Sven Å Christianson

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Sven Å Christianson

Inläggav Gambit » ons 16 mar 2011, 23:03

Min termin ska ha en föreläsning med Sven Å Christiansson imorgon, "Brott och minne". Är det någon som har någon fråga apropå Quick-rättegångarna?
Senast redigerad av devadatta lör 21 jul 2012, 17:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: ändrat rubrik
Användarvisningsbild
Gambit

Re: Föreläsning med Sven Å Christiansson

Inläggav Trustor » tor 17 mar 2011, 09:02

Gambit skrev:Min termin ska ha en föreläsning med Sven Å Christiansson imorgon, "Brott och minne". Är det någon som har någon fråga apropå Quick-rättegångarna?

Hahaha, gamle Sven Å borde få slippa höra om quicken. Men fråga vad han tror om multipla personligheter, står en del om det i boken med samma namn som föreläsningen (dvs SÅC tror på det). Vidare kan du fråga om Löskra Lissans utpekande av Krickan, tror SÅC var den som bevisade att "lineupen" sög. Han kommer dock förmodligen inte svara på frågan som ställs, säga att han inte "tror" utan sysslar med vetenskap, fast något roligt kommer han att spotta ur sig. Skriv dina intryck när du varit där så kan vi jämföra anteckningar efteråt.
Trustor

Inläggav devadatta » tor 17 mar 2011, 09:09

Fråga om han tror att förhörsledare bara marginellt kan påverka barns minnen och om barn är ungefär lika påverkbara som vuxna i förhörssituationer. Om du vågar kan du ju fråga om han vet vad cold reading är och om det finns risk för det i förhör (eller om det hänt i Quickfallen).
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Gambit » tor 17 mar 2011, 09:15

Allright, ska se om det blir tillfälle.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Gambit » lör 19 mar 2011, 18:27

Har haft föreläsningen nu. Lyckades ställa en fråga och fick ett både intressant och ointressant svar beroende på hur man ser det. Har det ganska körigt i plugget just nu så jag återkommer med en längre rapport om ett litet tag, förhoppningsvis på måndag.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Trustor » lör 19 mar 2011, 19:05

Gambit skrev:Har haft föreläsningen nu. Lyckades ställa en fråga och fick ett både intressant och ointressant svar beroende på hur man ser det. Har det ganska körigt i plugget just nu så jag återkommer med en längre rapport om ett litet tag, förhoppningsvis på måndag.

OK när jag hade honom så hade han en tendens till att tolka frågor stick i stäv med vad som kan anses rimligt och därefter endera upprepa vad han redan sagt, eller svara med något som han - bedömt - ändå tänkt att säga men som på inget sätt har med frågan att göra. Efter ett tag genomskådades det hela och man lärde sig att ställa frågorna enligt en modell som gav svar uppåt 20% av gångerna. Tyvärr så blev han tämligen defensiv i höjd med SVT dokumentären.

Min personliga uppfattning är att han delvis är medryckande och inspirerande. Tyvärr finns det, liksom med alla andra lärare, nackdelar med. Jag hoppas att du återkommer med intryck eftersom han är en sådan lärare som jag själv grubblat lite på vad jag tyckte om.
Trustor

Inläggav Gambit » sön 20 mar 2011, 09:45

Trustor skrev:
OK när jag hade honom så hade han en tendens till att tolka frågor stick i stäv med vad som kan anses rimligt och därefter endera upprepa vad han redan sagt, eller svara med något som han - bedömt - ändå tänkt att säga men som på inget sätt har med frågan att göra. Efter ett tag genomskådades det hela och man lärde sig att ställa frågorna enligt en modell som gav svar uppåt 20% av gångerna. Tyvärr så blev han tämligen defensiv i höjd med SVT dokumentären.

Min personliga uppfattning är att han delvis är medryckande och inspirerande. Tyvärr finns det, liksom med alla andra lärare, nackdelar med. Jag hoppas att du återkommer med intryck eftersom han är en sådan lärare som jag själv grubblat lite på vad jag tyckte om.

Okej, intressant. Jag hade ju honom bara för en gästföreläsning, så du har förmodligen långt bättre koll. Medryckande och inspirerande kan jag skriva under på. Vad läste du när du hade honom?
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Gambit » ons 23 mar 2011, 12:34

Vi hade som sagt föreläsning med Sven Å Christiansson. Ämnet var "Brott och minne". Jag kan inte säga att jag hängde med på allting, men jag antar att det var tänkt att vara någon sorts översiktlig minnespsykologisk föreläsning som tog upp i synnerhet sånt som kan vara relevant för brottmålsadvokater, åklagare och domare. Om jag missuppfattat något han tog upp, skyller jag på intet annat än min bristande förkunskap i ämnet :smile2:

C inledde med att gå igenom två olika minnessystem. Det begränsade korttidsminnet och långtidsminnet som är uppdelat i fyra delar: Proceduralt minne (handlingsminne, att man instinktivt vet hur man växlar när man kör bil), Perceptuellt represantionsminne (hängde inte riktigt med där...), Semantiskt minne (kunskapsminnet) och episodiskt minne (erfarenhetsminnet). Dessa 2+4 olika sorters minnen kan plockas fram implicit och explicit (omedvetet och medvetet).

Han gick vidare med att såga HovR:s dom i Palmemålet. Ett vittne hade ju pekat ut Christer P pga hans rörelsemönster, något som HovR bortsåg ifrån. Helfel enligt C, som också sa att det fanns ett tjugotal felaktigheter i HovR:s dom.

Han pratade också om s k flashbulb-minnen, att man vet precis var man var när Kennedy blev skjuten eller när man fick reda på 9/11. Om jag förstod honom rätt är dessa ofta falska minnen, vilket jag också hört tidigare.

Han pratade en del om bortträngda minnen. Här hängde jag inte helt med så jag svär inte på något, men enligt mina anteckningar sa han uttryckligen att det i princip inte finns någon grund för att bortträngda minnen existerar. Man kan möjligen avsiktligt/oavsiktligt inte tänka på vissa saker, men bortträngning finns inte enligt den vanliga definitionen.

Han pratade mycket om barns minnen och barns betydelse som vittnen i sexualmål. Barn har tydliga och långvariga minnen av stressfyllda upplevelser. "Stress och trauma underlättar för minnet" har jag antecknat som citat. Ju värre upplevelsen har varit, desto korrektare och tydligare är minnet. Han pratade också om ett fall där en gärningsman hade ringt runt till barnfamiljer och läst upp ett "frågeformulär". Han frågade alltså alla barn exakt samma frågor, allt från sexuella saker till annat. Få av barnen kom ihåg de sexuella frågorna, men kom ihåg nästan alla de "ofarliga" frågorna. C menade att det finns studier som säger att ju fler förhör man har med ett vittne/en målsägande, ju fler korrekta saker kommer upp.

Jag ställde inte min fråga under föreläsningen, eftersom jag tänkte att det skulle se ut som om jag "satte dit" honom och att han kanske skulle bli defensiv och det skulle inte leda till så mycket. Därför gick jag fram till honom i pausen. Replikskiftet såg ut ungefär så här:
G: Hej! Jag antar att du är väldigt trött på att prata om Thomas Quick, men...
C Ja! Det är jag. Väldigt trött. Särskilt på medias bild av hela händelsen. Alltså, Quick har ju manipulerat och lurat folk hela livet. Han använde polisen för att sätta dit sina anhöriga (?) och nu har han använt media för sina personliga mål. Nu får ni faktiskt ursäkta mig, för jag tänkte använda en del av pausen till att göra andra saker.
G: Men... (tänkte fråga om han trodde att Quick var skyldig eller inte eftersom jag inte förstod särskilt mycket alls av det första svaret)
C: Nej, ni får tyvärr ursäkta.

Kuriosa: Han nämnde inte Quick med ens en bisats under hela föreläsningen. Förståeligt iofs, men det vore ju kul om han kunde ha gett sin bild av det hela.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Gambit » ons 23 mar 2011, 12:36

Kuriosa II: Jag hade med mig Folkvettnumret där C:s förfarande under Quick-utredningen togs upp. Några av mina kursare läste igenom den i efterhand och blev sugna på att gå med i VoF. De hade ingen aning om vem C var innan. Var ska jag skicka fakturan för värvningsarbete?
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Trustor » tis 12 apr 2011, 01:37

Gambit skrev:
Trustor skrev:

Okej, intressant. Jag hade ju honom bara för en gästföreläsning, så du har förmodligen långt bättre koll. Medryckande och inspirerande kan jag skriva under på. Vad läste du när du hade honom?

Rättspsykologi I och II på SU. Birgitta Ståle föreläste på kursen också, en trevlig och sympatisk kvinna.

Det du skriver om din upplevelse ligger i höjd med mina upplevelser för övrigt. Han är kort sagt jävligt hal, intressant men jag upplevde honom faktiskt inte som helt vetenskapligt ärlig. O ena sidan det som är "bevisat" o andra sidan "brottsplatsens psykodynamik" och "multipla personligheter", just undanträngda minnen är något där hans hållning faktiskt inte är helt lätt att sätta fingret på, o ena sidan finns de inte o andra sidan så verkar han ibland ge uttryck för att de finns (bara man inte kallar dom undanträngda minnen).
Skriva en tenta för honom är föresten ett äventyr, slutsatserna som ska dras ur kurslitteraturen är ofta lååååångtgående (tänk dig att du svara med en extensiv tolkning av en analogi från ett skattemål i en underrätt när tentafrågan gäller fortkörning, för att göra en liknelse till juridiken), lite så verkar han dock resonera själv (det hela är naturligtvis högst anekdotiska observationer från min sida) saker som påstås med stor säkerhet bör alltså bedömas med viss försiktighet.
Trustor

Inläggav Gambit » tis 12 apr 2011, 07:01

Trustor skrev:
Rättspsykologi I och II på SU. Birgitta Ståle föreläste på kursen också, en trevlig och sympatisk kvinna.

Det du skriver om din upplevelse ligger i höjd med mina upplevelser för övrigt. Han är kort sagt jävligt hal, intressant men jag upplevde honom faktiskt inte som helt vetenskapligt ärlig. O ena sidan det som är "bevisat" o andra sidan "brottsplatsens psykodynamik" och "multipla personligheter", just undanträngda minnen är något där hans hållning faktiskt inte är helt lätt att sätta fingret på, o ena sidan finns de inte o andra sidan så verkar han ibland ge uttryck för att de finns (bara man inte kallar dom undanträngda minnen).

Exakt! Jag fattade aldrig vad han menade med sin genomgång av undanträngda minnen. Det blev liksom Ahaaa.....Nä, men vänta nu....Fast nyss sa du osv. (I mitt huvud alltså)
Trustor skrev:Skriva en tenta för honom är föresten ett äventyr, slutsatserna som ska dras ur kurslitteraturen är ofta lååååångtgående (tänk dig att du svara med en extensiv tolkning av en analogi från ett skattemål i en underrätt när tentafrågan gäller fortkörning, för att göra en liknelse till juridiken), lite så verkar han dock resonera själv (det hela är naturligtvis högst anekdotiska observationer från min sida) saker som påstås med stor säkerhet bör alltså bedömas med viss försiktighet.

Jag röstar för ny avdelning på forumet! "Anekdotiskt skvaller om akademiska kändisar". Flashback-style!
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav Trustor » tis 12 apr 2011, 21:52

Gambit skrev:
Trustor skrev:

Exakt! Jag fattade aldrig vad han menade med sin genomgång av undanträngda minnen. Det blev liksom Ahaaa.....Nä, men vänta nu....Fast nyss sa du osv. (I mitt huvud alltså)
Trustor skrev:Skriva en tenta för honom är föresten ett äventyr, slutsatserna som ska dras ur kurslitteraturen är ofta lååååångtgående (tänk dig att du svara med en extensiv tolkning av en analogi från ett skattemål i en underrätt när tentafrågan gäller fortkörning, för att göra en liknelse till juridiken), lite så verkar han dock resonera själv (det hela är naturligtvis högst anekdotiska observationer från min sida) saker som påstås med stor säkerhet bör alltså bedömas med viss försiktighet.

Jag röstar för ny avdelning på forumet! "Anekdotiskt skvaller om akademiska kändisar". Flashback-style!

Så upplevde jag det också, och då hade jag ändå honom i ett år sammanlagt. Så att du inte förstår hans hållning till undanträngda (förträngda vet jag att man inte får säga i vart fall) efter en föreläsning är helt förståeligt.

På kursen föreläste också Martin Grann som är utvecklingschef på kriminalvården (tror jag) och känd från TV samt Diesen (som alla ringer till när Dennis Töllborg inte finns tillgänglig för ett "sound bite" enligt instruktion) så de Kurserna var lite "kändistäta".
Trustor

Inläggav teddyw » sön 06 maj 2012, 17:44

Sven-Åke var i Umeå på psykologstudent 12 och föreläste. Jag ställde en fråga och fick några intressanta svar från honom.

1. Han vidhöll att Leif GW Perssons bok "L som i Lindamordet" var en rip-off på Sara-mordet.
2. Han försvarade rättsövergreppet mot Bo Larsson med att Bo minsann var misstänkt för andra brott av sexuell karaktär
3. Han uttalade sig om Quick-affären med att hänvisa till Quicks tidigare brott, innan han började "erkänna" en massa mord
4. Han medgav dock att psykologer och psykoterapeuter under 90-talet ibland kunde gå lite för långt med sina incestanklagelser

Överlag så nämnde han inte ett ord om Sjöbergs kritik mot honom. Han tog dock upp Guillou och Leffes kritik mot honom och sa att dom
var okunniga i sak men gav inte ett enda exempel på exakt vad dom har fel i och hur det kommer sig.

En rolig detalj jag märkte var att så gott som varenda källa han hänvisade till var någon av hans egna verk

Mvh
Teddy Winroth
/Teddy
teddyw

Inläggav Gambit » sön 06 maj 2012, 20:58

teddyw skrev:En rolig detalj jag märkte var att så gott som varenda källa han hänvisade till var någon av hans egna verk

Haha, samma sak när vi hade honom. Kan ju finnas en tanke med det iofs, att man kan sina egna studier bäst eller nåt. En smula anmärkningsvärt var det dock.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav devadatta » sön 06 maj 2012, 23:26

Det ger väl ganska höga poäng på crank-skalan?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora