Harry Potter och hans världar, 7,5 poäng

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Harry Potter och hans världar, 7,5 poäng

Inläggav Knurd » tis 15 mar 2011, 18:44

Linnéuniversitetet ger en sommarkurs med ovanstående titel.

Kursen ger kunskap om J. K. Rowlings författarskap samt intermediala perspektiv på Harry Potter och hans världar, särskilt film och litteratur. I kursen ingår litteraturvetenskaplig terminologi, samt studier av fantasygenren. Kursen examineras genom ett självständigt fördjupningsarbete.

http://lnu.se/utbildning/kurser/1LI116

Är det lämpligt att ett universitets statliga anslag används för kurser om Harry Potter?

Spelar det någon roll att kursen är en sommarkurs? En stor del av de fristående sommarkurserna brukar ju vara orienteringskurser med något hobbyartad inriktning.

Min ringa åsikt har ju varit att skönlitteratur har en oförtjänt framskjuten ställning i grundskola (där svenskundervisningen framför allt handlar om att läsa skönlitteratur, recensera skönlitteratur och skriva skönlitteratur), gymnasieskola (där litteraturhistoria tillhör kärnämnena, men inte historia) och dagspress (där nobelpristagare i litteratur får framsidor medan vetenskapspriserna får notiser). Men jag ser inget problem i att det finns litteraturvetenskaplig forskning och utbildning på universitet.

Jag har inte läst Harry Potter, och vill inte påstå att någon annan litteratur skulle vara "finare". Men är inte en serie om sju romaner av samma författare lite väl torftigt studiematerial för en akademisk kurs?
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Re: Harry Potter och hans världar, 7,5 poäng

Inläggav Anders G » tis 15 mar 2011, 19:09

Du kan ju läsa ett par romaner, åsså läsa lite HP. Sen kan du gå litteraturkunskapskursen du nämner, och delta i diskussioner med sådana akademiker som pysslar med litteraturvetenskap.

....eller sitta hemma och titta på sportextra, och säga att litteraturkunskap är fjolligt (så som jag tolkar din trådstart.)
They don't like it up'em, you know! Kvalitetsdeklarerad! På följande ignorelistor: Thomas P, JackBlack, Zartax.
Användarvisningsbild
Anders G

Inläggav Thomas P » tis 15 mar 2011, 19:48

Som det verkar så skall kursen inte bara handla om att läsa böckerna utan också om att studera bakgrunden i fantasy och litterära referenser. Det är helt upp till föreläsaren om det blir en bra kurs. Jämför med böcker i "mikrohistoria", om salt, torsk, hur man skapade nomenklatur för moln etc. En bra författare kan ta det som utgångspunkt för ett snitt genom en hel historisk epok.

För den som själv funderar på att bli författare är det dessutom inte helt fel att studera hur succéförfattare går till väga.
Thomas P

Inläggav killershrew » tis 15 mar 2011, 22:55

Jag letade efter en juste distanskurs att gå, tack för tipset, är anmäld nu!
WHAT YOU DON'T KNOW SURE CAN HURT YOU -Twisted Sister
Hell hath no fury like a woo-man scorned
"[I]n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav Erland » tis 15 mar 2011, 23:57

Jag har just anmält mig till en sommarkurs om deckare: http://www.ltu.se/edu/course/L00/L0037S

Sju romaner Harry Potter tar ändå tid att läsa. Kanske inte så mycket kortare tid än att traggla sig igenom, säg, en grundkurs i linjär algebra...
Användarvisningsbild
Erland

Inläggav killershrew » ons 16 mar 2011, 00:07

Erland skrev:Sju romaner Harry Potter tar ändå tid att läsa.

Har man redan läst dem ett par ggr så känns det som man har god grund åtminstone.
"[I]n the Church they don't think. A bishop keeps on saying at the age of eighty what he was told to say when he was a boy of eighteen" -Oscar Wilde
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav whatthebutlersaw » ons 16 mar 2011, 14:48

Det är väl ingen hemlighet att en del sommarkurser är av hobbyartad karaktär? Att utgå från ett populärt verk är väl ett utmärkt sätt att introducera litterära grepp? Rowling är ju vad som bara går att beskrivas som hantverkskunnig - HP-böckerna ser lite ut som att hon gått varenda kurs i litterärt skapande som finns och sen implementerat kursplanen efter schema. Just därför lämpar sig hennes verk väldigt bra just som introduktion till dessa.

Har du ett problem med den här kursen specifikt, eller är det ditt vanliga, repetitiva, rop på en slutgiltig lösning på Skönlitteraturproblemet? Diskussionen om litteraturens framskjutna roll (vilket inte i sig är en sanning att det är så heller) tycker jag mig ha sett förut. Jag minns också att du fick ett spel på en av mina första poster för att jag tyckte det var bra att folk läser och får intryck från andra - då du omedelbart skapade dig en halmgubbe fylld med falsk dikotomi där jag plötsligt sagt att alla om inte läste skönlitteratur var efterblivna yahoos som passade bäst till att dra plogen och omdelbart skaffade dig tillgång till min ignore-lista. (Vilken du är av nu, för jag orkar inte ha folk på den, det blir inget sammanhang i trådarna.)

Du verkar, som anglosaxerna säger, ha ett rackarns stort flarn på axeln angående skönlitteratur. Har du lust att utveckla det en gång för alla istället för att passivt aggressivt starta trådar om annat - som sen ska leda in på varför skönlitteratur dödade Bambis mamma - eller hugga som en kobra på inbillade förolämpingar?

Vissa saker ger de flesta människor något - de får små goa hormoner av att ägna sig åt den aktiviteten och de vill, välvilligt, dela med sig av detta till andra. Om man själv inte får ut nåt av det så låter man bli. Så fort man lämnat grundskola/gymnasium så kan ingen tvinga en att läsa skönlitteratur. (Om man inte sökt Littvet, men gör man det när man hatar böcker är man efterbliven.)

I ditt fall föreslår jag att du helt enkelt låter bli att gå den där kursen.

Detta gäller allt som många finner givande och användbart, men inte man själv: Ja, folk kommer att försöka få dig att prova. Vet du varför? För att de vill dela något de gillar med dig. Vill du inte att folk vill dig väl, så varsågod. Spelar ingen roll om det handlar om kaffe, sprit, sport, romaner eller sex - folk som gillart kommer att erbjuda dig att dela det med dem. När det händer finns den sansade reaktionen: "Nej tack. Jag har förstått att detta är givande för många, men det gäller inte mig. Jodå, jag har provat det sätt och den sorten, det är fortfarande inte min tekopp. Men tack för att du frågade." Eller den mindre sansade: "OMG, varför vill alla förtrycka mig med sitt jävla kaffedrickande? OMG! Alla bara: Vill du ha en kopp kaffe? NEJ. NEJ FÖRIHELVETE. ALLA SOM DRICKER KAFFE BORDE TVÅNGSFÖRFLYTTAS."

Det är okej. Du gillar inte att läsa. Vi har fattat det. Du behöver inte. Du behöver aldrig mer läsa om du inte vill.

Vi är här för att hjälpa dig.
Kan du visa på dockan var bildungsromanen rörde dig?
Det är möjligt att jag inte är saklig. Det är så svårt att avgöra om sig själv.
Användarvisningsbild
whatthebutlersaw

Inläggav Moridin » ons 16 mar 2011, 15:01

Knurd skrev:Linnéuniversitetet ger en sommarkurs med ovanstående titel.

Kursen ger kunskap om J. K. Rowlings författarskap samt intermediala perspektiv på Harry Potter och hans världar, särskilt film och litteratur. I kursen ingår litteraturvetenskaplig terminologi, samt studier av fantasygenren. Kursen examineras genom ett självständigt fördjupningsarbete.

http://lnu.se/utbildning/kurser/1LI116

Är det lämpligt att ett universitets statliga anslag används för kurser om Harry Potter?

Jag är nog den sista att försvara s.k. "litteraturvetenskap", men det är möjligt att det delvis är en sensationell titel; det innehåller ju trots allt terminologi, studie av en litteraturgenre och ett självständigt fördjupningsarbete. Ur ett sådant perspektiv ser jag inget oseriöst med kursen i sig (jämfört med min subjektiva och imaginära baslinje för vad som är seriöst inom s.k. "litteraturvetenskap").
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
| Debunking Denialism | AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin

Inläggav Dûrion Annûndil » ons 16 mar 2011, 15:03

Knurd skrev:Min ringa åsikt har ju varit att skönlitteratur har en oförtjänt framskjuten ställning i grundskola (där svenskundervisningen framför allt handlar om att läsa skönlitteratur, recensera skönlitteratur och skriva skönlitteratur),
Gillar du inte läskunnighet? :)
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav Knurd » ons 16 mar 2011, 19:20

Dûrion Annûndil skrev:Gillar du inte läskunnighet? :)

Enligt min ringa mening är det viktigare att de som gått ut gymnasiet (vare sig det är yrkes- eller studieförberedande) kan hålla föreningsmöten, förstå en dagstidning (och skilja på nyhets- och opinionsmaterial), förstå en instruktionsbok, och skriva en rapport om vad de gjort på jobbet, än att de läst en massa påhittade berättelser.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav jam007 » ons 16 mar 2011, 20:07

Knurd skrev:Enligt min ringa mening är det viktigare att de som gått ut gymnasiet...

Ja, speciellt gammal svensk barnbokslitteratur läses det för mycket av.
Anders M
Medlem av Uppsalainitiativet
"{The} existence of an unsolved problem in physics is not evidence for a supernatural explanation any more than the existence of an unsolved crime is evidence that a ghost committed it." / David Deutsch
Användarvisningsbild
jam007

Inläggav killershrew » ons 16 mar 2011, 20:22

Knurd skrev:
Dûrion Annûndil skrev:Gillar du inte läskunnighet? :)

Enligt min ringa mening är det viktigare att de som gått ut gymnasiet (vare sig det är yrkes- eller studieförberedande) kan hålla föreningsmöten, förstå en dagstidning (och skilja på nyhets- och opinionsmaterial), förstå en instruktionsbok, och skriva en rapport om vad de gjort på jobbet, än att de läst en massa påhittade berättelser.

Skolbarn skulle säkert bli fenor på att läsa om allt de fick läsa i skolan var gräsklipparmanualer...
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav Knurd » ons 16 mar 2011, 21:17

Halmgubbe, på min ära. En elev på naturbruksgymnasiet har förmodligen större behållning av att vara bekant med en gräsklipparmanual än med 'Körsbärsträdgården'. Och om de är intresserade av ryska klassiker så kan de alltid läsa dem som tillval.
Adrumdrum.
Användarvisningsbild
Knurd

Inläggav killershrew » ons 16 mar 2011, 21:51

Min dåligt framförda poäng var att det inte spelar så stor roll vad som läses så länge någonting läses. Att läsa skönlitteratur gör antagligen fler barn intresserade av och duktiga på att läsa än att bara läsa gräsklipparmanualer eller böcker med matematiska formler eller ens böcker om vävstolens historia.
Användarvisningsbild
killershrew

Inläggav Dûrion Annûndil » tor 17 mar 2011, 00:43

Killershrew framförde min poäng bättre än min tråkiga humor.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora