Den kognitiva revolutionen?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Den kognitiva revolutionen?

Inläggav Erland » lör 25 mar 2017, 16:47

Många forskare tror att mänskligheten genomgick en "kognitiv revolution" någon gång för 70 000 - 30 000 år sedan. Man menar att människans språk och sätt att tänka då blev mer avancerat än tidigare, och att detta troligen berodde på en genetisk förändring i hjärnan.
Historikern Yulal Noah Harari anger, i sin tolkning av forskningsläget i boken Sapiens, en kort historik över mänskligheten* (Natur & Kultur, 2014), att vid denna tid utvecklades förmågan att förmedla stora mängder information om såväl omgivningen, sociala relationer som sådant som inte existerar (t.ex. skyddsandar, stater, aktiebolag och mänskliga rättigheter). Dessa förändringar skulle ha fått till följd att vi kunde planera och genomföra invecklade aktiviteter (som att undvika lejon och jaga bufflar), hålla samman grupper med upp till 150 individer, samarbeta med mycket stora grupper av främlingar och att det sociala beteendet kunde förändras snabbt. (Harari, s. 44).

Allt detta skulle ha lett till Sapiens konkurrerade ut eller utrotade såväl neandertalarna som tidigare varianter av sapiens som inte genomgått någon sådan revolution, och att människan utvecklade handel och konst (grottmålningar, skulpturer), och skapade sammanhållning för stora grupper genom gemensamma myter.

Men kan det verkligen ha skett en sådan genetisk i förändring som fick såpass långtgående konsekvenser vid denna tid? Alla nu levande människogrupper har dessa kognitiva förmågor. Denna genetiska förändring måste alltså ha skett i en gemensam förmoder/förfader till alla nu levande människor. I så fall måste den senast levande förmodern/förfadern till alla nu levande människor ha levat tidigast under denna period för 70 000 - 30 000 år sedan. Men den senast levande förmodern respektive förfadern till alla människor om man bara räknar längs kvinnolinjen respektive manslinjen, Mitokondrie-Eva respektive Y-kromosom-Adam, anses båda ha levat för betydligt längre sedan än så, kanske för 200 000 år sedan. Detta får jag inte att gå ihop. Visserligen kommer vi närmare nutid om vi räknar blandade släktled, som innehåller både kvinnor och män, men såpass mycket närmare? Kan det verkligen stämma?

Dessutom, varför skulle vi behöva förklara uppkomsten av grottkonst, handel, kulter m.m. med en genetisk förändring, när ingen sådan förändring anses behövas för att förklara uppkomsten av t.ex. jordbruket, städerna, imperierna och den moderna vetenskapen och tekniken?

*Originalet: Sapiens, a Brief History of Mankind, 2012
Användarvisningsbild
Erland

Re: Den kognitiva revolutionen?

Inläggav skogaliten » lör 25 mar 2017, 22:17

Jag har läst boken, och tycker att den var intressant i största allmänhet, och att den innehåller många intressanta, ska vi kalla det för "tankeexperiment".

Men den är rejält spekulativ, och det är ibland svårt att skilja på författarens tankar och idéer, och sådant "som andra sagt/skrivit" som stöder författarens idéer, och mer vedertagen framforskad fakta. En del sådan vedertagen fakta utelämnas dessutom, när det motsäger författaren.

Ett tag blev jag sur på boken, och la undan den p.g.a. just det, sedan läste jag färdigt...

Jag anser att påståendet om "den kognitiva revolutionen", precis som du är inne på, är spekulativ bullshit...
skogaliten

Inläggav Erland » sön 26 mar 2017, 13:10

Det är ändå många forskare som anser att en kognitiv revolution av ungefär detta slag inträffade under perioden ifråga. Jag tror t.o.m. jag har sett det hävdas att Homo sapiens inte kunde prata ordentligt innan dess. Jag vet dock inte hur stor andel av forskarna som har dessa åsikter...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav Johannes » mån 27 mar 2017, 08:01

Om det skedde någon avgörande genetisk förändring så bör det vara möjligt att spåra den med DNA-analys, i takt med att allt fler arkeologiska skelettdelar analyseras.

Rent lekmannamässigt tycker jag det borde kunna finnas ett annat scenario som inte kräver en revolutionerande biologisk förändring av hjärnan. Det skulle kunna ha funnits en tröskel för uppkomsten av ett avancerat språk även om de biologiska förutsättningarna uppstått tidigare. Om man tänker sig tankeexperimentet att man har en grupp människor utan språk, men med tillräckliga yttre förutsättningar för att överleva och fortplanta sig, hur många generationer skulle det ta för dem att utveckla ett avancerat språk?

Man kanske kan tänka sig en kombination av denna tröskelteori och den biologiska teorin. Under förhistorien var människorna väldigt få och levde i ganska små grupper. I absoluta tal bör det ha varit få personer som stack ut som extra intelligenta och språkligt kreativa, kanske bara någon enstaka i varje grupp och generation. Därmed kan de ha haft svårt att få gehör för kreativ språkutveckling i resten av gruppen, och inte mycket hände under tiotusentals år. Vid något skede kan det ändå ha uppstått en kritisk massa där flera språkliga nydanare uppstod samtidigt. Detta kan ha medfört en stark överlevnadsfördel för denna grupp som under förhållandevis kort tid fick ett evolutionärt genomslag.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Björn-Ola » mån 27 mar 2017, 08:35

Människan genomlevde väldigt svåra perioder under denna tid som gjorde att flaskhalsar uppstod med hårt selektivt tryck. Det kan ha bidragit.
Men det som påverkade vår kognitiva förmåga på detta sätt borde ha skett innan utvandringen ur Afrika, kan man tycka.
Jag har för mig att ett kraftigt vulkanutbrott orsakade en flaskhals för c.a 80.000 år sedan. Det var väl innan människan på allvar spred sig utanför Afrika?
Det kan vara ett exempel på en flaskhals som kan ha påverkat vår utveckling.
Det fanns extremt svåra perioder efter detta, men då hade ju den moderna människan spridit sig utanför Afrika.
(De verkligt kalla perioderna under istiden innebar ju också extrem torka i bl.a. Afrika som ledde till dramatiskt minskad växtlighet där även den låga koldioxidhalten bidrog.)
Björn-Ola

Inläggav stefan_radstrom » mån 27 mar 2017, 09:30

Det som dessa forskare tar som evidens för en kognitiv revolution för ca 70000 år sedan torde väl vara uppkomsten av kulturella artefakter vid denna tid (som konstföremål), religiösa artefakter, och dylikt?
Cogito, ergo punkt.
Användarvisningsbild
stefan_radstrom

Inläggav Tryggve » mån 27 mar 2017, 09:41

Man har väl hittat en del evidens för att Neanderthalare kanske hade lite mer avancerade förmågor än vad vi tidigare trott. Nya dateringsmetoder tyder på att dessa cirklar byggdes för 176 000 år sedan.

http://news.nationalgeographic.com/2016 ... chaeology/

Syftet verkar dock vara något man spekulerar om.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Naturvetenskap och teknik