"Galna älg-sjukan", eller avmagringssjukan.

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

"Galna älg-sjukan", eller avmagringssjukan.

Inläggav Tryggve » sön 15 okt 2017, 13:23

Jag vill minnas att jag i Nature News tråden för en tid sedan lade in en artikel om att en sjukdom förkortad CWD (Chronic wasting disease) hade hittats i vildren i Norge 2016. Något som, i alla fall vad jag förstod förbryllade forskare då, eftersom sjukdomen väl endast hade hittats i USA.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_wasting_disease

Nu har sjukdomen hittats bara några mil från den svenska gränsen i Jämtland. Enligt statens Statens Veterinärmedicinska anstalts så är det inte osannolikt att sjukdomen nu finns i Sverige, och man har dragit igång ett övervakningsprojekt.

http://sva.se/djurhalsa/vilda-djur/cwd- ... -i-sverige

I april 2016 upptäcktes ett fall av CWD på vildren i Norge. I maj och juni upptäcktes två fall på älg, denna gång nära gränsen till Jämtland. Ytterligare två vildrenar, skjutna under vanlig jakt under 2016 var positiva för CWD och under 2017 har ytterligare fall påvisats på vildren. Samtliga vildrenar är från samma område. Det är oklart varifrån smittan kommer och hur länge den har funnits i Norge. Med tanke på att inkubationstiden är lång så är det troligt att smittan har funnits i Norge i flera år.

När smittan nu har konstaterats i Norge och hjortdjur rör sig över gränserna är det inte osannolikt att smittan också finns i Sverige. För att vi ska få en bättre bild av läget i landet pågår ett arbete med att få igång en relevant övervakning här. En begränsande faktor har varit finansiering och det är anledningen till att övervakning ännu inte kommit igång i större omfattning.

Huruvida sjukdomen kan överföras till människa är inte helt klart (det verkar dock finnas vissa data som tyder på att så kan ske), så man avråder från att äta vissa vävnader av djur som skjutits i områden där CWD finns.

Frågan är väl också hur detta eventuellt skulle kunna slå mot rennäring och älgstam i Sverige.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Återgå till Naturvetenskap och teknik