Scanning av foton. JPG eller TIFF

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Scanning av foton. JPG eller TIFF

Inläggav Procentaren » lör 11 nov 2017, 15:20

Jag har scannat av några gamla svartvita foton. En rejäl Canon kopieringsmaskin på jobbet, med scanner. inställningar svartvitt foto. 600 DPI (Högsta möjliga upplösning). Sparat som TIFF-filer. Som skall vara ett oförstörande format.
Men det blev inte alls bra. Framför allt molnformationer blir konstiga. Mer eller mindre prickar.
Så provade jag samma sak med min lilla digitalkamera, och sparade i JPG som är en något förstörande kompression. Det blev mycket bättre tycker jag.
Filstorleken blev ungefär detsamma.

(Det blev helt olika storlek på bilderna när jag laddade upp dem på forumbilder.se . Men om ni klickar på bilderna så blir det samma storlek. )

Jag förväntade mig att TIFF skulle ge bästa resultatet eftersom det formatet är oförstörande. Eller kan man råka ut för konstiga fenomen när man använder riktigt hög upplösning.
Resultatet har även med visningsprogrammet att göra. Med Irfanview ser det helt bedrövligt ut. Bara en massa prickar. Men med Paint blir det rätt OK.
Har ni några tips, eller förklaring varför det blir som det blir ?

Skannad bild. Svartvitt foto 600DPI sparad som TIFF
Bild
Bild

Digitalkamera. Sparad som JPG
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Re: Scanning av foton. JPG eller TIFF

Inläggav harald » lör 11 nov 2017, 16:56

I tiff-bilden ser det ut att vara 1 bit färgomfång per pixel, vilket betyder att pixlar är antingen svarta eller vita. Inge vidare för fotografier. Det går säkert att på något sätt ställa in så det blir fler färger.

Om du vill ha oförstörande komprimering så hade jag nog föreslagit PNG istället. Jag tycker alltid det är trassel att få saker och ting att fungera med TIFF på ett bra sätt.
Sommartidsomställningen är nog inte vårt största samhällsproblem, men troligtvis vårt onödigaste.
Användarvisningsbild
harald

Inläggav Johannes » sön 12 nov 2017, 11:39

Som sagt det är nog inställningen på scannern som är fel. Vad "svartvitt foto" innebär är inte väldefinierat. För att det ska bli bra måste det vara 8 eller helst 16 bitars gråskala.

Välj i stället att den ska scanna i färg, 16 eller 14 bitar om det finns. Konvertera sedan till gråskala i ett bildbehandlingsprogram.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Procentaren » sön 12 nov 2017, 19:04

Tackar för tipsen. Det redde ut frågetecknen. Det är ju svårt att fixa en gråskala med bara en bits upplösning :smile2:
Jag läste om TIFF att ursprungligen var det "binärt", eftersom det var vad scannrarna klarade av.
TIFF was created as an attempt to get desktop scanner vendors of the mid-1980s to agree on a common scanned image file format, in place of a multitude of proprietary formats. In the beginning, TIFF was only a binary image format (only two possible values for each pixel), because that was all that desktop scanners could handle. As scanners became more powerful, and as desktop computer disk space became more plentiful, TIFF grew to accommodate grayscale images, then color images. Today, TIFF, along with JPEG and PNG, is a popular format for deep-color images

Scannern jag använde har tre lägen färg, 'text och foto' eller svartvitt foto. och det sistnämnda lät ju lämpligt i det här fallet. Men det blir nog bättre i färgläget.
Den kan spara bildfilerna som PDF, TIFF eller JPG. Jag får se om det blir någon märkbar skillnad.

https://en.wikipedia.org/wiki/TIFF
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Vitnir » tis 14 nov 2017, 21:56

I praktiken tror jag inte du ser skillnad på jpg och något annat format. Förutsatt att det inte är en väldigt kraftig komprimering. Men är det ett viktigt foto så varför inte välja olika format och spara alla.
There is no spoon.
Användarvisningsbild
Vitnir

Återgå till Naturvetenskap och teknik