Syrerikt ytvatten till Östersjöns döda bottnar?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Syrerikt ytvatten till Östersjöns döda bottnar?

Inläggav Anders G » fre 22 sep 2017, 19:03

Så, nu är det fritt fram för ER att kalla mig okunnig fåne.

Ponera att man vill syresätta Östersjöns döda bottnar. (Vi lämnar huruvida det är lämpligt därhän.)
Jag har fått för mig att man skulle kunna föra ner syrerikt ytvatten genom långa grova rör, som silotorn, från ytan ner till nära botten. Om röret sticker upp typ 2 m över vattenytan, och man kontinuerligt pumpar upp ytvatten över kanten så borde det ju till slut rinna ut i nederänden av självtrycket?

Varför tänker jag fel? Om jag tänker rätt, varför har man inte redan gjort det för att binda fosforn där nere? Pumpar skulle ju bara behöva lyfta (typ) 2 meter, det kan ju inte just dra några större mängder energi.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Re: Syrerikt ytvatten till Östersjöns döda bottnar?

Inläggav Procentaren » fre 22 sep 2017, 20:19

Övergödningen av Östersjön, med döda bottnar som följd, kan motverkas genom att pumpa ner syrerikt vatten mot havsdjupen. I slutet av månaden ska en pump placeras i Kanholmsfjärden i Stockholms skärgård. Men metoden kritiseras från forskare som tycker den är orealistisk och riskabel.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5169999
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Tryggve » lör 23 sep 2017, 14:22

Hm, jag vet inte om detta är samma projekt, eller ett liknande.
http://science.gu.se/aktuellt/nyheter/N ... .cid987268

Här finns mer information om projektet ovan. Baltic Deepwater Oxynenation heter (hette) projektet.
http://www.marsys.se/lang/se/about-us/r ... ation-box/

I denna länk så sägs väl att projekt av denna typ i princip måste kombineras med fortsatt reducerade utsläpp för att det verkligen ska få effekt.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 23 sep 2017, 14:27

Och här finns det en artikel angående experimentet i Byfjorden.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4293361/

Min spontana reaktion är ju att resultaten låter lovande. Jag antar att det är en ekonomisk fråga om att gå vidare i större skala.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Nils D » lör 23 sep 2017, 15:05

Men hur står det egentligen till med Östersjöns bottnar nu för tiden?
I massmedia hör man inte så mycket om att det skulle vara så stora problem. Eller…?
Enligt den här artikeln så skulle nedgången av antalet ejdrar kunnat bero på att tillförseln av näringsämnen till Östersjön faktiskt har minskat.
Vitaminbrist hos flera havsdjur
Antalet ejdrar nådde en historisk topp vid millennieskiftet, sedan vände det nedåt. Martin Green resonerar om att övergödningens ”positiva” påverkan på ejdrarnas födotillgång kan ha vänts till dess motsats, med färre musslor och färre av de små kräftdjur som är viktiga för ejderungarnas överlevnad.
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Vitnir » lör 23 sep 2017, 15:15

Och kostnaden uppskattas till nätta 2 miljarder kronor. Det vore väl bättre att sluta hälla en massa fosfor i havet som dessutom är en ändlig resurs.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Inläggav Anders G » lör 23 sep 2017, 17:05

Vitnir skrev:Och kostnaden uppskattas till nätta 2 miljarder kronor. Det vore väl bättre att sluta hälla en massa fosfor i havet som dessutom är en ändlig resurs.

Fosforn på botten finns redan där- Med svenska stödpengar har fosforexplosionen från gödsel i finska viken stoppats, och nu efter 25 år skall visst Kaliningrads reningsverk tas i drift. Det är länge sedan vi betalade det...
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Återgå till Naturvetenskap och teknik