FudoMyoo skrev:Vidugavia skrev:Jo, men det sker i sig utifrån lagstiftarens "godtycke".
Det känns som du då töjer en hel del på begreppet "godtycke".
Kanske men det gör jag för att försöka hantera Lepreas starka distinktion mellan faktabaserad undervisning och "godtycklig" opinionsbildning.
FudoMyoo skrev:Har du några belägg för att uppfattningen av vad som är vetenskap ändrats mycket senaste decennierna?
Vad har det med något att göra? Har jag påstått något sådant?
FudoMyoo skrev:Vidugavia skrev: Valet att vara vetenskaplig är inte något självklart utan något som sker utifrån vissa intressen.
Vilka intressen då?
Tja, till exempel kan valet av en vetenskaplig historiesyn baseras på att man ser kunskap om "hur det faktiskt var" som viktigare än mobiliserande myter om det förflutna. Detta val är inte något självklart utan sker utifrån vilka intressen man har.
Vidugavia skrev: Dessutom finns det inget vetenskapligt sätt att fastslå vilket lärostoff som är viktigt. Som historialärare väljer jag de pespektiv på historien som jag tycker är intressanta, det som är i överenstämmelse med mina individuella intressen.
Så kanske det är inom historieämnet, och även om det finns en gråzon i många ämnen så behöver det ju inte vara lika godtyckligt inom alla andra ämnen.[/quote]
Ok, i vilka ämnen är det inte godtycklig, vad vi nu menar med detta begrepp, vilket lärostoff som är viktigt?