Sven Å Christianson

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Föreläsning med Sven Å Christiansson

Inläggav Trustor » fre 11 maj 2012, 16:19

devadatta Wrote:Det ger väl ganska höga poäng på crank-skalan?

Beror på vilket verk. Han har ju varit redaktör för åtminstone en bok, att hänvisa till den torde vara rätt okontroversiellt. Men utan tvekan är han svag för sina egna studier, något som kan vara lite problematiskt även om den han gjorde om Christer Pettersson och Lisbet Palme i Kanada var rätt rolig.

teddyw Wrote:4. Han medgav dock att psykologer och psykoterapeuter under 90-talet ibland kunde gå lite för långt med sina incestanklagelser

Om någon kan dra sig till minnes hon poliskvinnan från Eskilstuna som arbetade, delvis mycket förtjänstfullt, med barn utsatta för sexuella övergrepp som sedan blev lite av en kook, filmjölk är äckligt=förmodligen utsatt för övergrepp oralt av pappa, mängder av undanträngda minnen o.s.v.. Hon och Sven Å hade ju något slags samarbete som tydligen havererade, frågan är ju om inte det fortsatte även efter 90 talets slut?

Försök aldrig sätta fingret på vad Sven Å egentligen tycker, det är fullkomligt omöjligt, om det inte gäller vad han inte tycker.
Trustor

Inläggav amandaduregard » sön 13 maj 2012, 20:50

Från vår granskning av terapimottagningen Comunicera:
Terapisekten - Tidningen Faktum 2012 Wrote:Jag hade en klient som hade som en ångestklump i halsen och jag frågade Gåde om han hade några idéer, berättar Linnea. "Det låter som kroppsminnen. Kan vara minne av ett kön i halsen", sa han. Han tyckte att jag skulle försöka leta efter bortträngda minnen av våldtäkt hos klienten
Gåde som Linnea pratar om är tv3-kändisen Jonas Gåde, som utvecklat sin egen terapimetod "Powerthinking" där framlockande av bortträngda minnen är en viktig komponent.
Men det är väl ingen som bryr sig om vad jag tycker.
Användarvisningsbild
amandaduregard

Inläggav Trustor » mån 14 maj 2012, 13:16

Gåde är en riktig tomte han. Sådan där teorier riktigt peakade på 90-talet, jag kan verkligen inte förstå varför man som charlatan inte försöker hålla sig uppdaterad.

Poletten har trillat ner om poliskvinnan, hon hette Dalström Lannes.
Trustor

Re: Sven Å Christianson

Inläggav devadatta » lör 21 jul 2012, 17:57

Det övergår mitt förstånd varför media använder SÅC som expert på seriemördare. Jag antar att en del journalister levt under en sten och missat Råstams dokumentärer om Quick. Det är något farsartat över situationen.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Moridin » lör 21 jul 2012, 19:11

devadatta Wrote:Det övergår mitt förstånd varför media använder SÅC som expert på seriemördare. Jag antar att en del journalister levt under en sten och missat Råstams dokumentärer om Quick. Det är något farsartat över situationen.

Problemet med SÅC är att han hade fel om Quick?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
|AIDSTruth | Evidens för makroevolution | Skeptical Science|
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Pär C » lör 21 jul 2012, 19:29

Apropå honom så slår han förresten idag också på Svd Opinion ett oblygt slag för sin nya bok om grooming.
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav teddyw » tis 07 aug 2012, 19:48

S-Å fick en fin släng av sleven i Hannes Råstams bok "Fallet Thomas Quick" som kom ut i dagarna
/Teddy
teddyw

Inläggav Ulf T » tis 07 aug 2012, 22:03

I ett avsnitt av Veckans Brott på SVT, berättade Leif GW Persson om mordet på Malin Lindström. Tydligen hade Sven-Åke Christiansson klantat till utredningen genom ledande frågor så den misstänkte frikändes. Det står en del om mordet på http://www.svenskamord.se/index.php?topic=3641.0

Det är svårt för mig att veta exakt vad som är sant i det här fallet. Mitt intryck är att de har så pass tung bevisning mot den frikände att det är svårt att föreställa sig annat än att han är skyldig. Stämmer det så är det skandalöst hur det fallet har skötts. SÅC:s fel var, som jag förstod det, att han frågade den misstänkte hur denne skulle göra om han hade bundit Malin, våldtagit henne och dödat henne. Den misstänkte svarade på frågorna och dömdes i tingsrätten, men friades i högre instans därför att hans svar lika gärna kunde betraktas som rent hypotetiska svar på ledande frågor. Det fanns mängder med andra indicier i det här fallet. Jag har svårt att se något annat än att han hade blivit även slutgiltigt dömd om fallet hade skötts kompetent.
Ulf T

Inläggav pwm » ons 08 aug 2012, 11:35

teddyw Wrote:S-Å fick en fin släng av sleven i Hannes Råstams bok "Fallet Thomas Quick" som kom ut i dagarna
För oss som inte orkar läsa hela boken: senaste numret av Filter (#27 2012) har en längre artikel, baserad på boken, om Quickfallet.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav Pär C » ons 08 aug 2012, 11:52

Ulf T Wrote:Tydligen hade Sven-Åke Christiansson klantat till utredningen genom ledande frågor så den misstänkte frikändes.

Fast det där är att tillerkänna Sven-Åke Christiansson en roll och en betydelse han inte har. Det är åklagaren som är förundersökningsledare och denne eller en polis som är förhörsledare under ett förhör. De är faktiskt deras jobb att det blir rätt, även de, om jag förstår sammanhanget rätt, hade Sven-Åke Christiansson med i båten.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav devadatta » ons 08 aug 2012, 14:25

Pär C Wrote:
Ulf T Wrote:Tydligen hade Sven-Åke Christiansson klantat till utredningen genom ledande frågor så den misstänkte frikändes.
Fast det där är att tillerkänna Sven-Åke Christiansson en roll och en betydelse han inte har.
Menar du juridisk eller moralisk roll?
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav Pär C » ons 08 aug 2012, 14:51

devadatta Wrote:
Pär C Wrote:
Fast det där är att tillerkänna Sven-Åke Christiansson en roll och en betydelse han inte har.
Menar du juridisk eller moralisk roll?

Varken eller, skulle jag säga. Det är en enkel fråga om kompetensfördelning. Christiansson har inte kompetens att avgöra hur man ställer frågor under förundersökning. Om Christiansson ställer bra eller dåliga frågor får bedömas från psykologins eller psykiatrins utgångspunkt.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Moridin » ons 08 aug 2012, 21:44

Pär C Wrote:Christiansson har inte kompetens att avgöra hur man ställer frågor under förundersökning. Om Christiansson ställer bra eller dåliga frågor får bedömas från psykologins eller psykiatrins utgångspunkt.

Fast det kan han väl visst ha? Det finns ju studier som visar att t.ex. kognitiv intervju är långt bättre än ledande frågor både i termer av fullständighet och andel korrekta återgivningar?

Eller hur menar du?
Either you believe evidence that can be tested, verified, and repeated will lead to a better understanding of reality, or you do not. - Michael Specter
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

Inläggav Pär C » ons 08 aug 2012, 22:26

Moridin Wrote:Fast det kan han väl visst ha? Det finns ju studier som visar att t.ex. kognitiv intervju är långt bättre än ledande frågor både i termer av fullständighet och andel korrekta återgivningar?

Eller hur menar du?

Som följer av muntlighets- och omedelbarhetsprincipen så ska domstolens avgörande grunda sig vad som förekommit under huvudförhandlingen där den tilltalade hörts över åtalet. Det finns dock möjlighet för åklagaren att åberopa vad den tilltalade uppgett i förhör under förundersökningen om den tilltalades berättelse under huvudförhandlingen avviker från vad som sagts i förhör, se 37 kap 2 § jmfr med 36 kap 16 § rättegångsbalken. Här kan då infliktas att denna tågordning går på tvärs med minnesforskning som entydligt säger att en berättelse som ligger närmare händelsen i tiden är bättre än en som ligger senare, men så är det alltså.

Situationen som diskussionen gäller är att den tilltalade avvikit vad den tilltalade uppgett under förundersökningen åberopats. Domstolen har dock inte ansett att vad som antecknats i förhöret inte kan ligga till grund för bedömningen därför att frågorna som Christianson ställt är sådana att det inte går att avgöra den tilltalade besvarat hypotiska frågor eller frågor om vad denne faktiskt gjort. Om Christiansons frågeteknik är ett utslag för kognitiv intervju eller något annat undandrar sig min bedömning. Oavsett vilket så är min poäng att det faktisk inte är Christiansons uppgift att se till så att frågor och svar sådana att de kan ligga till grund för en fällande dom i den händelse förhöret senare måste åberopas under huvudförhandlingen. Istället är för i första hand förhörsledarens ansvar att inflika egna frågor till förtydligande och i andra hand förundersökningsledarens ansvar att hålla nytt förhör.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav Moridin » ons 08 aug 2012, 22:29

Nu förstår jag din position bättre. Tack.
Användarvisningsbild
Moridin
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora