Tågets miljöpåverkan

Diskutera fysik, kemi, biologi, samt direkta tillämpningar såsom teknik och medicin.

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav micke.d » fre 24 aug 2018, 19:29

Tryggve Wrote:Jag vill minnas att det finns ett svenskt pilotprojekt om att försöka få fram en metod för framställning av järn utan att behöva använda kol. En googling verkar visa att det finns ett sådant projekt.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrb ... lotprojekt

Ja, det är ju SSAB i Luleå, men där gör de inte mycket stål till järnvägsräls. Fast om de får processen att fungera kan minska koldioxidutsläppen rejält eftersom de slipper tillverka koks och sedan slipper ta bort kolet ur stålet.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator
 
Inlägg: 13326
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 19:02
Ort: Ultima Thule

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav L. Mäkinen » fre 24 aug 2018, 20:43

Johannes Wrote:
L. Mäkinen Wrote:Hur blir flyget utsläppsfritt?
Kanske det flyger på sin tro...

På kort sikt med biobränsle. På lite längre sikt, 20-30 år, anses batteridrift vara fullt realistiskt för regionalflyg upp till 50-60 mil.

Även biobränsle ger utsläpp. Beroende på hur det framställs kan det även ge andra problem än fossila bränslen.
Alla ska dö, fast de flesta inte just idag!
Användarvisningsbild
L. Mäkinen
 
Inlägg: 1161
Blev medlem: tor 17 mar 2011, 12:14

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Anders G » fre 24 aug 2018, 21:32

Kolets korta kretslopp vs kolets långa kretslopp.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G
 
Inlägg: 6715
Blev medlem: sön 18 dec 2005, 20:15
Ort: Walmington on Sea

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Picea » sön 26 aug 2018, 07:59

Procentaren Wrote: Minnet är bra men kort :smile2:

Som mitt då, jag hade glömt vem jag frågade om källa. Men tack i alla fall, jag formulerade trådstarten som jag gjorde för att jag ville ha reda på glömda miljöproblem med tåget som inte är superenkla att hitta, men det kanske blev otydligt i alla fall.
Användarvisningsbild
Picea
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 15:42

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Picea » sön 26 aug 2018, 08:05

Anders G Wrote:Kolets korta kretslopp vs kolets långa kretslopp.

Ja, men markanvändning och nedhuggning av skog påverkar också. Det gäller att veta vad man gör om man producerar biobränsle, och det kommer inte att räcka till att ersätta fossilbränslena. Om inte skogarna hade tagit slut hade vi aldrig behövt börja gräva upp kol och olja.
Användarvisningsbild
Picea
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 15:42

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Anders G » sön 26 aug 2018, 08:20

Picea Wrote:
Anders G Wrote:Kolets korta kretslopp vs kolets långa kretslopp.

Ja, men markanvändning och nedhuggning av skog påverkar också. Det gäller att veta vad man gör om man producerar biobränsle, och det kommer inte att räcka till att ersätta fossilbränslena. Om inte skogarna hade tagit slut hade vi aldrig behövt börja gräva upp kol och olja.

Kol och olja används inte "för att skogarna tagit slut".
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G
 
Inlägg: 6715
Blev medlem: sön 18 dec 2005, 20:15
Ort: Walmington on Sea

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Tryggve » sön 26 aug 2018, 08:45

micke.d Wrote:Ja, det är ju SSAB i Luleå, men där gör de inte mycket stål till järnvägsräls. Fast om de får processen att fungera kan minska koldioxidutsläppen rejält eftersom de slipper tillverka koks och sedan slipper ta bort kolet ur stålet.

Jo, precis.
Bara masugnen i Luleå släpper ut 3,2 miljoner ton koldioxid på ett år.
Användarvisningsbild
Tryggve
Forummoderator
 
Inlägg: 8852
Blev medlem: mån 18 apr 2005, 23:03
Ort: Mölndal

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Picea » mån 27 aug 2018, 06:15

Anders G Wrote:Kol och olja används inte "för att skogarna tagit slut".

Det fanns ju stora problem med avskogning på vissa platser i den tidiga industrin, som vid järnbruken. Tror du att industrialiseringen hade gått så smidigt om vi hade eldat skog istället för stenkol? I vilket fall som helst räcker inte biobränslena till att ersätta fossilbränslena nu, i synnerhet inte om syftet är att minska miljöpåverkan.
Användarvisningsbild
Picea
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 15:42

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav akooha » mån 27 aug 2018, 07:19

L. Mäkinen Wrote:Hur blir flyget utsläppsfritt?
Kanske det flyger på sin tro...

Väldigt kul med en referens till Ko över Sarek.
akooha
 
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 20:14

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Anders G » mån 27 aug 2018, 08:48

Picea Wrote:
Anders G Wrote:Kol och olja används inte "för att skogarna tagit slut".

