Problem vid ympning?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Problem vid ympning?

Inläggav L. Mäkinen » sön 29 jul 2018, 20:00

Blandar man hundraser kan man gissa vilka egenskaper resultatet får, men det är inte säkert att det blir som man tänkt sig.
Kan man isolera vilka delar av generna som ger vad kanske man kan få en schäfer utan höftproblem.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Anders G » sön 29 jul 2018, 20:41

Jag skriver med substans: Dina inlägg är o bästa fall obegripliga. Vad är det du försöker diskutera?
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Tryggve » sön 29 jul 2018, 22:20

Då får det bli moderingshatt på, trots att jag inte är så glad i att moderera trådar som jag själv är aktiv i.

1 lägg ned gnabbandet/personangrepp.
2 Tråden behöver ett bättre diskussionsunderlag för att kunna komma någon vart. Trådstartaren får ta och försöka formulera en mer konkret frågeställning så det blir lättare att föra en diskussion.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav skogaliten » mån 30 jul 2018, 11:55

L. Mäkinen Wrote:Blandar man hundraser kan man gissa vilka egenskaper resultatet får, men det är inte säkert att det blir som man tänkt sig.
Kan man isolera vilka delar av generna som ger vad kanske man kan få en schäfer utan höftproblem.

Nej, man kan inte gissa vilka egenskaperna blir, om man korsar två husdjursraser, så där rakt av.

Spelar mindre roll om det är hundar, hästar, grisar eller kor.

Visserligen får avkomman 50 % av sitt genetiska material från mamman, respektive pappan, men hur det genetiska materialet att slå på egenskaperna hos avkomman är litet av ett lotteri.

Det kan bli en avkomma som ser ut som t.ex. fadersrasen, men har en mentalitet från modersrasen, det kan uppstå märkliga former av päls/hårlag som inte fanns hos någondera rasen (vanligt hos den påstått allergivänliga korsningen "Labradoodle"). Vanligt hos just hund, är att korsningsdjuren har synnerliga problem med mentaliteten.
Det är ytterst sällan avkomman blir ett önskat mellanting mellan faders- respektive modersrasen.

Inte sällan så förstärks vissa goda egenskaper i 1:a generationskorsningar mellan rasrena djur eller olika växtarter, vilket man utnyttjar för att få fram t.ex. snabbväxande köttdjur eller inom växtförädling. Detta kallas för heterosiseffekten.

Fortsätter man sedan att avla på korsningsdjuren, så avtar effekten märkbart redan i nästan generation, där det istället för en ökad vitalisering, blir en ökning av oönskade egenskaper, samt sämre tillväxt och hälsa.

Inom husdjursuppfödning har man lärt sig att vissa raser av t.ex. nöt, gris eller får går att korsa, för att få fram produktionsdjur (alltså "slutprodukt", som t.ex. snabbt växande slaktdjur. I vissa fall kan man använda hondjur som är korsningar mellan vissa raser, för att sedan sätta till en tredje ras som fader, och nå goda resultat i framförallt tillväxt. Men dessa korsningsprodukter som föräldradjuren ger upphov till är odugliga till att fortsätta att avla på, så för att få fram nya generationer med snabbväxande djur, måste man hela tiden börja om från början, med helt renrasiga djur...

Och ympning är i princip, som du uttrycker det, att det ympade materialet är parasiterar på grundmaterialet.

Ympar du in Åkerö-äpplen på en frösådd apel, så får du Åkeröäpplen...
skogaliten

Inläggav L. Mäkinen » mån 30 jul 2018, 18:16

Tryggve och skogaliten,
Tack för era svar i tråden. Ni verkar ha försökt förstå vad jag är ute efter.
Jag nöjer mig med detta och ser ämnet som avslutat.

Våra Åkerö ger frukt för första gången i år, men juli känns tidigt. De är dock inte ympade.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav skogaliten » mån 30 jul 2018, 18:47

L. Mäkinen Wrote:Tryggve och skogaliten,
Tack för era svar i tråden. Ni verkar ha försökt förstå vad jag är ute efter.
Jag nöjer mig med detta och ser ämnet som avslutat.

Våra Åkerö ger frukt för första gången i år, men juli känns tidigt. De är dock inte ympade.

Faktiskt, dina Åkeröäpplen ÄR ympade.

Alla fruktträd (nästan, det finns några få undantag bland plommon och körsbär) som man köper i en plantskola består av en grundstam av som passar för arten, klimaten och det önskade växtsättet, på vilken man ympar (okulerar) någon, eller flera sorter av av äpple, päron, körsbär plommon etc.

Här kan du läsa lite lagom populärt hållet om just äpplen:

https://www.nordiskamuseet.se/artiklar/appelkunskap-fran-julita-gard

Ett fåtal gammaldags sorter av körsbär/bigarrå och träd inom plommon/krikon/mirabell komplexet, förökas vegetativt, och säljs som plantor "på egna rötter".

Även majoriteten av trädgårdsrosor som säljs består av en "grundplanta" på vilken man "okulerar" den önskade mer "ädla" rosen.

http://ulriksdal.blogspot.com/2009/07/blog-post.html
skogaliten

Inläggav Anders G » tis 07 aug 2018, 10:34

Medan navlar noga beskådas i Europa utvecklas jordbrukets grödor i resten av världen.
http://www.ja.se/artikel/57792/supergrd ... frika.html
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Föregående

Återgå till Naturvetenskap och teknik