Hur vet höns att vissa fåglar är farliga?

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Hur vet höns att vissa fåglar är farliga?

Inläggav L. Mäkinen » sön 19 aug 2018, 14:25

Jag bor på en åkerö nära ett naturreservat där det är gott om fåglar. Nu har jag flera gånger sett att våra höns springer och gömmer sig när en rovfågel cirkulerar över trädgården. Det verkar vara ljudet de triggas av eftersom några pip från en bivråk räcker. De reagerar inte på gäss eller tranor som hörs betydligt bättre.

Om de är lösa när rovfågel hörs rusar tuppen runt och jagar in hönsen under en buske eller ett tak.

Hur sjutton kan de veta vilka läten som är obra?
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen

Re: Hur vet höns att vissa fåglar är farliga?

Inläggav Johannes » mån 20 aug 2018, 10:27

Två alternativ: medfödd instinkt eller inlärt beteende. Hos fåglar verkar båda finnas när det gäller rädsla för rovdjur, så jag vet inte vilket det är i det aktuella fallet.
Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Sensemaker » mån 20 aug 2018, 10:43

Hade en nymfkakadua som reagerade med oro och varningsläten när han hörde inspelade fågelläten. Det var bara lätena på stora rovfåglar han reagerade på. Detta var fåglar han rimligtvis inte kan ha sett eller hört, så det var förmodligen något medfött.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Thomas P » tor 23 aug 2018, 11:51

Jag tror de reagerar på formen också. Noterat hur göken liknar en rovfågel i luften? Det är för att skrämma upp småfåglar så att den kan lägga sina ägg i ett tillfälligt tomt bo.
Thomas P

Inläggav Thermal » tor 23 aug 2018, 18:54

Thomas P Wrote:Jag tror de reagerar på formen också. Noterat hur göken liknar en rovfågel i luften? Det är för att skrämma upp småfåglar så att den kan lägga sina ägg i ett tillfälligt tomt bo.

Effekten har varit föremål för studier.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hawk/goos ... _behaviour

Kycklingar reagerar medfött inte för siluetter av cirklar eller trianglar som svävar över deras huvuden men däremot för fågelprofiler. Om detta enbart gäller korthalsade fåglar, typ hök, eller också inkluderar långhalsade fåglar, typ gäss, tvistas det.

Göken, som för övrigt har alla sina specifika beteenden medfödda, torde vara en korthalsad fågel.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Inläggav Procentaren » sön 26 aug 2018, 09:40

Jag gick en runda i en hamn med fritidsbåtar, och på en båt låg en gummiorm fastbunden med ett snöre. En annan hade en uggla sittande på taket.
Förmodligen för att måsarna skall välja att sätta sig på grannens båt i stället.

Man skulle kanske prova att lägga några gummiormar i jordgubbslandet.
Konstgjorda rovfåglar har använts länge av bärodlare. Men vad jag hört så är effekten kortvarig, fåglarna lär sig att det är en bluff.
Användarvisningsbild
Procentaren

Inläggav Hans S » sön 26 aug 2018, 10:04

Skjut en kråka och häng upp den i ett träd.

Kanske aningen OT men det är ett effektivt sätt att hålla kråkor borta, enligt hörsägen. Kan det stämma?

MVH

Hans
Detta innefattar inte X eller Y.
Användarvisningsbild
Hans S

Inläggav Tryggve » sön 26 aug 2018, 10:17

Lägenhetshuset som ligger bredvid mitt hus har några skulpturer av rovfåglar utplacerade på taket. Berguv, ser det ut som. Jag antar att det är för att skrämma bort fåglar så att de inte ska bosätta sig på taket, men om det fungerar har jag inte koll på.
Som Procentaren redan har varit inne på så undrar jag också om inte fåglarna efter ett tag lär sig att det är en bluff.

Det finns ju även flygande fågelskrämmor som ser ut som rovfåglar.

EDIT: här fanns lite olika varianter.
http://www.miljocenter.com/en/produktka ... deterrent/
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator

Inläggav Thermal » sön 26 aug 2018, 18:43

Tryggve Wrote:Lägenhetshuset som ligger bredvid mitt hus har några skulpturer av rovfåglar utplacerade på taket. Berguv, ser det ut som. Jag antar att det är för att skrämma bort fåglar så att de inte ska bosätta sig på taket, men om det fungerar har jag inte koll på.
Som Procentaren redan har varit inne på så undrar jag också om inte fåglarna efter ett tag lär sig att det är en bluff.

Det finns ju även flygande fågelskrämmor som ser ut som rovfåglar.

EDIT: här fanns lite olika varianter.
http://www.miljocenter.com/en/produktka ... deterrent/

Här finns också skrämmor, typ rovfågelsögon :
https://www.nixalite.com/product/bird-s ... edator-eye

Fungerar enligt instruktionen enbart i begränsade utrymmen. Exakt plats och bild bör bytas varannan vecka.
En definition är per definition alltid korrekt. Frågan är om den är ändamålsenlig
Thermal

Återgå till Naturvetenskap och teknik