Problem vid ympning?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Problem vid ympning?

Inläggav L. Mäkinen » fre 27 jul 2018, 16:41

När nu CRISPR-tekniken är att räkna som GMO funderar jag på om de "Frankenväxter" man oroar sig för har förekommit vid klassisk växtförädling som exempelvis ympning. Jag tycker ympning verkar som att man påverkar naturen även då.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Problem vid ympning?

Inläggav Tryggve » fre 27 jul 2018, 23:51

L. Mäkinen skrev:När nu CRISPR-tekniken är att räkna som GMO funderar jag på om de "Frankenväxter" man oroar sig för har förekommit vid klassisk växtförädling som exempelvis ympning. Jag tycker ympning verkar som att man påverkar naturen även då.

Först så måste man nog definiera lite mer exakt vad som faktiskt menas med "frankenväxter,", om man ska kunna säga om det har förekommit eller ej.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » lör 28 jul 2018, 08:34

Jag vet ju egentligen inte vad det är som anti-GMOklanen är rädda för. Argumenten jag ser är "jamen, Monsanto" och "inte naturligt" och i övrigt ganska lite substans. När jag då frågar om ympning är ok så är det självklart så. Jag tycker det är att likställa med CRISPR fast med grövre kniv.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Anders G » lör 28 jul 2018, 09:39

L. Mäkinen, hitta på en rejäl uppsättning åsikter hos motståndarna, så vi kan diskutera ordentligt. Den här trådstarten blev för mager.

Eller så kan du redovisa vad de påstår, och argumentera mot det.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Procentaren » lör 28 jul 2018, 10:16

En ympning kan inte fortplanta sig, så det finns nog inte så många argument för att det skulle vara farligt.
Denna typ av växtförädling skapar varken nya arter eller släkten utan räknas bara till gruppen förädlingar, då förökning är utesluten.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ympning
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav L. Mäkinen » lör 28 jul 2018, 10:55

Jag levde i tron att äpplen man får när man ympar får andra egenskaper än de som ursprungligen fanns på något av träden, dvs en förädlad växt.

Mitt problem med att bemöta kritik mot genförändring är att det oftast bara är GMO=dåligt och onaturligt.
Därför funderar jag över om det förekommer traditionella metoder som ger de problem som oroar traditionalister.

I mina ögon är GMO ett verktyg och i sig inget farligt.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Tryggve » lör 28 jul 2018, 11:17

Jag vet förfarande inte riktigt vad trådstartaren menar med "frankenväxt", så där kan jag inte svara på frågan, men om det gäller möjlig genöverföring så förekommer det även naturligt hos växter, men det är inte lika vanligt som hos mikroorganismer.

https://www.genteknik.se/category/horis ... verforing/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 28 jul 2018, 11:18

När det gäller ympning så finns det en rätt utförlig artikel på engelska om tekniken på wikipedia.
https://en.wikipedia.org/wiki/Grafting

En del problem finns, tex att det ofta är svårt att ympa växter som inte är nära släkt med varandra.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » lör 28 jul 2018, 12:23

Om man man "frankenväxter" menar växter som växter snabbare än normalt så kan det uppstå med traditionell växtförädling. Jag har sett ett exempel där en forskargrupp försökte få fram havre med högre betaglukaninnehåll. Där använde man EMS för att göra ett stort antal mutationer i växten, och sådde sedan ut frön.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethyl_methanesulfonate

Då upptäckte de att en av dessa havreplantor växte dubbelt så fort som övriga. Det var inget som de gick vidare med.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skogaliten » sön 29 jul 2018, 00:36

Om man inte känner till vad ympning (av t.ex. frukträd eller rosor) är för något, så kanske man behöver läsa på lite om växter, odling av växter och grödor, växtförädling av olika slag ("traditionell", såväl som mer "teknologisk"), innan man ger sig på att försöka diskutera eller argumentera om t.ex. GMO...
skogaliten

Inläggav L. Mäkinen » sön 29 jul 2018, 11:28

Skogqliten,
Om man enbart tänker vara raljant i tonen och inte tillföra något faktamässigt kanske man ska låta bli att skriva alls.
Jag har ympat äppelträd som barn. Vi satte grenar från ett äppelträd i ett annat och resultatet blev äpplen. Föga spännande...

Du har tidigare påstått saker om att så kallad ekologisk odling är positiv för miljön, men jag uppfattar det mer som propaganda för din egen verksamhet.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav L. Mäkinen » sön 29 jul 2018, 11:35

Tryggve skrev:
Då upptäckte de att en av dessa havreplantor växte dubbelt så fort som övriga. Det var inget som de gick vidare med.
Vad var nackdelen med att de växte snabbare?

Jag skriver "Frankenväxter" som samlingsnamn för växter med oönskade egenskaper som kan ge problem som inte är förutsedda.
Som ingenjör känns det säkrare att gå den genetiska vägen och inte låta naturen härska okontrollerat.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Anders G » sön 29 jul 2018, 12:18

Not even wrong. Är det värmen?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » sön 29 jul 2018, 17:05

L. Mäkinen skrev:Vad var nackdelen med att de växte snabbare?

Just snabbväxande ogräs är väl en av de sakerna som GMO motståndare har uttryckt viss oro för ska uppstå.

L. Mäkinen skrev:Jag skriver "Frankenväxter" som samlingsnamn för växter med oönskade egenskaper som kan ge problem som inte är förutsedda.

Ok. Men vad är det för egenskaper? Det är lite svårt att svara på frågan om problemen redan har uppstått med konventionella metoder om du inte kan säga vad det är för problem som man är rädd för.

L. Mäkinen skrev:Som ingenjör känns det säkrare att gå den genetiska vägen och inte låta naturen härska okontrollerat.

Det går att åstadkomma rätt mycket med traditionella växtförädlingsmetoder också, t ex herbicidresistens. Även det innebär att man förändrar gener, det är bara inte lika exakt.
Naturen härskar väl för övrigt även över GMO-grödor. :-)

Sedan en annan kommentar, mer för att anknyta till startinlägget. Ympning och CRISPR/Cas9 rätt olika saker. Ympning är en gammal metod för växtförädling, en metod som möjligen har använts i nästan 3000 år. CRISPR/Cas9 är en teknik för att göra precisa förändringar i gener.

Någon egentlig genöverföring förekommer väl inte vid ympning?
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » sön 29 jul 2018, 19:53

Jag trodde att den inympade delen tog till sig av värdväxtens egenskaper och inte enbart parasiterar på näring. Om den inte kan leva vidare i nya konstruktioner har man inte åstadkommit något mer än för stunden.

Anders G,
Kan du inte skriva något med substans så får du gärna låta bli att skriva dumheter. Tycker du att det är roligt att driva med folk som försöker lära sig saker? Man får ju hoppas att du är slutet på din uppsättning gener.
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Nästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik