Säkerhetsbälte

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Säkerhetsbälte

Inläggav skeptiskelars » mån 03 apr 2017, 20:41

Dagens olycksrapportering har aktualiserat bältesanvändning i långfärdbussar.
Bältesanvändning är lagstadgat i bilar sedan 1970-talet, i bussar sedan 1990-talet.
Vad som drabbar den som vägrar bälte i ett flygplan vid start och landning vill jag inte ens tänka på.

Men......varför i all världen finns inga bälten på fjärr- och regionaltågtåg ?

Försök lär ha gjorts i Finland utan framgång.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4 ... b%C3%A4lte
skeptiskelars

Re: Säkerhetsbälte

Inläggav Hans S » tis 04 apr 2017, 08:37

Kanske:
Ingen passagerare har omkommit de senaste sex åren 2011-2016.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Pr ... spar-2016/

Man bedömmer förmodligen att det inte är värt det med tanke på hur sällan det skulle rädda liv.

Mina 2€ cent.

MVH

Hans

Edit: 1532 var, det måste vara ett omen...
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav BUffe » tis 04 apr 2017, 09:15

Enligt vad BBC skriver tycks det finska försöket ha gått ut på att se i vilken utsträckning folk kan tänka sig använda bälten på tåg, och alltså inte tittat på frågan om hur många liv och lemmar bältesanvändning skulle kunna rädda. Man installerade bälten i vissa vagnar i vissa tåg, frågade passagerare om deras inställning till tågbälten, och mätte den faktiska användningen. Undersökningen pågick i ett år, och påbörjades året efter en mycket allvarlig tågolycka med flera dödsoffer.

Resultatet blev att även om en relativt stor andel passagerare i de bälteslösa vagnarna sade sig vilja använda bälten om de fanns, var det försvinnande få i de bältesförsedda vagnarna som faktiskt gjorde det.

Slutsatsen man kan dra där är väl då att om bälten på tåg skall vara till någon nytta räcker det inte med att göra dem tillgängliga, man måste även få folk att använda dem.

Surfar man runt lite hittar man diverse argument mot att bälten skulle vara något bra skydd i tågolyckor, i stil med att ibland räddas liv av att personer kastas iväg vid en kollision och om de sitter fastspända kan inte det ske. Jag har däremot inte sett några siffror som visar på hur vanligt det skulle vara i jämförelse med de döds- och skadefall som uppstår på grund av att man inte varit fastspänd, så den argumentationen är svag. Jag har hittat samma argumentation mot bälten i bussar, och gissar att den även luftats i diverse länder när bilbälten varit på tal.
BUffe

Inläggav Tryggve » tis 04 apr 2017, 09:40

Intressant, jag funderade faktiskt över detta med bälten på tåg just i samband med denna bussolycka. På långfärdsbuss är det ju standard, och på sätt och vis så vore det väl inte så konstigt om det infördes på tåg. Men det kan vara så att det inte anses värt besväret kanske.

Rent anekdotiskt får jag säga att jag har upplevt det som att chaufförerna på de långfärdsbussar som jag har åkt de senaste åren (inte så många, kanske 5) alla har kört rätt fort. Jag antar att de har ett pressat schema. Det har fått mig att använda bälte sedan dessa infördes....
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Johannes » tis 04 apr 2017, 10:11

Sättet att resa med tåg skiljer sig mot andra transportsätt eftersom man gärna är uppe och rör sig mycket mer på tåget. Så det finns en annan tröskel i att få folk att använda bälte på tåget. Det i kombination med att det förmodligen skulle rädda väldigt få liv gör nog att det inte kommer införas.

På flyget räddar bältet också försvinnande få liv men där fyller det även en del andra funktioner: dels skyddar det mot skador pga turbulens uppe i luften, och dels är det ett sätt för kabinpersonalen att hålla ordning på passagerarna vid start och landning.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Erland » tis 04 apr 2017, 11:06

Ett problem med bälten i bussar är att de är så trånga och svåra att knäppa igen för en överviktig person. Jag hade stora svårigheter med det förut när jag var kraftigt överviktig. Ska man ha bälten i bussar och på tåg måste de vara ordentligt långa eller också måste förlängningsbälten finnas lätt tillgängliga.
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav swooch » tis 04 apr 2017, 12:51

Kuriosa: På en företagsbuss i Kina fick man vid varje uppstart se en, runt minuten lång, film som visade inspelningar inifrån bussar som var med om olyckor. Det var suddigt och flimrigt men man såg ganska tydligt fördelarna med att sitta fast i sitt säte. Det var nog nära 100%-ig bältesanvändning på den bussen.
Användarvisningsbild
swooch

Inläggav Johannes » tis 04 apr 2017, 13:28

swooch skrev:Kuriosa: På en företagsbuss i Kina fick man vid varje uppstart se en, runt minuten lång, film som visade inspelningar inifrån bussar som var med om olyckor. Det var suddigt och flimrigt men man såg ganska tydligt fördelarna med att sitta fast i sitt säte. Det var nog nära 100%-ig bältesanvändning på den bussen.

Det funkar kanske i Kina, men om ett svenskt företag skulle göra det så vore det nog sista gången de passagerarna åkte buss...
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » tor 06 apr 2017, 23:59

Finns gammal tråd i ämnet
Användarvisningsbild
Kobo

Återgå till Naturvetenskap och teknik