Honung på sår

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Honung på sår

Inläggav L. Mäkinen » mån 11 jun 2018, 10:17

Hade en diskussion angående biodling med en gammal kollega och bortsett från att det finns fördelar för trädgården med att ha bin undrade jag vad han ska med all honung till. Min egen förbrukning är i storleksordningen en tesked per år så åtskilliga tiotals kg känns som lite väl mycket för ett hushåll. Ett av områdena han ämnade använda honung till var sårläkning. Det var tydligen viktigt att den var nyslungad också för att såren skulle läka. En snabb googling ger att det finns fler som säger att funktionen med snabbare sårläkning finns. Gör den det?

Min spontana tanke är att det sista jag vill göra med ett öppet sår är att smeta in det med något vars innehåll jag helt saknar kontroll över. Till saken hör också att nämnda biodlare dricker ett AloeVerapreparat varje dag för att han "vet" att han håller sig frisk av det. (Tidigare diskussioner oss emellan vad gäller GMO och glutamat gör väl att jag inte alltid lyssnar på kostråd från honom.)
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Honung på sår

Inläggav Procentaren » mån 11 jun 2018, 11:45

Utöver honung finns en annan biprodukt (obs vitsen :smile2: ) som används som läkemedel. Bi-kitt som bina använder för att täta springor.
Ämnet har i tusentals år använts vid bland annat sårläkning och förkylningar och i moderna studier får man förklaringen.
De visar att propolis har stark antioxidant effekt, samt verkar antiinflammatoriskt, hämmar virus och bakterier, lindrar infektioner och stärker immunförsvaret.

http://www.nydalabigard.se/honung-%e5r-h%e4lsa/propolis-7506507
Det är högt pris på bi-kitt, så vissa odlare sätter medvetet in konstruktioner med springor, som bina då tätar.

Men det finns alltid nån hake. Bi-kitt är tydligen allergent.
Propolis är ett vanligt allergen [12], som finns i farmaceutiska och kosmetiska produkter såsom ansiktskrämer, salvor, lotioner och lösningar [10] och har visat sig ha antibiotiska, antiinflammatoriska och antioxidanta egenskaper [9].

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/16764/LKT1132s1487_1490.pdf
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav L. Mäkinen » mån 11 jun 2018, 12:25

Jag har inte kapacitet att bedöma sanningshalten i påståendena från Nydala Bigård, men de framstår inte som helt objektiva i sammanhanget.

Läkartidningens text påvisar risker för opraktiska bi-effekter. 8-)
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Tryggve » mån 11 jun 2018, 16:52

Lunds universitets forskningsmagasin hade en artikel om detta.
I HONUNGSBIETS SÅ KALLADE BI MAGE lever en grupp mjöksyrabakterier. Bakterierna har utvecklats tillsammans under miljontals år och de livnär sig på den nektar som bina samlar in, nektar som sedan omvandlas till honung. Att färsk honung fungerar läkande är gammal kunskap inom folkmedicinen. Varför det är så och hur det fungerar är Tobias Olofsson, Alejandra Vásquez och deras forskargrupp nu på spåren.

UNDER DE SENASTE TIO ÅREN har gruppen identifierat totalt 13 olika mjölksyrabakterier i biets honungsmage vilka producerar en mängd antimikrobiella ämnen. En av bakterierna producerar 40 olika ämnen som tidigare var helt okända.

https://www.fokusforskning.lu.se/2016/0 ... laker-sar/

Man har gjort test i liten skala, det fungerande tydligen bättre på hästar än på människor.

Gruppen visade för några år sedan att bi-bakterier hade god effekt på sjukdomsbakterier hämtade från patienter med kroniska sår. Med hjälp av en salva med binas mjölksyrabakterier och honung i har forskarna också kunnat bota svårläkta sår på hästar.
I EN NYLIGEN AVSLUTAD FÖRSTUDIE har forskargruppen för första gången testat salvan direkt på en liten grupp patienter med svårläkta sår på benen. Såren behandlades med salvan två gånger i veckan i sex veckor. Till skillnad från försöken med hästarna blev inte alla patienterna helt av med sina sår.

Att det skulle produceras antibakteriella ämnen låter ju inte på något sätt konstigt, men frågan är väl då hur mycket av det som finns i honung. Det krävs tydligen också att honungen är färsk.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav ttias » mån 11 jun 2018, 16:54

Honung har påvisade antimikrobiella egenskaper som jag tror är vedertagna. Manuka ska tydligen vara extra bra och omskriven. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29575121 Vilka applikationer den har vet jag inte men jag antar att det blir smetigt.
Med ett leende på läpparna och foliehatten på sned.
Användarvisningsbild
ttias

Inläggav skogaliten » mån 11 jun 2018, 18:01

Nja, så smetigt blir det inte.

Jag har använt "produktifierad" (salva) Manuka-honung till "svårläkta sår på hästar" (kallas för rasp och mugg), och när salvan finns i en tub, och har försetts med hjälpämnen, så är det inte smetigare än annan salva.

Och ja, det har fungerat bättre än andra salvor/krämer/behandlingar på hästarna. Men att mina hästar blivit bättre, är ju inget vetenskapligt bevis...
skogaliten

Inläggav L. Mäkinen » mån 11 jun 2018, 21:15

För mig känns det som att det naturliga att göra är att ta reda på vad i honung som gör nytta, extrahera det och undvika att få med annan smörja innan man applicerar på ett sår.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav skogaliten » tis 12 jun 2018, 14:00

Varför måste man "extrahera" om det inte är nödvändigt?

Att ta reda på hur, när och varför (manuka-)honung (under vissa omständigheter) fungerar, ska naturligtvis göras med vetenskapliga metoder.

På djur, i synnerhet häst, finns en och annan studie, som visar "att det fungerar", dock inte "varför det fungerar".

Men sedan räcker det gott med att se till att man har en lätt användbar (hanterbar) produkt med jämn och definierad kvalitet.

Produkterna finns redan, https://www.medfour.se/shop/sarvard/activon-sarsalva/, eller http://www.scandivet.se/component/virtuemart/forband/sarsalva-medicinsk-honung/medihoney-detail?Itemid=424 som exempel.
skogaliten

Inläggav Spiring » ons 13 jun 2018, 07:16

L. Mäkinen skrev:För mig känns det som att det naturliga att göra är att ta reda på vad i honung som gör nytta, extrahera det och undvika att få med annan smörja innan man applicerar på ett sår.

Själv föredrar jag kaffe framför koffeintabletter. Trots att det, bland mycket annat, finns svavelsyra i kaffet.
FABRICATI DIEM, PVNC.

Törs du titta in i sal nr 5
Som ska bli ditt nästa hem
Användarvisningsbild
Spiring

Inläggav L. Mäkinen » ons 13 jun 2018, 08:47

Spiring skrev:
L. Mäkinen skrev:För mig känns det som att det naturliga att göra är att ta reda på vad i honung som gör nytta, extrahera det och undvika att få med annan smörja innan man applicerar på ett sår.

Själv föredrar jag kaffe framför koffeintabletter. Trots att det, bland mycket annat, finns svavelsyra i kaffet.

Den viktiga saken med kaffe för mig är smaken. Själva koffeinet är inte det jag är ute efter primärt.

Att extrahera är för att minimera risker med föroreningar. Plockar man honung från naturen vet man inte vad den innehåller. Kan man då se vilka molekyler som gör nytta kan man använda dem utan att få med de andra som kan påverka negativt. Vem vet, man kanske slipper kontaktallergi i några fall.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Återgå till Naturvetenskap och teknik