Batteripacks

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Batteripacks

Inläggav L. Mäkinen » lör 05 aug 2017, 09:07

När man diskuterar elbilar kan det vara intressant att titta på inkommande ström för att se hur mycket man verkligen betalar för framförandet av fordonet. Det är också något som påverkar tiden för att fylla packet. I olika applikationer kan det variera vilka parametrar som är intressanta. Användbar energimängd är bara en del av sanningen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav rehn » sön 06 aug 2017, 12:29

När jag fick min utbildning fick jag lära mig att detta var det korrekta( standardiserade ) sättet för att mäta batterikapacitet:

Ladda ur batteriet med en konstant ström 0.1C dvs med en ström som batteriet "bör" klara av i 10 timmar.
Detta tills spänningen ha sjunkit till en definierad nivå. I fallet bly var det, om jag minns rätt, 1.85 V per cell.

Om batteriet klarade det var kapaciteten OK.

Huruvida detta gäller idag kan jag inte uttala mig om.
Användarvisningsbild
rehn

Inläggav Vitnir » mån 07 aug 2017, 10:13

rehn skrev:När jag fick min utbildning fick jag lära mig att detta var det korrekta( standardiserade ) sättet för att mäta batterikapacitet:

Ladda ur batteriet med en konstant ström 0.1C dvs med en ström som batteriet "bör" klara av i 10 timmar.
Detta tills spänningen ha sjunkit till en definierad nivå. I fallet bly var det, om jag minns rätt, 1.85 V per cell.

Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du en beräknad ström som batteriet bör kunna hålla i minst tio timmar dvs i mitt fall med 1A i fem timmar för en power bank på 5000mAh skall testas med en ström på 0,5A?
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav rehn » mån 07 aug 2017, 11:42

Vitnir skrev:
rehn skrev:När jag fick min utbildning fick jag lära mig att detta var det korrekta( standardiserade ) sättet för att mäta batterikapacitet:

Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du en beräknad ström som batteriet bör kunna hålla i minst tio timmar dvs i mitt fall med 1A i fem timmar för en power bank på 5000mAh skall testas med en ström på 0,5A?

Just så var det sagt. 0.5A 10h för ett batteri på 5 Ah. Power banks var dock inte påtänkta på den tiden, så det är tveksamt om den tidens standard är relevant idag.
Notera även att urladdningen skulle ske med konstant ström, dvs lasten justerades vartefter spänningen sjönk.
Användarvisningsbild
rehn

Inläggav MBY » ons 09 aug 2017, 00:19

Vitnir skrev:

Ja, det kallas för 0,1C-urladdning. 1C är en ström lika stor som kapaciteten, dvs urladdning i en timme. Ett 2000 mAh-batteri ska belastas med 2A för 1C, 0,2A för 0,1C, etc.

Det rehn beskriver gäller främst blysyra och mig veterligen använder man fortfarande 0,1C för att ange kapacitet för blybatterier. Andra batterier kan testas på helt andra sätt. Konstant motstånd, konstant effekt och konstant ström kan alla vara relevant. Vanligast är konstant motstånd eller ström. AA-batterier brukar man av hävd testa med ett motstånd om 25 ohm, ibland 10 eller 100 ohm. Dvs alkaliska primärbatterier.

Det finns inget absolut rätt sätt, utan det beror på applikation. Som L. Mäkinen påpekar kan det rentav vara mer relevant med ström in, fast då är det inte kapacitet man är ute efter utan elkostnad. Vidare har man olika cut off-spänningar, dvs när man slutar testet, beroende på applikation. Jag brukar "av hävd" (dvs "no reason") använda 0,6V för NiCd, 0,8V för NiMH, 2,5V för högströmslipo och 2,7V för vanliga lipo/lijon. Men sist och slutligen är det applikationen som bestämmer. Klarar inte apparaten en viss låg cellspänning får man sluta tidigare.
Användarvisningsbild
MBY

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik