"Lägg ner alla lobbande myndigheter"

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: "Lägg ner alla lobbande myndigheter"

Inläggav piotrr » fre 16 apr 2010, 22:47

Leprae skrev:Det är ju fortfarande skillnad i att den ena ger kunskap, och den andra vill ändra en attityd/åsikt.

Kanske, kanske inte. Jag kanske är naiv, men jag tror att förändring av kunskap ger en förändring av attityd. Kanske kan även det omvända vara sant, men det tror jag inte. Jag tror att det går att - rättvist - kalla flera av de "lobbande" myndigheterna för folkbildande, och det är väl samma sak som utbildning. Eller?
/ Per Edman
Kiri-kin-tha's first law of Metaphysics: Nothing unreal exists
Folkpartiet Norrmalm. Vetenskap och Folkbildning. Uppsalainitiativet. Inlägget innehåller mina åsikter.
Användarvisningsbild
piotrr

Inläggav Vidugavia » fre 16 apr 2010, 22:52

Leprae skrev:
piotrr skrev:Är inte egentligen skillnaden mellan opinionsbildning och utbildning väldigt liten,..

Utbildning är framförande av kunskap, baserad på fakta, i syfte att undervisa "eleven". Opinion är för att skapa en viss åsikt hos "mottagaren", där underlaget kan vara godtyckligt. Det är väsentlig skillnad.

Inte alls. Undervisningsmaterial väljs utifrån undervisarens godtycke.
Opinionsbildning bygger även den på faktapåståenden vilka dess förmedlare i regel menar är sanna.
Din kult at "kunskap" och "fakta" är farligt naiv.
Utbildning är i grunden en arena för kamp om hur framtida generationer ska formas. En kamp om vilken kunskap, vilken fakta, man ska lära ut. Framställningen och urvalet av fakta är aldrig något neutralt.
"Allt mera hårt begrov sig tidens tand
i varje vrå som drömmen tänkt bevara
och dammet föll som tidens egen sand
på bord och golv i rymdens Aniara"

- 99:e sången
Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav FudoMyoo » fre 16 apr 2010, 23:57

Vidugavia skrev:Undervisningsmaterial väljs utifrån undervisarens godtycke.
Helt? Jag som trodde det fanns krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Moridin » lör 17 apr 2010, 00:18

trilobite skrev:
våningssäng skrev:Finns en hel del myndigheter mm som driver på olika typer av opinionsbildning. Är det bra eller dåligt?
Det finns ju mycket opinion som myndigheter kan och bör driva, t ex hälsofrämjande, vaccinationsinfo och annat.

Fast de gör de inte alltid så effektivt eller rationellt för den delen.

Tänk exempelvis på att det var den amerikanska statens tillämpning av försiktighetsprincipen gällande thimerosal som kraftigt bidrog till att anti-vaccinationslobbyn i USA är så stark som den är just nu. Idag är det i princip omöjligt att tillämpa försiktighetsprincipen utan att allt går käpprätt åt helvete; ett annat exempel är silikoninlägg. Två relativt mäktiga liberala politiker, John Kerry och Robert F. Kennedy, Jr. är båda del av anti-vaccinationsrörelsen.

Sedan finns det problem på nivåer över myndigheter; även fast vetenskapssamhället och oberoende utredare som gav underlag om att GMO var effektivt och ofarligt till Europaparlamentet, så förbjöds GMO i alla fall, trots att det säljs i USA. Golden rice, för att ta ett exempel, kan rädda omkring 5000 barn per dag som annars skulle dö av brist A vitamin.
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Vidugavia » lör 17 apr 2010, 13:48

FudoMyoo skrev:
Vidugavia skrev:Undervisningsmaterial väljs utifrån undervisarens godtycke.
Helt? Jag som trodde det fanns krav på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund.

Jo, men det sker i sig utifrån lagstiftarens "godtycke". Valet att vara vetenskaplig är inte något självklart utan något som sker utifrån vissa intressen. Dessutom finns det inget vetenskapligt sätt att fastslå vilket lärostoff som är viktigt. Som historialärare väljer jag de pespektiv på historien som jag tycker är intressanta, det som är i överenstämmelse med mina individuella intressen. Det enda alternativet är att staten, dvs politiker och tjänstemän, beslutar vad som är viktig historia och sparkar mig om jag undervisar om något annat.

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav FudoMyoo » lör 17 apr 2010, 14:23

Vidugavia skrev:Jo, men det sker i sig utifrån lagstiftarens "godtycke".

Det känns som du då töjer en hel del på begreppet "godtycke". Har du några belägg för att uppfattningen av vad som är vetenskap ändrats mycket senaste decennierna?

Vidugavia skrev: Valet att vara vetenskaplig är inte något självklart utan något som sker utifrån vissa intressen.

Vilka intressen då?

Vidugavia skrev: Dessutom finns det inget vetenskapligt sätt att fastslå vilket lärostoff som är viktigt. Som historialärare väljer jag de pespektiv på historien som jag tycker är intressanta, det som är i överenstämmelse med mina individuella intressen.
Så kanske det är inom historieämnet, och även om det finns en gråzon i många ämnen så behöver det ju inte vara lika godtyckligt inom alla andra ämnen.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Inläggav Vidugavia » lör 17 apr 2010, 14:41

FudoMyoo skrev:

Det känns som du då töjer en hel del på begreppet "godtycke".

Kanske men det gör jag för att försöka hantera Lepreas starka distinktion mellan faktabaserad undervisning och "godtycklig" opinionsbildning.

FudoMyoo skrev:Har du några belägg för att uppfattningen av vad som är vetenskap ändrats mycket senaste decennierna?

Vad har det med något att göra? Har jag påstått något sådant?

FudoMyoo skrev:
Vidugavia skrev: Valet att vara vetenskaplig är inte något självklart utan något som sker utifrån vissa intressen.

Vilka intressen då?

Tja, till exempel kan valet av en vetenskaplig historiesyn baseras på att man ser kunskap om "hur det faktiskt var" som viktigare än mobiliserande myter om det förflutna. Detta val är inte något självklart utan sker utifrån vilka intressen man har.

Vidugavia skrev: Dessutom finns det inget vetenskapligt sätt att fastslå vilket lärostoff som är viktigt. Som historialärare väljer jag de pespektiv på historien som jag tycker är intressanta, det som är i överenstämmelse med mina individuella intressen.
Så kanske det är inom historieämnet, och även om det finns en gråzon i många ämnen så behöver det ju inte vara lika godtyckligt inom alla andra ämnen.[/quote]
Ok, i vilka ämnen är det inte godtycklig, vad vi nu menar med detta begrepp, vilket lärostoff som är viktigt?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav Vidugavia » lör 17 apr 2010, 14:44

FudoMyoo skrev:

Det känns som du då töjer en hel del på begreppet "godtycke".

Kanske men det gör jag för att försöka hantera Lepreas starka distinktion mellan faktabaserad undervisning och "godtycklig" opinionsbildning.

FudoMyoo skrev:Har du några belägg för att uppfattningen av vad som är vetenskap ändrats mycket senaste decennierna?

Vad har det med något att göra? Har jag påstått något sådant?

FudoMyoo skrev:

Vilka intressen då?

Tja, till exempel kan valet av en vetenskaplig historiesyn baseras på att man ser kunskap om "hur det faktiskt var" som viktigare än mobiliserande myter om det förflutna. Detta val är inte något självklart utan sker utifrån vilka intressen man har.

FudoMyoo skrev:
Så kanske det är inom historieämnet, och även om det finns en gråzon i många ämnen så behöver det ju inte vara lika godtyckligt inom alla andra ämnen.

Ok, i vilka ämnen är det inte godtycklig, vad vi nu menar med detta begrepp, vilket lärostoff som är viktigt?

Användarvisningsbild
Vidugavia

Inläggav FudoMyoo » lör 17 apr 2010, 16:30

Vidugavia skrev:Vad har det med något att göra? Har jag påstått något sådant?
Jag förstod det som att du menade att kraven på att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund i slutändan bara var ett resultat av lagstiftarens godtycke. Kanske missförstod jag, men det lät konstigt. Om det förhåller sig så godtyckligt, så borde väl synen på vad som är vetenskap ha ändrats (som ett resultat av detta godtycke) tänkte jag. Om det inte har ändrats så verkar det inte vara så godtyckligt.
Ordnung muss sein.
Användarvisningsbild
FudoMyoo

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora