Cannabis och GMO

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Cannabis och GMO

Inläggav katten » mån 13 mar 2017, 16:30

Har en fundering angående medicinsk cannabisodling. Det finns två sorters cannabis, sativa och indica. Den ena kan man använda till hampa och en massa andra produkter där man använder dess fiber. Den andra innehåller mer THC som ger ett rus när man röker eller intar den. För att odla medicinsk cannabis måste man ha tillstånd. Båda plantor ser ganska lika ut tror jag. Finns det särkskilda GMO frön som man använder för att veta att det ena är en planta med hög halt av THC och den andra inte? Frågar för jag har bekanta som är för medicinsk cannabis (och gärna röker för berusning) men som är helt emot GMO. Har man inte också "förädlat" cannabis så att den innehåller mer THC, i berusningssyfte? Hur har man gjort det i så fall? Någon som vet! :wink:
Usch, jag tycker inte om djur som pratar!
Milou
Användarvisningsbild
katten

Re: Cannabis och GMO

Inläggav Tryggve » mån 13 mar 2017, 17:12

Man har väl tillämpat traditionella metoder. Korsat olika sorter med varandra. Vad jag har förstått så finns det mängder med olika sorters cannabis, alla med olika styrka.

EDIT: en googling ger ett gäng träffar med instruktioner om hur man går tillväga.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Re: Cannabis och GMO

Inläggav Migi » fre 17 mar 2017, 08:08

Sativa har man ju som sagt var avlat fram så att de skall maximera THC:n. Sedan så finns det diverse odlingstekniker som maximerar det ytterliggare. Så indica är det som gäller om man vill bli självförsörjande på syrafritt papper*. Deras pollen är väldigt lika varandra, så vi får helt enkelt leva med att det kommer att dröja årtionden innan Hasselarörelsens väpnade arm** bestämmer sig vilken stol den vill sitta på i miljöfrågan.

*) 3-5 gånger mer fibrer per area än från skogsåkern och kan skördas enkelt med skördetröska en gång om året istf en gång vart 50-70:e år med markförstörande maskiner. Klart som korvspad att skogsindustrin inte vill ha konkurrens.

**) Staten.
Användarvisningsbild
Migi

Återgå till Naturvetenskap och teknik