Svettning som avkylning

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Svettning som avkylning

Inläggav Erland » tis 31 jul 2018, 14:17

Jag svettas fruktansvärt i denna den värsta värmeböljan på minst 260 år i vårt land. Eftersom det är så obehagligt att svettas går tankarna till varför vi gör det. Svettning är kroppens metod för avkylning, har vi fått lära oss. Men i så fall borde man väl känna sig svalare när man svettas än när man inte gör det, och det har jag inte märkt. Om man är varm men inte börjat svettas, så borde man alltså känna sig svalare när svetten bryter fram, men det tycker jag mig inte märka. Märker ni det?
Användarvisningsbild
Erland

Re: Svettning som avkylning

Inläggav Tryggve » tis 31 jul 2018, 14:54

Fast kroppstemperaturen sänks väl inte så jättemycket vid svettning? Det är väl en mekanism för att den inte ska bli högre än 37?

Och om man inte kan svettas så kan det bli farligt vid värembölja, för då kan kroppen inte göra sig av med värmen.

EDIT: Engelska Wiki har en artikel om temperaturreglering hos människa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thermoreg ... _in_humans
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Tryggve » tis 31 jul 2018, 14:58

Jag kollade lite, i princip så är väl en kroppstemperatur på 42 grader livsfarlig, och kan leda till bestående skador. Så vi tål inte att bli varma.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav micke.d » tis 31 jul 2018, 15:03

Det är när svetten avdunstar som man kyls av. Dunstningen blir bäst om luften rör sig. Sen måste relativa luftfuktigheten vara någorlunda låg för att det ska bli någon avdunstning.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav L. Mäkinen » tis 31 jul 2018, 18:14

En gammal kompis till mig saknade svettkörtlar och satt i badet när det var varmt. Han hade en del andra problem också och gick bort för några år sen.
Jag har träffat en till person med samma uppsättning problem, men minns inte vad det kallades.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Inläggav Thermal » tis 31 jul 2018, 20:26

micke.d Wrote:Det är när svetten avdunstar som man kyls av. Dunstningen blir bäst om luften rör sig. Sen måste relativa luftfuktigheten vara någorlunda låg för att det ska bli någon avdunstning.

Helt rätt. Om man förflyttar sig från en inomhusmiljö med lufthastigheter kring 0,1 m/s till utomhus med en lätt bris på 1,5 m/s, blir avkylningen via avdunstning ca. 8 ggr effektivare !

Luftfuktigheten kan man inte göra så mycket åt men förankra alla lösa papper i arbetsrummet och sätt in en fläkt.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Sensemaker » ons 01 aug 2018, 09:01

Här är litet knep för avkylning som funkar för mig.

Ett sätt att slippa svettas som fungerar hyggligt bra för mig är att helt enkelt föregripa svetten och ha vanligt vatten på kroppen och kläderna. Man ser förstås helsvettig ut, men det bekymrar inte mig.

Solfjäder fungerar också bra ifall du vet att hantera den.

Stanna inte i solen utan i skuggan, rör dig inte mer än nödvändigt (undantaget fläktrörelserna).

Drick ordentligt för tusan, helst kallt vatten i termos.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Thermal » ons 01 aug 2018, 19:20

Sensemaker Wrote:Här är litet knep för avkylning som funkar för mig.

Ett sätt att slippa svettas som fungerar hyggligt bra för mig är att helt enkelt föregripa svetten och ha vanligt vatten på kroppen och kläderna. Man ser förstås helsvettig ut, men det bekymrar inte mig.

Solfjäder fungerar också bra ifall du vet att hantera den.

Stanna inte i solen utan i skuggan, rör dig inte mer än nödvändigt (undantaget fläktrörelserna).

Drick ordentligt för tusan, helst kallt vatten i termos.

Sensemaker

En stillasittande person genererar ca. 60 W torr värme som måste ut ur kroppen. Det görs normalt via en temperaturgradient, ca. 33 C på huden och ca. 20 C i luften inomhus. För att hålla värmeflödet på krävd nivå, (mer än 60 W om man arbetar), använder vi kläder.

Svettgränsen för en lätt klädd inomhus sittande person är ca. 28 C, däröver måste vi börja evaporera. Blir temperaturen 33 C måste all avkylning ske via avdunstning. För 60 W krävs då 60/2,26E6/3600 = 0,1 lit/timme. Det är väl ungefär så mycket som man få in i en T-tröja utan att den droppar.

Så visst fungerar det att blöta tröjan. Jag använde själv metoden när jag arbetade i Nordafrika, fast där var förhållandena så extrema att det bara hjälpte ca. 20 min.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Johannes » mån 06 aug 2018, 13:36

Erland Wrote:Om man är varm men inte börjat svettas, så borde man alltså känna sig svalare när svetten bryter fram, men det tycker jag mig inte märka. Märker ni det?

Att man svettas är ju förutom den funktionella aspekten också en signal från kroppen att den börjar bli för varm. Det är ändamålsenligt att man då också känner sig varm och lite obekväm, så att man kan göra något åt det (uppsöka skugga eller en svalare plats, eller ta av kläder).
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Thermal » mån 06 aug 2018, 19:12

Johannes Wrote:
Erland Wrote:Om man är varm men inte börjat svettas, så borde man alltså känna sig svalare när svetten bryter fram, men det tycker jag mig inte märka. Märker ni det?

Att man svettas är ju förutom den funktionella aspekten också en signal från kroppen att den börjar bli för varm. Det är ändamålsenligt att man då också känner sig varm och lite obekväm, så att man kan göra något åt det (uppsöka skugga eller en svalare plats, eller ta av kläder).

Den första svetten kommer ut som droppar. Då är inte ytan tillräckligt stor för att ha någon nämnvärd inverkan.

Att metabolismen plötsligt ökar kan också vara en anledning. Att den ökar strax efter en måltid tycks vara allmänt känt.

En annan lite mer spekulativ anledning skulle vara att vi har ett slags termostat i magen. Kommer det ned kall dryck knäpps mer värme på. Effekten av att dricka kallt dryck är därför behaglig en liten stund men därefter kommer konsekvenserna av en ökad värmegenerering. Av tradition sätter man sig i skuggan och dricker varmt mintte i Nordafrika. Det hela kompliceras av att mintsmak stimulerar receptorer för kyla på tungan.

Att dricka kallt när det är kallt fungerar däremot inte, så den där termostatfunktionen tycks vara lite kynnig.
Thermal

Inläggav akooha » tis 07 aug 2018, 00:16

L. Mäkinen Wrote:En gammal kompis till mig saknade svettkörtlar och satt i badet när det var varmt. Han hade en del andra problem också och gick bort för några år sen.
Jag har träffat en till person med samma uppsättning problem, men minns inte vad det kallades.

Kan det ha rört sig om ektodermal dysplasi? Personer med det medfödda tillståndet saknar ofta svettkörtlar, då det är en utvecklingsstörning i den ursprungsvävnad som skall bilda bl a hud. De personer som föds med det tillståndet utvecklar ofta särskilda yttre karaktäristika, med avsaknad av hår och pigment samt säregen benstruktur.
akooha

Inläggav Procentaren » tis 07 aug 2018, 10:37

akooha Wrote:Kan det ha rört sig om ektodermal dysplasi? Personer med det medfödda tillståndet saknar ofta svettkörtlar, då det är en utvecklingsstörning i den ursprungsvävnad som skall bilda bl a hud. De personer som föds med det tillståndet utvecklar ofta särskilda yttre karaktäristika, med avsaknad av hår och pigment samt säregen benstruktur.

Den här mannen har förmodligen det. Biba Struja från Serbien.
Han har slagit mynt av det, och framträder som "Electric Man".
Han påstår sig även kunna lagra elektricitet, men jag är skeptisk.

Jag såg ett program om honom och hans bröder. De verkar alla sakna svettkörtlar.
Deras gamla mor berättade att när de vara små skrek de när det var varmt. "Jag fick doppa dem som ankor".

https://www.youtube.com/watch?v=0XPz-x6wJIs
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav L. Mäkinen » ons 08 aug 2018, 12:28

akooha Wrote:
L. Mäkinen Wrote:En gammal kompis till mig saknade svettkörtlar och satt i badet när det var varmt. Han hade en del andra problem också och gick bort för några år sen.

Kan det ha rört sig om ektodermal dysplasi? Personer med det medfödda tillståndet saknar ofta svettkörtlar, då det är en utvecklingsstörning i den ursprungsvävnad som skall bilda bl a hud. De personer som föds med det tillståndet utvecklar ofta särskilda yttre karaktäristika, med avsaknad av hår och pigment samt säregen benstruktur.

Stämmer bra!
Synliga kännetecken på honom var att de tänder som fanns var spetsiga (typ hörntänder), puckelrygg, klent med hår ovanpå huvet, men lite polisonger och framskjuten haka. Han var också "orimligt stark" och jag såg honom några gånger lyfta ur bilmotorer för hand med ett rep runt motorn och ett spett som repet satt i. Tyvärr blev han mobbad under uppväxten, men vi var goda vänner till hans bortgång.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Återgå till Naturvetenskap och teknik