Åldersbedömningar för asylsökande

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Åldersbedömningar för asylsökande

Inläggav Gambit » tis 30 maj 2017, 09:45

De första resultaten från RMV:s åldersbedömningar har nu kommit. Jag har försökt kolla upp vad det finns för vetenskapligt stöd för träffsäkerheten i bedömningarna, men det är svårt för en lekman. Som det är nu gör man två analyser, dels av röntgenbilder av visdomständerna, dels av magnetkamerabilder från knäleden. Det verkar finnas olika åsikter kring om knäleden eller handleden ger bäst resultat vad gäller magnetkameran och också om det kan vara så att olika etniciteter åldras olika fort och att de svenska metoderna inte kvalitetsprövats för de etniciteter det nu är fråga om.

Som sagt, för en lekman är det väldigt svårt att få rätsida på detta. Finns det någon insatt forumit som vet bättre?
Användarvisningsbild
Gambit

Re: Åldersbedömningar för asylsökande

Inläggav Vitnir » ons 31 maj 2017, 17:40

Jag antar att det är offentliga handlingar så det är nog enklare att ringa och fråga efter underlaget.

Själv hade jag fått intrycket av att kontroversen berodde på att undernäring kunde fördröja en del mognadsprocesser men det kanske man kan kompensera för.

Men man får nog ha respekt för att man inte kan läsa in sig på ett sånt här ämne genom att läsa några länkar utan låta experterna reda ut det.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Återgå till Naturvetenskap och teknik