Det fanns ju stora problem med avskogning på vissa platser i den tidiga industrin, som vid järnbruken. Tror du att industrialiseringen hade gått så smidigt om vi hade eldat skog istället för stenkol? I vilket fall som helst räcker inte biobränslena till att ersätta fossilbränslena nu, i synnerhet inte om syftet är att minska miljöpåverkan.

Vad folk skall krångla till det. Det är VINDKRAFTEN som inte räcker till. Eller om det var SOLCELLER som inte räcker. Nu är det alltså biomassa som inte räcker.

Upplysningsvis: Det är en kombination av flera nya källor som kommer att ersätta planetens oljeberoende. Olika på olika håll, mer eller mindre effektivt.
They don't like it up'em, you know!
Användarvisningsbild
Anders G
 
Inlägg: 6715
Blev medlem: sön 18 dec 2005, 20:15
Ort: Walmington on Sea

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Johannes » mån 27 aug 2018, 09:43

Picea Wrote:Har du någon källa på det där? Jag skulle vilja se vilka siffror man plockar in i beräkningarna för att få fram dessa väldigt annorlunda resultat.

Annorlunda mot vad? Siffrorna bygger på Transportstyrelsen och Naturvårdsverkets data. Transportstyrelsen anger utsläppen i byggfasen av höghastighetsbanorna Malmö-Stockholm-Göteborg till 6.4 miljoner ton CO2-ekvivalenter. Utsläppen från inrikesflyget är enligt Naturvårdsverket ca 0.5 miljoner ton per år. Om vi grovt antar att hälften av dessa utsläpp kommer från sträckorna Malmö-Stockholm och Göteborg-Stockholm så innebär det att man kan flyga i 25 år innan utsläppen från flyget är ifatt bygget av höghastighetsbanorna. Beräkningen är givetvis förenklad eftersom tågresorna inte överlappar flygresorna helt, men å andra sidan är inte heller utsläppen för underhåll och drift av tågen inräknad. Slutsatsen blir i alla fall att det inte blir någon meningsfull klimateffekt av att bygga höghastighetsbanor för att ersätta flyg.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Johannes » mån 27 aug 2018, 09:51

L. Mäkinen Wrote:Även biobränsle ger utsläpp. Beroende på hur det framställs kan det även ge andra problem än fossila bränslen.

Alla energislag ger utsläpp, och har andra miljöproblem än fossila bränslen. Det beror trivialt på att hela samhällets infrastruktur är uppbyggt för användning av fossila bränslen, och det går inte att utföra någon verksamhet utan att använda fossil energi i vissa led. Däremot har biobränsle potential att bli helt utsläppsfritt när samhället har ställts om till fossilfri energi i alla led.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Johannes » mån 27 aug 2018, 09:55

Picea Wrote:Ja, men markanvändning och nedhuggning av skog påverkar också. Det gäller att veta vad man gör om man producerar biobränsle, och det kommer inte att räcka till att ersätta fossilbränslena.

Markanvändningen kommer att räcka gott och väl räcka till att ersätta fossilbränslen för flyget, som står för en väldigt liten del av användningen av fossila bränslen. För marktransport kan man använda andra energibärare som batterier, men det är svårare för flyget. Därför bör man prioritera användning av biobränsle till flyg.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Picea » tis 28 aug 2018, 04:50

Anders G Wrote:Vad folk skall krångla till det. Det är VINDKRAFTEN som inte räcker till. Eller om det var SOLCELLER som inte räcker. Nu är det alltså biomassa som inte räcker.

Det var ett svar på ditt påstående att vi inte började elda kol och olja för att skogarna tog slut. Solceller fanns inte på 1800-talet, och vindkraft var inte särskilt stort inom elproduktion, om det ens fanns.
Användarvisningsbild
Picea
 
Inlägg: 1514
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 15:42

Re: Tågets miljöpåverkan

Inläggav Johannes » tis 28 aug 2018, 07:24

Picea Wrote:Det var ett svar på ditt påstående att vi inte började elda kol och olja för att skogarna tog slut. Solceller fanns inte på 1800-talet, och vindkraft var inte särskilt stort inom elproduktion, om det ens fanns.

I början producerades el nästan uteslutande med vattenkraft.
Användarvisningsbild
Johannes
 
Inlägg: 3955
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 14:31

FöregåendeNästa

Återgå till Naturvetenskap och teknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster