teknikskifte senaste åren där man går från att försöka programmera datorer med en allt längre serie regler övergår till att bara mata in stora textmassor och låta datorerna själva hitta mönster och statistiska samband. Jag tror dock inte att program som google translate hunnit implementera detta för mindre språk som svenska än.
Thomas P

Inläggav Tony » sön 05 mar 2017, 13:50

Johannes skrev:
Tony skrev:Kan man? Min telefon har aldrig sagt något.
Osäker på om du skojar eller om du bott i vildmarken de senaste 10 åren?

Bild
Skojar?
Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Procentaren » sön 26 mar 2017, 21:04

Kanske inte intelligens. Mer traditionell reglerteknik. Men verkligen ett häftigt projekt.
En liten robot som är ute och cyklar :smile2:
https://www.youtube.com/watch?v=mT3vfSQePcs
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav akooha » mån 27 mar 2017, 23:09

Även Boston Dynamics har häftiga projekt på gång. Här det senaste:

https://youtu.be/-7xvqQeoA8c
akooha

Inläggav Procentaren » tis 23 maj 2017, 12:38

Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Pär C » tis 23 maj 2017, 14:59

Med risk för politisering så fanns jag den en artikel i NyTimes intressant. Donald Trump förstås bäst som ett neutralt nätverk. https://www.nytimes.com/2017/05/22/opin ... ident.html
A caveat to media gurus, historians and policy wonks: As there are no lines of reasoning driving the network’s actions, it is not possible to reverse engineer the network to reveal the “why” of any decision. Asking why a network chose a particular action is like asking why Amazon might recommend James Ellroy and Elmore Leonard novels to someone who has just purchased “Crime and Punishment.” There is no underlying understanding of the nature of the books; the association is strictly a matter of analyzing Amazon’s click and purchase data. Without explanatory reasoning driving decision making, counterarguments become irrelevant. The most cogent reasons that solar power is preferable to burning coal will fall on deaf circuits as long as the Trump network continues to determine that Trump is doing a great job.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Procentaren » lör 01 jul 2017, 10:52

Det här hade nog ingen tänkt på.
Kängurur förvirrar Volvos självkörande bilar

Hjortar, rådjur, älgar och renar är inga problem. Men att identifiera och avståndsbestämma hoppande djur har visat sig betydligt svårare för Volvos självkörande bilar.

http://www.dn.se/ekonomi/motor/kangurur-forvirrar-volvos-sjalvkorande-bilar/
Användarvisningsbild
Procentaren

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik