Ögondroppar istället för operation emot katarakter/gråstarr?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Ögondroppar istället för operation emot katarakter/gråst

Inläggav Kobo » tis 08 aug 2017, 22:13

När man undersöker äldre kan man gå på undersökningar av hundraåringar, se hur de levt och vilken syn de har, med eller utan operationer.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » ons 09 aug 2017, 08:03

Men varför? I stort sett alla hundraåringar har eller har haft grå starr. Orsakerna till grå starr är väl utredda.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » ons 09 aug 2017, 12:18

Johannes skrev:Men varför? I stort sett alla hundraåringar har eller har haft grå starr. Orsakerna till grå starr är väl utredda.

Och en del anvisar bot istället för byte.

Ska kolla på engelska forum men först vad de kan göra i Tyskland där läkare får anvisa alternativ lagligt. Min tyska är inte 100, någon?
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » tor 10 aug 2017, 09:07

Vad är problemet med att byta lins? Det är extremt välbeprövat, resultatet blir perfekt och du kan dessutom fixa presbyopi = bättre syn än innan gråstarren satte in. Eventuella alternativa behandlingar kommer med 99.9% säkerhet inte ha effekt eller ge ett betydligt sämre resultat.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » tor 10 aug 2017, 10:38

Johannes skrev:Vad är problemet med att byta lins? Det är extremt välbeprövat, resultatet blir perfekt och du kan dessutom fixa presbyopi = bättre syn än innan gråstarren satte in. Eventuella alternativa behandlingar kommer med 99.9% säkerhet inte ha effekt eller ge ett betydligt sämre resultat.

En mekanisk åverkan kan aldrig återställas, bot är bättre än byte enligt modern medicin, så jag läser på om alternativ som dessutom kan rädda det andra ögat från att bli dåligt.
Att ex. äta blåbär, morötter och vitamin C kan inte vara helt fel :mrgreen:

Ska man vara lite misstänksam och konspiratorisk är det svårt att få kickbacks på mediciner, men antagligen lättare när min privatläkare sänder mig till kirurgen en trappa ner i samma företag, i denna mångmiljardindustri som går förlorad när katarakter kan botas.

Min ögonläkare där sa sig aldrig hört talas om droppar, fast det finns flera olika, med eller utan verkan.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Tryggve » tor 10 aug 2017, 15:38

Men att byta lins är väl att bota i det här fallet? Om man i stället skulle satsa på ögondroppar så är det väl troligt att man skulle vara tvungen att upprepa behandlingen, eftersom grundproblemet väl då kvarstår.

Som sagt, att avstå från operation och i stället välja en behandling med tveksam effekt verkar bara vara dumt. Du ska nog lyssna på din läkare i det här fallet
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Kobo » tor 10 aug 2017, 18:25

Tryggve skrev:Men att byta lins är väl att bota i det här fallet? Om man i stället skulle satsa på ögondroppar så är det väl troligt att man skulle vara tvungen att upprepa behandlingen, eftersom grundproblemet väl då kvarstår.

Som sagt, att avstå från operation och i stället välja en behandling med tveksam effekt verkar bara vara dumt. Du ska nog lyssna på din läkare i det här fallet

Svenska läkare är förbjudna att anvisa det som ex. tyska läkare får och vi ligger inte alltid främst här. Privata läkare tror jag mindre på, landstinget har fullt och hänvisar.
Jag ska läsa på mer om alternativ, för det andra ögat kan det bli aktuellt sa även läkaren. Allt om alternativ är sannolikt inte lögner men om inget verkar fungera är det bara att byta snarast, för att vara enögd har sina risker om något händer andra ögat.

Alla vill givetvis hellre återställa det gamla om möjligt. Svärmor intill har det gått illa för när de bytte för 18000 på en privat klinik så hon ser dåligt.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Cytokrom C » fre 11 aug 2017, 00:58

Kobo skrev:Svenska läkare är förbjudna att anvisa det som ex. tyska läkare får och vi ligger inte alltid främst här.

Tvärt om. I just sådana frågor ligger Sverige före. Bristande reglering av apotek och hälsovård har givit homeopati och annat humbug oförtjänt status och stor utbredning i Tyskland på ett sätt som inte är möjligt i Sverige.

Sedan tror jag inte du behöver vara alltför konspiratorisk i detta fall. Det är klart att medicinteknikföretagen vill tjäna pengar på linser (precis som läkemedelsföretag och verksamheter som kränger alternativa behandlingar), men fördelen med kontrollerad sjukvård i Sverige är att den i stort styrs av relativt oberoende bedömningar via t.ex. läkemedelsverket och landstingen.

Lek med tanken att det vore ögondroppar som var standardbehandlingen. Då skulle konspirationsteorin istället vara att den giriga läkemedelsindustrin vill binda upp patienter i livslång behandling med tveksamt resultat, när en enkel operation skulle kunna lösa problemet snabbt och enkelt...
Cytokrom C

Inläggav Kobo » fre 11 aug 2017, 01:09

Cytokrom C skrev:
Kobo skrev:Svenska läkare är förbjudna att anvisa det som ex. tyska läkare får och vi ligger inte alltid främst här.

Tvärt om. I just sådana frågor ligger Sverige före. Bristande reglering av apotek och hälsovård har givit homeopati och annat humbug oförtjänt status och stor utbredning i Tyskland på ett sätt som inte är möjligt i Sverige.

Sedan tror jag inte du behöver vara alltför konspiratorisk i detta fall. Det är klart att medicinteknikföretagen vill tjäna pengar på linser (precis som läkemedelsföretag och verksamheter som kränger alternativa behandlingar), men fördelen med kontrollerad sjukvård i Sverige är att den i stort styrs av relativt oberoende bedömningar via t.ex. läkemedelsverket och landstingen.

Lek med tanken att det vore ögondroppar som var standardbehandlingen. Då skulle konspirationsteorin istället vara att den giriga läkemedelsindustrin vill binda upp patienter i livslång behandling med tveksamt resultat, när en enkel operation skulle kunna lösa problemet snabbt och enkelt...

Om du läser på gäller droppar inte bara Tyskland, vet inte ens om de finns där de har mer typ Järna. De som gör pengar är bytarna kan du läsa i mina länkar. Här styr vi allt utom det privata, utomlands är det annat.
Botande är inte livslång behandling och det kan räcka med att äta och dricka rätt utan extra kostnader, kanske blir billigare då jag levde sundare och billigare förr.

Byte kanske är bättre men har man tid bör man läsa på för läkare är inga dietister eller talar för vad som fungerar utrikes men inte kommit hit än. Jag går på Sophiahemmet, de lever inte på allmosor men på SLL och privatbetalande som förr var det fina folket.
Användarvisningsbild
Kobo

Inläggav Johannes » fre 11 aug 2017, 08:14

De flesta länder har liknande regelverk för läkemedel. Det vad jag vet finns inget registrerat läkemedel mot gråstarr i något land, och därmed finns det heller inget för läkare att rekommendera i något land. Sen finns det alltid enstaka oseriösa läkare som rekommenderar oregistrerade preparat, mot vetenskap och beprövad erfarenhet.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Kobo » fre 11 aug 2017, 13:01

Johannes skrev:De flesta länder har liknande regelverk för läkemedel. Det vad jag vet finns inget registrerat läkemedel mot gråstarr i något land, och därmed finns det heller inget för läkare att rekommendera i något land. Sen finns det alltid enstaka oseriösa läkare som rekommenderar oregistrerade preparat, mot vetenskap och beprövad erfarenhet.

Kanske lite osäkert vad man har i typ Afrika etc. Ett amerikanskt säljs för hundar och katter, nu går man vidare för människor. Ett ryskt kliniskt prövat säljs för människor, liksom en tvivelaktig kopia. Hittade ett till nyligen. En kvalificerad gissning är att fler får göra som Tyskland om det som inte är godkänt än, för kliniska prov är komplicerade och tar tid, men det kan ha visat sig ha god effekt på de som vågat prova.

För att hoppa över det steget kunde de som aldrig kan få en operation få prova droppar istället, men hur?

Homeopati med en molekyl aktiv substans och tusen delar vatten hjälper nog inte i detta fall men annat ser mer lovande ut.

Vi har lite av samma problem med tänder när vi satsade på Carisolv som nu är omdöpt men finns kvar, då det skonar tänderna men tar tid som inte Försäkringskassan betalar extra för och jag inte hittat någon tandläkare som använder. Men de kan ta hem om man betalar extra själv. Det forskas på tänder och kan göra det mekaniska arbetet arbetslöst mer eller mindre.
Användarvisningsbild
Kobo

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik