Sanningen om supermaten.

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Sanningen om supermaten.

Inläggav Procentaren » ons 29 mar 2017, 15:42

Granskande artikel i DN om alla hälsobringande matvaror. Den finns bakom en betalvägg, men här är några citat.
Ingefära
det finns inga stora studier på människor som visat att ingefära sänker kolesterolet på samma sätt som läkemedel.

Gurkmeja.
Forskarna konstaterar att inga studier där man slumpat patienter till behandling med antingen gurkmeja eller sockerpiller har gett positiva resultat.

Vitlök.
Det verkar dock som att vitlök har en viss blodtryckssänkande effekt, men det saknas stöd för att det skulle vara en effektiv behandling som minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar och död.

Surkål.
Men det finns ganska goda belägg för att det hjälper vid diarré och vissa inflammatoriska tarmsjukdomar.

Havre.
En analys av flera studier hittade ett samband mellan människor som åt mycket fullkorn och en lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar, viss typ av cancer och förtida död. De som hade lägst risk åt lika mycket som Livsmedelsverket rekommenderar. Havregryn gör faktiskt skäl för namnet supermat eftersom det är både billigt och bra för hälsan.

http://www.dn.se/mat-dryck/sanningen-om-supermaten-sa-nyttig-ar-den/?forceScript=1&variantType=large
Jag tror jag tar mig en tallrik gröt i morgon också :smile2:
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Sanningen om supermaten.

Inläggav Anders G » ons 29 mar 2017, 15:43

...med surkål.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Återgå till Naturvetenskap och teknik