devadatta skrev:Vad gäller "fejkaltruism" (till skillnad från "äkta" som att offra sig för sina barn t.ex.) så kan kanske Zahavis handikapprincip vara intressant i sammanhanget.
devadatta skrev:En bra tumregel är att folk beteende i första hand är styrt av sociala motivationer, utom i de fall de är helt ensamma och vet att ingen kommer få reda på vad de gör (inkl. att inte själv berätta det), eller är socialt handikappade eller oerfarna.
Moridin skrev:devadatta skrev:En bra tumregel är att folk beteende i första hand är styrt av sociala motivationer, utom i de fall de är helt ensamma och vet att ingen kommer få reda på vad de gör (inkl. att inte själv berätta det), eller är socialt handikappade eller oerfarna.
Detta är nästan aldrig fallet i icke-mänskliga djur och undantaget snarare än regeln. Varför vill du särskilja det mänskliga djuret från resten av djurvärlden?
devadatta skrev:Moridin skrev:devadatta skrev:En bra tumregel är att folk beteende i första hand är styrt av sociala motivationer, utom i de fall de är helt ensamma och vet att ingen kommer få reda på vad de gör (inkl. att inte själv berätta det), eller är socialt handikappade eller oerfarna.
Detta är nästan aldrig fallet i icke-mänskliga djur och undantaget snarare än regeln. Varför vill du särskilja det mänskliga djuret från resten av djurvärlden?
Det finns väl många arter som som styrs av sociala motivationer? De flesta däggdjur t.ex.
Moridin skrev:Vad är din definition på en "social motivation"? Vad är den materiella basen för dessa enligt dig? Om det är vad jag tror att du syftar på så måste du postulera enorma kognitiva förmågor hos djur som helt tydligt inte nödvändigvis har dessa.
FudoMyoo skrev:Är man lite mer cynisk så tror man att människor som köper rättvisemärkt, köper miljöbilar och på annat sätt skyltar med sin "godhet", gör det för att framstå som bättre i andras ögon. En form av signalering med andra ord. Intressant nog finns det en del empirisk evidens för att det också är så. Det visar sig att när folk köper miljöbilar, så gör de det först och främst för att visa något om sig själva. Miljöaspekten av köpet kom först in på femte plats. Se även detta inlägg där det refereras till studier som visar att det uppfattas som attraktivt att framställa sig själv som osjälvisk. Ur det perspektivet kan det ur ett egennyttigt perspektiv vara fullt rationellt att framställa sig som altruistisk, trots att man kanske egentligen inte är det. Nu för tiden är det ju ganska trendigt att kritisera antagandet om den rationella och själviska nyttomaximeraren, fast kanske man inte bör slänga det antagandet på skräphögen riktigt än?
FudoMyoo skrev:Äkta altruism borde väl vara att offra sig för andras barn samtidigt som man tror att ingen kommer få reda på det.
Nja, jag håller med om att egennyttan är mindre uppenbar i ett sådant fall, eftersom man utesluter signaleringseffekten. Men man får inte glömma att man fortfarande kan bete sig på ett sådant sätt för att gynna sig själv. Personligen lägger jag dock inte något nedvärderande i det. Varför är det så fult att göra saker också för sin egen skull?Thomas P skrev:FudoMyoo skrev:Äkta altruism borde väl vara att offra sig för andras barn samtidigt som man tror att ingen kommer få reda på det.
Du menar som att skicka pengar till Röda Korset utan att göra någon affär av det?
FudoMyoo skrev:Nja, jag håller med om att egennyttan är mindre uppenbar i ett sådant fall, eftersom man utesluter signaleringseffekten. Men man får inte glömma att man fortfarande kan bete sig på ett sådant sätt för att gynna sig själv.
Tack för googletipset, hade inte hört hans namn förut. Dock förstår jag inte riktigt uppdelningen mellan "ren altruism" och "Warm-glow giving", eller snarare har jag svårt att se att det skulle finnas några vattentäta skott däremellan. Måste det inte alltid vara någon form av kombination? För att man mår bra av givandet som en frivillig handling, utesluter väl knappast att man "genuint bryr sig om andra människor eller ett välgörande ändamål"? Tvärtom tänker jag mig. Om man genuint bryr sig om andra människor eller ett välgörande ändamål och man ger något dit, så borde man väl automatiskt öka sitt välbefinnande i och med det?SuperDupe skrev:FudoMyoo skrev:Nja, jag håller med om att egennyttan är mindre uppenbar i ett sådant fall, eftersom man utesluter signaleringseffekten. Men man får inte glömma att man fortfarande kan bete sig på ett sådant sätt för att gynna sig själv.
Man brukar tala om en kombination av ren altruism och så kallad "Warm-glow giving" (googla på James Andreoni). Ren altruism innebär att man genuint bryr sig om andra människor eller ett välgörande ändamål, och Warm-glow att man mår bra av givandet som en frivillig handling. När man med magnetröntgenkameror ser att de delar av hjärnan som är relaterade till välbefinnande aktiveras då man skänker pengar tolkas det som stöd för "Warm-glow".
FudoMyoo skrev:Nja, jag håller med om att egennyttan är mindre uppenbar i ett sådant fall, eftersom man utesluter signaleringseffekten. Men man får inte glömma att man fortfarande kan bete sig på ett sådant sätt för att gynna sig själv. Personligen lägger jag dock inte något nedvärderande i det. Varför är det så fult att göra saker också för sin egen skull?Thomas P skrev:FudoMyoo skrev:Äkta altruism borde väl vara att offra sig för andras barn samtidigt som man tror att ingen kommer få reda på det.
Du menar som att skicka pengar till Röda Korset utan att göra någon affär av det?
Jag tänker mig, som exemplet jag nämnde ovan, att man offrar livet för att rädda någon annans barn ens egna egna. Förväntade nyttan för den som offrar sig borde vara noll i det fallet. Offrar man livet för sina egna barn välfärd så kan man fortfarande argumentera för att ens gener har gynnats. Fast givetvis så är dessa frågor kring vad som är "altruim" och "egoism" i grund och botten definitionsfrågor.AndersY skrev:Finns då verklig altruism, om man inte ens får må bra själv av det man gör?
Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster