Är detta flimmerfria röret verkligen flimmerfritt?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Är detta flimmerfria röret verkligen flimmerfritt?

Inläggav jalleman84 » sön 08 apr 2018, 15:48

Hej!

Jag har har sökt runt på nätet och till slut kom jag på tanken att kolla läget med er som troligtvis har bättre förståelse och kunskap än jag själv har om led. Jag letar efter ett led rör som är flimmerfritt och hittade detta rör https://svealight.se/product/valtavalo-led-lysror-g4/ som tydligen ska uppfylla mitt krav. Men när jag undersökte philips och andra kända märken så står det inget om flimmerfria lysrör? Är detta möjligt eller marknadsförings "trick"? Finns det några vetenskapliga belägg för att led ens kan vara flimmerfritt?
jalleman84

Re: Är detta flimmerfria röret verkligen flimmerfritt?

Inläggav Procentaren » sön 08 apr 2018, 18:16

jalleman84 skrev:Hej!
Jag har har sökt runt på nätet och till slut kom jag på tanken att kolla läget med er som troligtvis har bättre förståelse och kunskap än jag själv har om led. Jag letar efter ett led rör som är flimmerfritt och hittade detta rör https://svealight.se/product/valtavalo-led-lysror-g4/ som tydligen ska uppfylla mitt krav. Men när jag undersökte philips och andra kända märken så står det inget om flimmerfria lysrör? Är detta möjligt eller marknadsförings "trick"? Finns det några vetenskapliga belägg för att led ens kan vara flimmerfritt?

Lysdioder i sig själva är flimmerfria om man driver dem med likspänning. Men eftersom lysdioder bara skall matas med ett par Volt, så får man hitta på sätt att sänka spänningen 240 Volt i vägguttaget ner till önskad nivå.
Ett sätt är att pulsa spänningen och bara släppa fram korta pulser så att medelvärdet blir lagom.
Men förmodligen blir drivelektroniken dyrare om man skall pulsa med höga frekvenser.

Från Wikipedia
Ett vanligt sätt att reglera effekten för lysdioder är pulsbreddsmodulering (PWM) av dessa med en så hög frekvens att det mänskliga ögat inte hinner uppfatta blinkningarna/flimret. Exempel, om en lysdiod pulsbreddsmoduleras med 70 % över tiden kommer medelströmmen att sjunka till 70 % av den maximala, resultatet blir en sänkning av medeleffekten med 30 % vilket kan ha en stor påverkan om man till exempel har problem med värmeutveckling. Ett vanligt missförstånd är att lysdioderna ser ut att lysa starkare vid samma genomsnittliga ström om de pulsas.[källa behövs] I själva verket är de upplevda ljusstyrkorna identiska. Flimret från pulsbreddsmodulerade lysdioder kan antas ha en negativ inverkan på hälsan såsom huvudvärk, ögonansträngning och minskad läshastighet om PWM-frekvensen är så låg som till exempel 100 Hz, då 100 Hz-flimmer från lysrör har bevisats ha dessa effekter. Högre frekvensers hälsopåverkan är okänd.[2]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lysdiod

En anekdot från TV-programmet Tekniskt Magasin med Erik Bergsten. För de som är gamla nog att minnas det.
På den gamla goda tiden kopplades telefonsamtalen manuellt vid växelbord, där telefonisten pluggade i en kontakt till önskad abbonent.
När man började använda lysrör i lokalen märkte man att antalet felkopplingar ökade.
Lysrör blinkar med 50 Hz och förmodligen stördes ögat när man med blicken skulle söka upp rätt hål att plugga in kontakten i.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav kipphebel3 » ons 11 apr 2018, 05:46

Men jag tror knappast att någon led skulle köras med så låg frekvens som 100 Hz.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Johannes » ons 11 apr 2018, 09:29

Det finns många ledlampor som drivs direkt med nätfrekvens 50 Hz. Flimret är tydligt om man är känslig för det.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav L. Mäkinen » ons 11 apr 2018, 10:56

Lite av banan, men jag har hört att vissa har svårt att acceptera LED-bakljus på vissa bilar för att det flimrar irriterande. Där har de också valt för låg frekvens på pulserna. I en tidigare del av yrkesbanan sålde jag nätaggregat som omvandlade 230VAC till 230VDC för att driva lysrör flimmerfritt i en industriapplikation.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav kipphebel3 » ons 11 apr 2018, 15:22

Men en led lampa som drivs på det sättet jan inte vara speciellt energieffektiv.
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Återgå till Naturvetenskap och teknik