Rysk radongasmätning inte som här?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Rysk radongasmätning inte som här?

Inläggav Kobo » lör 13 maj 2017, 19:19

Av en rysk kärnkraftsingenjör, som konstruerar och installerat mätare i ex. Iran och Kina, fick jag en rysk radongasmätare Sirad 106N som kostar motsvarande 1400 sek, för den ska vara "bättre".

Då hade jag redan en för drygt 2000 från Österrike men den nya går även på batterier. Så den provats i gästrum, utomhus på altanen och i kontoret, nollställs och visar runt 50 överallt, ute som inne. Det andra måttet den har är 1,4.

Min gamla visar samma som spårfilm, så han förklarar det med störningar, mäta längre eller att vi har andra mått.
Men den nya ska visa efter 4 timmar, min gamla efter 48, jag nollställde båda, gamla blev 123 och nya 50. Kan tänka mig att gammalt minne spökar men jag finner inget.

Vi har samma här och det intressanta är att han arbetar med kärnkraftssäkerhet och vi har lite för mkt radon som ska saneras.
(more then 200 Bk/m3)

https://www.quarta-rad.ru/en/catalog/do ... d-mr-106n/
Manual
http://quartarad.com/wp-content/uploads ... ck-eng.pdf
Användarvisningsbild
Kobo

Re: Rysk radongasmätning inte som här?

Inläggav Anders G » lör 13 maj 2017, 22:07

Klart att en apparat för 2000 är bättre än en för 1400.
...och?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Kobo » lör 13 maj 2017, 22:17

Anders G skrev:Klart att en apparat för 2000 är bättre än en för 1400.
...och?

Nu väntar vi på något mer genomtänkt
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav kipphebel3 » sön 14 maj 2017, 07:32

Kommunens miljöbyrå har säkert en kalibrerad mätare. Låna den och jämför.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Kobo » sön 14 maj 2017, 23:28

kipphebel3 skrev:Kommunens miljöbyrå har säkert en kalibrerad mätare. Låna den och jämför.

Dom hade en dyr stor med Sniffer direktmätning, men skötaren gick i pension och sedan dess hänvisas till Spårfilm som visat samma som min gamla mätare men inte den nya.

Det kajko här är att min visar rätt men den gåvogivande experten inte kan förklara varför den han gav bort visar fel.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Cytokrom C » mån 15 maj 2017, 07:30

Kobo skrev:Av en rysk kärnkraftsingenjör, som konstruerar och installerat mätare i ex. Iran och Kina, fick jag en rysk radongasmätare Sirad 106N som kostar motsvarande 1400 sek, för den ska vara "bättre".

Då hade jag redan en för drygt 2000 från Österrike men den nya går även på batterier. Så den provats i gästrum, utomhus på altanen och i kontoret, nollställs och visar runt 50 överallt, ute som inne. Det andra måttet den har är 1,4.

Min gamla visar samma som spårfilm, så han förklarar det med störningar, mäta längre eller att vi har andra mått.
Men den nya ska visa efter 4 timmar, min gamla efter 48, jag nollställde båda, gamla blev 123 och nya 50. Kan tänka mig att gammalt minne spökar men jag finner inget.

Vi har samma här och det intressanta är att han arbetar med kärnkraftssäkerhet och vi har lite för mkt radon som ska saneras.
(more then 200 Bk/m3)

https://www.quarta-rad.ru/en/catalog/do ... d-mr-106n/
Manual
http://quartarad.com/wp-content/uploads ... ck-eng.pdf

Enligt manualen du länkade till ges resultatet av senaste 4h cykeln i 4 kategorier baserat på antal "*" uppe i vänstra hörnet:
inga = <50 Bq
1 = 50-100 Bq
2 = 100-200 Bq
3 = >200 Bq

När du skriver att du får resultat runt 50 överallt, betyder det att den visar 0 eller 1 "*" ?
Cytokrom C

Inläggav Kobo » ons 17 maj 2017, 05:16

Bild
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Vitnir » lör 20 maj 2017, 15:00

Jag antar att du har väntat ett dygn eller längre innan du läser av? Det tar tid innan de kommer i jämvikt. Sen står det inte i manualen vilka sönderfall den mäter på. Det finns en snabb och en långsam som går att mäta på. Men det finns omräkningsfaktorer som kompenserar så det borde inte vara det.
Sen behöver de kalibreras och är inte det gjort kan det säkert skilja mellan dem.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Kobo » mån 22 maj 2017, 23:38

Vitnir skrev:Jag antar att du har väntat ett dygn eller längre innan du läser av? Det tar tid innan de kommer i jämvikt. Sen står det inte i manualen vilka sönderfall den mäter på. Det finns en snabb och en långsam som går att mäta på. Men det finns omräkningsfaktorer som kompenserar så det borde inte vara det.
Sen behöver de kalibreras och är inte det gjort kan det säkert skilja mellan dem.
Den tv visar efter 48 timmar och stämmer med spårfilm.

Den till höger visar efter 4 timmar och kommer från en mätningsexpert som får kolla den här, för den står nästan still också.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Vitnir » tis 23 maj 2017, 17:26

Enligt manualen kan den mäta över längre tid och skapa medelvärden. Testa det först.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Kobo » ons 24 maj 2017, 15:25

Vitnir skrev:Enligt manualen kan den mäta över längre tid och skapa medelvärden. Testa det först.
Det görs men det första ska synas efter 4 timmar och visar samma överallt inne som ute!
Användarvisningsbild
Kobo

Återgå till Naturvetenskap och teknik