Bäst före datum på medicin?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Bäst före datum på medicin?

Inläggav Hans S » tis 28 mar 2017, 20:37

Jag har fått för mig att det datum som säger att de ska konsumeras före, de som man ser på ('torra') medicinförpackningar, är så gott som onödiga. Att de håller i princip hur länge som helst.

Har jag som vanligt fel?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Re: Bäst före datum på medicin?

Inläggav Tryggve » tis 28 mar 2017, 23:02

Hans S Wrote:Jag har fått för mig att det datum som säger att de ska konsumeras före, de som man ser på ('torra') medicinförpackningar, är så gott som onödiga. Att de håller i princip hur länge som helst.

Har jag som vanligt fel?

MVH

Hans

Jag skulle säga att det beror på vad den aktiva substansen är. 1177 ger rådet att inte använda utgången medicin, men säger att man kan fråga på apotek om man är osäker.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fak ... l/?ar=True

Gammal medicin ska inte användas

Med tiden kan läkemedel brytas ned så att mängden av det verksamma ämnet minskar och mängden av oönskade nedbrytningsämnen ökar. Det kan också bli problem med bakterieväxt. Gamla läkemedel, och läkemedel som har förvarats felaktigt, kan därför ge sämre effekt och mer biverkningar och ibland till och med vara skadliga. Man ska inte använda läkemedel som passerat utgångsdatum eller som har ändrat smak, lukt, konsistens eller utseende.

På förpackningen står hur länge medicinen kan användas. Vissa mediciner kan bara användas en viss tid efter att förpackningen har öppnats. För att kunna kontrollera att man inte använder medicinen för länge, bör man skriva på förpackningen när den öppnades. Om man är osäker på hur länge en medicin går att använda kan man fråga på ett apotek.

Problemet kan väl vara att effekten kan avta om den aktiva substansen bryts ned. Men som sagt, det är nog väldigt olika beroende på preparat, och hur de har förvarats.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Cytokrom C » tis 28 mar 2017, 23:21

Hans S Wrote:Jag har fått för mig att det datum som säger att de ska konsumeras före, de som man ser på ('torra') medicinförpackningar, är så gott som onödiga. Att de håller i princip hur länge som helst.

Har jag som vanligt fel?

Du har fel i det avseendet att det inte är ovanligt att hållbarhetstiden begränsas av faktiska nedbrytningsproblem som identifierats i stabilitetsstudier. Att användning av utgången medicin i torra tabletter skulle leda till märkbara problem beroende på utebliven effekt eller toxiska nedbrytningsprodukter är dock förmodligen osannolikt i de flesta fall. Säkerhetsmarginalerna brukar vara väl tilltagna...
Cytokrom C

Inläggav Hans S » ons 29 mar 2017, 11:15

Tackar för svaren. Diskussion jag och brorsan hade igår kväll.

Drog en trål nu när jag är bakom en dator.

Valda delar från: http://www.emedexpert.com/tips/expired-meds.shtml

...
Contrary to common belief, there is little scientific evidence that expired drugs are toxic. There are virtually no reports of toxicity from degradation products of outdated drugs
...
Drugs in liquid form (solutions, suspensions) are not as stable as solid dosage forms (tablet, powder, capsule).
...
If your life does not depend on an expired drug -- such as headache, common cold, or constipation -- you may take the medication and see what happens.
Medical authorities uniformly say it is safe to take drugs past their expiration date -- no matter how "expired" the drugs presumably are. Except for possibly the rarest of exceptions, you won't get hurt and the drug certainly won't turn into a poison...

Fast "Medical authorities uniformly say it is safe to take drugs past their expiration date" verkar inte stämma då "If your medicine has expired, do not use it." är vad FDA säger.

Jag kommer att följa: "If your life does not depend on an expired drug -- such as headache, common cold, or constipation -- you may take the medication and see what happens."

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Tryggve » ons 29 mar 2017, 11:26

Låter klokt. Utgången allergimedicin var ok för mig att använda förra sommaren, och utgångna värktabletter är väl inte heller så farligt. Just när det gäller smärtlindring är väl placeboeffekten rätt stor också. :-)

Och att utgången medicin skulle bli giftig låter också lite väl extremt, men att den aktiva substansen kan förlora i effekt låter rätt troligt.

Man ska kanske inte använda malariaprofylax som har passerat bäst före-datum, t ex. Eller insulinsprutor.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Anders G » ons 29 mar 2017, 11:46

En lista över vilka mediciner som fungerar efter sista förbrukningsdatum, en annan lista över vilka som inte gör det, och en tredje lista över mediciner där det kvittar skall ni väl klara av att upprätta, med vederbörliga källhänvisningar.

Skall ni nu skriva här på familjeliv kan man ju kräva en viss standard. Titta på VoFs forum, där brukar det vara ordning och förnuftigt folk. ...ehhh... ojdå...
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Hans S » ons 29 mar 2017, 12:19

Lösningen är att bli psyk...ehrmm, homeopat, i USA.

Inga krav finns heller på märkning med bäst före-datum eller liknande.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Homeopati

MVH

Hans
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Tryggve » ons 29 mar 2017, 12:36

Den enklaste (men tråkigaste) lösningen är väl att fråga på ett apotek, som sjukvårdsupplysningen rekommenderar.

Läkemedelsverket har en del info också.

https://lakemedelsverket.se/Alla-nyhete ... lakemedel/
Fullgod kvalitet gäller emellertid också aspekter som till exempel frisättning av aktiv substans, förekomst av mikroorganismer och förpackningens hållbarhet. Generaliseringar som ”alla läkemedel håller hur länge som helst” eller ”utgångsdatum är en myt” är olämpliga, helt enkelt för att läkemedel är så olika. Några exempel på det är:

-Flytande och halvfasta beredningsformer är i allmänhet känsligare för nedbrytning och tillväxt av mikroorganismer än fasta beredningar som tabletter.

-Tabletter eller kapslar som är depotberedningar kan påverkas så att de frisätter för stor eller för liten mängd av den aktiva substansen eller får ett förändrat frisättningsmönster, vilket kan påverka effekt och säkerhet.

-Beståndsdelar i förpackningsmaterialet kan med tiden läcka ut i läkemedlet

- Förpackningens integritet dvs. skyddet mot mikrobiologisk kontamination, hydrolys eller oxidation kan påverkas.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Naturvetenskap och teknik