extraljus och garantier

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

extraljus och garantier

Inläggav hannebacke » ons 01 aug 2018, 10:09

Hej på er!

Jag undrar om någon här kan hjälpa mig att reda ut hur länge led lampor funkar i verkligheten. Är det någon här som använd led tidigare och kan bekräfta att dioderna faktiskt klarar 50.000 timmar? Jag går runt i tankarna att skaffa mig ett extraljus och tittar på den här för tillfället https://ljusgiganten.se/single-deluxe-100w.html men är lite osäker på om den faktiskt klarar 5 år. Jag har vänner som köpt belysning på Jula (lysrör) och dom har gått sönder efter bara ett år, vad är det som egentligen gäller?

Är det så att led kanske inte håller så länge om man pratar om lysrör jämfört med extraljus kanske?

Tack på förhand.
hannebacke

Re: extraljus och garantier

Inläggav Procentaren » ons 01 aug 2018, 11:33

Man får nog skilja på själva LEDen och drivelektroniken.
En LED kan ha hög livslängd, men drivelektroniken kanske inte håller lika bra.
Jag tror att underdimensionering av elektroniken är största felkällan när det gäller billigare LED-lampor.

Min egen erfarenhet är egentligen bara en ganska dyr 220-Volts lampa jag köpte när det här med LED var nytt.
Den lyste bra tills det var ett åskväder. Sen fick jag slänga den.

Ljusrampen i fråga verkar ju vara en rejäl sak.
Eftersom man vågar ge 5 års garanti är ju leverantören ganska säker på att det är kvalitet. Sen får man hoppas på att firman finns kvar om fem år.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Anders G » ons 01 aug 2018, 12:30

Bilar vibrerar. Det förkortar livslängden på många detaljer.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav ulltand » tor 09 aug 2018, 01:17

Procentaren skrev:Min egen erfarenhet är egentligen bara en ganska dyr 220-Volts lampa jag köpte när det här med LED var nytt.
Lite kul eftersom du har en diod som avatar :-)

Nu är ju inte en lysdiod riktigt detsamma som en diod, men att den skulle krascha är väl knappast troligt. Möjligt om man har den kopplad till 230V som du skriver (inte 220V), för då kan det hända saker :-)

En lysdiod kopplad till typ 5V borde kunna hålla hur länge som helst.
Användarvisningsbild
ulltand

Inläggav Procentaren » tor 09 aug 2018, 08:28

ulltand skrev:
Procentaren skrev:Min egen erfarenhet är egentligen bara en ganska dyr 220-Volts lampa jag köpte när det här med LED var nytt.
Lite kul eftersom du har en diod som avatar :-)

Som vän av ordning vill jag påpeka att min avatar är en transistor (NPN-typ) :smile2:
En diod ser ut så här.
Bild
Transistor.
Bild
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav kipphebel3 » tor 09 aug 2018, 13:29

En lysdiod kopplad till typ 5V borde kunna hålla hur länge som helst.

eller så inte :)

Det är strömmen som har bedydelse. Kopplar du en LED med Vf på 3V till 5V så brinner den. Man driver effekt-LED med konstantström. Sedan åldras LEDar oxå:

https://www.digikey.com/en/articles/tec ... tness-leds
ho de anexetastos bios ou biôtos anthrôpôi — ὁ δὲ ἀνεξέταστος βίος οὐ βιωτὸς ἀνθρώπῳ !
Användarvisningsbild
kipphebel3

Inläggav Thermal » tor 09 aug 2018, 19:57

Tester har visat att åtminstone en typ av Philips LED kan hålla i 25 000 timmar.
https://www.lightingprize.org/pdfs/lpri ... esting.pdf

Dock, ju längre livslängd desto färre lampor sålda. Det är en konspiratorisk tanke men det är inte omöjligt att försäljningsavdelning trycker på för att tumma på kvaliteten för att få ned priset, (och livslängden). Om det tar 3 år att testa blir det svårt att snabbt upptäcka skavanker.

En LED på 2,5 W, (15 gamla W), som jag köpte slocknade efter ca. 3 500 timmar. När jag skulle byta fick jag bara själva glaskroppen i handen. Så förutom kvaliteten på elektronik och diod finns andra möjliga brister.

En annan sak som det inte pratas så mycket om är att det snålas in på det där ”fosforerande” skiktet. Följden bir en lampa med spotlight karaktär som inte alltid fungerar så bra som allmänbelysning.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Återgå till Naturvetenskap och teknik