Behålla bil eller byta - En bils totala miljöpåverkan

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Behålla bil eller byta - En bils totala miljöpåverkan

Inläggav Stollan » tis 14 mar 2017, 18:19

Jag har läst lite olika artiklar om vad som är bäst, eller minst dåligt, för miljön. Att behålla en gammal bil eller köpa en ny miljövänligare bil. De som förespråkar att behålla den gamla säger att det går åt mycket energi till att producera en ny bil. Å andra sidan säger många att en bils största andel utsläpp sker under dess användningsfas, vilket gör att det är bättre att byta ut den gamla bilen mot en ny.
Användarvisningsbild
Stollan

Re: Behålla bil eller byta - En bils totala miljöpåverkan

Inläggav Pär C » tis 14 mar 2017, 22:53

På en bil som redan finns är miljöbelastningen för att tillverka den irreversibelt redan tagen. Detta enkla faktum upplever jag som att det gärna faller bort i dessa diskussioner. Om den gamla bilen är katalysatorrenad så lär inte skillnaden i miljöbelastning vid användning vara särskilt påtaglig - den skillnaden är väl ungefär densamma som bränsleförbrukningen. De förbättringar som skett där de senaste 10 - 15 åren är mest på pappret. Behåll, säger jag.

En annan aspekt om man inte tänker skrota den gamla bilen så kommer den fortfarande användas, fast av någon annan. Då är ju inte heller mycket vunnet totalt sett.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav harald » tis 14 mar 2017, 23:45

Stollan skrev:... Å andra sidan säger många att en bils största andel utsläpp sker under dess användningsfas, vilket gör att det är bättre att byta ut den gamla bilen mot en ny.

Att de totala utsläppen är större under användningsfasen leder inte nödvändigtvis till att en förkortad användningstid av den mer miljöovänliga bilen leder till miljönytta.
För att räkna på den saken behöver man slå ut bilens miljöbelastning vid tillverkningen på bilens livslängd, och då är en kortad livslängd en negativ faktor i kalkylen.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Stollan » ons 15 mar 2017, 07:58

harald skrev:
Stollan skrev:... Å andra sidan säger många att en bils största andel utsläpp sker under dess användningsfas, vilket gör att det är bättre att byta ut den gamla bilen mot en ny.

Att de totala utsläppen är större under användningsfasen leder inte nödvändigtvis till att en förkortad användningstid av den mer miljöovänliga bilen leder till miljönytta.
För att räkna på den saken behöver man slå ut bilens miljöbelastning vid tillverkningen på bilens livslängd, och då är en kortad livslängd en negativ faktor i kalkylen.

Du skriver som att modernare bilar har en kortare livslängd än äldre. Är det så? Jag syftar inte nödvändigtvis på en ny batteridriven bil utan även bensin- och dieseldrivna moderna bilar har lägre utsläpp än äldre diton.
Användarvisningsbild
Stollan

Inläggav L. Mäkinen » ons 15 mar 2017, 08:21

Sen jag skaffade elbil för tre år sen har jag haft ett knippe bilar stående hemma som "räckviddsförlängare". De är alltså till för att jag ska kunna åka och handla även om jag nyss har kommit hem och har klent laddat batteri. De bilarna har i uteslutande fall haft katalysator och jag har inte kört dem mer än något hundratal mil innan de lämnats för återvinning. Jag ser mig som seriell slutanvändare av bilar. För stunden en Alfa Romeo 156 från förra århundradet.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav harald » ons 15 mar 2017, 12:40

Stollan skrev:
harald skrev:Att de totala utsläppen är större under användningsfasen leder inte nödvändigtvis till att en förkortad användningstid av den mer miljöovänliga bilen leder till miljönytta.

Du skriver som att modernare bilar har en kortare livslängd än äldre. Är det så? Jag syftar inte nödvändigtvis på en ny batteridriven bil utan även bensin- och dieseldrivna moderna bilar har lägre utsläpp än äldre diton.

Nej, livslängden på den nya bilen behöver inte nödvändigtvis vara kortare. Det räcker med att den har en gräns.
Den gamla bilens miljöpåverkan utan miljöpåverkan från tillverkning/skrotning inräknad behöver vara större än den nya bilens miljöpåverkan med dessa faktorer inräknade för att ett förtida byte skall vara miljömässigt fördelaktigt.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Vitnir » tor 16 mar 2017, 20:19

Det är för mycket som spelar roll i det enskilda fallet. Hur mycket man är beredd att lägga i pengar. Bor och arbetar man så man har tillgång till alternativa bränslen. Kör man mest stadstrafik eller landsväg osv. Räknar man bara koldioxid belastning eller tar man hänsyn till fler faktorer.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Stollan » tor 16 mar 2017, 22:24

Vitnir skrev:Det är för mycket som spelar roll i det enskilda fallet. Hur mycket man är beredd att lägga i pengar. Bor och arbetar man så man har tillgång till alternativa bränslen. Kör man mest stadstrafik eller landsväg osv. Räknar man bara koldioxid belastning eller tar man hänsyn till fler faktorer.

Det går kanske att dra några generella slutsatser ändå? Det har ju gjorts undersökningar som visar resultat som går i olika riktningar. Kanske för att det är för många parametrar som spelar in som du skriver.
Men pengarna har väl ingen betydelse i denna uträkning och en äldre bil har väl samma ungefär procentuella utsläppsökning i stadstrafik kontra landsvägsskörning. Dvs om en äldre bil drar X % mer i stadstrafik borde detsamma gälla för nyare bilar i stort? Även om drivlineförluster kanske är aningen mindre och att det finns start/stopp-system etc som inte äldre bilar har.
Det som de flesta tänker på är ju koldioxid, men även kvävedioxid och andra partiklar är såklart intressant då även de påverkar miljön.
Användarvisningsbild
Stollan

Inläggav Migi » fre 17 mar 2017, 08:03

Sedan bör man ta underhållskostnader i beaktande. Toyotas är helt enkelt oförstörbara, så där får de plus i kanten.
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Stollan » fre 17 mar 2017, 09:13

Migi skrev:Sedan bör man ta underhållskostnader i beaktande. Toyotas är helt enkelt oförstörbara, så där får de plus i kanten.

Hur menar du nu? Toyota har tillverkat fordon i 70-80 år och menar du att alla är oförstörbara? De ska genomgå service precis som alla andra och kan gå sönder som alla andra, även om vissa av deras modeller hamnar väl i bilprovningens undersökningar och bilar med få anmärkningar.
Vad vill du egentligen ha sagt gällande min fråga i trådstarten? Jag var inte intresserad av att veta vilka fordon, oavsett ålder, som håller bättre än andra.
Användarvisningsbild
Stollan

Inläggav pwm » fre 17 mar 2017, 09:30

Migi skrev:Sedan bör man ta underhållskostnader i beaktande. Toyotas är helt enkelt oförstörbara, så där får de plus i kanten.
Dom verkar rosta bort helt på egen hand
http://www.dn.se/ekonomi/motor/hela-lis ... a-bilarna/
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Vitnir » fre 17 mar 2017, 11:02

Jag använde denna webbsida när jag jämförde för egen del.
http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan

Det som gör störst effekt är om man kan byta bränsle och det är till viss del en pengafråga. En biogas bil är avsevärt mycket dyrare än en som kan gå på e85 om man tittar på begagnade bilar.
Newtons tröghetslagar har inte ändrat sig så en bil med en viss vikt kommer att dra en viss mängd bränsle i stadstrafik även om den är ny eller gammal. På landsväg tror jag inte bilens vikt är så viktig för förbrukningen.
Så kör man mycket stadstrafik kan det vara motiverat att byta mot en liten bensinbil.

Hittade även livscykelanalys från USA
http://www.environment.ucla.edu/media/f ... rh-ptd.pdf

Även där det mesta av elen är fossil vinner elbilen lätt i långa loppet.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Pär C » fre 17 mar 2017, 12:03

En ytterligare aspekt är att om - vilket rimligtvis bör vara fallet - utsläppen som tillverkning av en bil orsakar minskar över tiden (successivt bättre reningsteknik, mer lagkrav, bättre energimix osv) så finns det en miljövinst i att senarelägga köpet/tillverkningen av en helt ny bil.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Migi » fre 17 mar 2017, 12:29

Stollan skrev:

Hur menar du nu? Toyota har tillverkat fordon i 70-80 år och menar du att alla är oförstörbara? De ska genomgå service precis som alla andra och kan gå sönder som alla andra, även om vissa av deras modeller hamnar väl i bilprovningens undersökningar och bilar med få anmärkningar.
Vad vill du egentligen ha sagt gällande min fråga i trådstarten? Jag var inte intresserad av att veta vilka fordon, oavsett ålder, som håller bättre än andra.

pwm skrev:
Dom verkar rosta bort helt på egen hand
http://www.dn.se/ekonomi/motor/hela-lis ... a-bilarna/
Inte mina föräldrars toyotor. De hade en gång bilar som uppenbarligen monterades av självhäftande delar. Aldrig mer.

Och att toyotas ofta är basen i "technicals" kan inte vara annat än ett toppenbetyg. ;-)
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav Pär C » fre 17 mar 2017, 12:42

Efter att under 1,5 år huvudsakligen kört en laddhybrid så måste jag f.ö säga att jag är lite förvånad att hydridtekniken inte slagit igenom mer än den har. Den får en bensinbil att dra som dieselbil (nästan iaf) och gör bilen trevligare att köra. Rätt paketerat är det inte mycket och dyra saker som behöver läggas till. Borde gå att sälja för 15-20.000 kr, dvs. som en navigator och ett stylingpaket, vilket i stort sett alla tycks vara beredda att betala till för. Laddelen med sist större och tyngre batteri är ev. något mer tveksamt på flera plan.
Senast redigerad av Pär C fre 17 mar 2017, 13:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Pär C

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik