Sven Å Christianson

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Sven Å Christianson

Inläggav Pär C » ons 08 aug 2012, 22:32

Moridin skrev:Nu förstår jag din position bättre. Tack.

Ingen fara. Hur går förresten juridikstudierna?
There are several ways to argue with idiots. None of them works.
Användarvisningsbild
Pär C

Inläggav devadatta » tis 09 okt 2012, 01:25

Det här var en imponerande genomgång av SÅC i rättsväsende och media.

Borde även länka till mitt eget blogginägg om hans minnestest av Quick.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav devadatta » lör 12 jan 2013, 12:04

Germund Hesslow har skrivit en artikel i Axess om bortträngda minnen där Christianson kritiserar flera gånger.
Vetenskap - det är roligt för att det är sant!
Användarvisningsbild
devadatta
Forumadministratör

Inläggav pwm » lör 12 jan 2013, 21:00

devadatta skrev:Germund Hesslow har skrivit en artikel i Axess om bortträngda minnen där Christianson kritiserar flera gånger.
Nr 8/2012 för den som undrar. Det finns flera artiklar i det numret -- som hade temat: Den vettlösa vetenskapen -- som kan tänkas intressera många forummedlemmar.
Användarvisningsbild
pwm

Inläggav teddyw » ons 08 feb 2017, 22:02

Sitter och läser igenom gamla forumtrådar för nostalgins skull och läste igen om denna, insåg att det finns ju ljudupptagning på honom när han föreläste i Umeå 2012. Kanske det rent av finns hela inspelad men ljudkvalitén kanske är ganska dålig.

https://www.youtube.com/watch?v=iaovCc_Vm80&t=1s
/Teddy
teddyw

Inläggav Matte » fre 17 feb 2017, 10:25

Tack för länken, Teddy!

Någon här som läst hans "I huvudet på en seriemördare"? SÅC är ju i grunden minnesforskare. Hans fascination för seriemördare och morbiditeter förefaller vara en avvikelse. Expressen fick för något år sedan honom att uttala sig om - eller spekulera- om en okänd djurplågare som förlustade sig med att pina ihjäl katter på ett ovanligt vidrigt sätt.

Hans experiment med anknytning till Lisbeth Palmes vittnesmål förefaller vara väl utfört. Med reservation för att jag inte läst den publicerade artikeln.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » tor 23 feb 2017, 16:44

Germund Hesslow gör en förtjänstfull genomgång av myten om förträngda minnen.

https://www.youtube.com/watch?v=fk4SyrNZtPI

Och en vidräkning med SÅC. Quickaffären är inte bara en rättsskandal, utan också en akademisk, enligt Hesslow. Det är svårt att inte hålla med.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » tor 27 apr 2017, 10:45

SÅC hade tydligen också sitt finger med i det tragiska fallet Kevin. Sent ska syndaren vakna, men nu har i alla fall DN granskat hans roll och funnit flera likheter med Quickskandalen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva-sm ... nyhetsbrev

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » tor 27 apr 2017, 22:19

En dokumentation av utredningen i Kevinfallet finns tillgänglig på nätet.

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf

En av de kreativa konflikterna (sic!) i utredningen uppstod mellan psykologerna.
När professor Christianson föreslog att bröderna skulle vallas på mordplatsen
och att man också skulle placera en docka där som skulle likna Kevin,
protesterade bland andra barnpsykologen Bengt-Göran Johansson. Han trodde
att det skulle bli alltför påfrestande för pojkarna. De möttes på Rolf Sandbergs
arbetsrum. Han lyssnade. Tänkte efter. Och beslöt att gå på professor
Christiansons linje. Som Bengt-Göran i efterhand drog positiva erfarenheter av.

Det förefaller att SÅC här, liksom i Quickutredningen, redan bestämt sig i skuldfrågan. Nu var det bara fråga om att få de misstänkta att minnas och berätta.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Gambit » ons 03 maj 2017, 13:57

En gammal bekant har, sedvanligt dåligt påläst, bestämt sig för att hoppa ner i Kevin-härvan också...

Lambertz skrev:Jag är inte särskilt väl insatt i utredningen kring Kevins död och vill inte utesluta att det finns saker att kritisera. Men DN:s hittillsvarande artiklar, och särskilt dagens ledare, ger onda aningar.
Användarvisningsbild
Gambit

Inläggav skeptiskelars » ons 03 maj 2017, 19:24

Gambit skrev:En gammal bekant har, sedvanligt dåligt påläst, bestämt sig för att hoppa ner i Kevin-härvan också...

Lambertz skrev:Jag är inte särskilt väl insatt i utredningen kring Kevins död och vill inte utesluta att det finns saker att kritisera. Men DN:s hittillsvarande artiklar, och särskilt dagens ledare, ger onda aningar.

Jag skummade inlägget från den lambertzka slaskbloggen och sammanfattade i mitt stilla sinne:
"Vän rycker ut till väns försvar."
Värt att notera är att lambertz inte kunde hålla sig till söndag för att publicera sin sedvanliga "söndagsbetraktelse ". Han var helt enkelt bara tvungen att tjuvstarta med ett dygn när SÅC blir angripen.

Som sagt, jag skummade bara texten på den lambertzka slaskbloggen. Jag blev närapå fysiskt illamående av hans verbala rallarsvingar mot SÅC:s kritiker och hans -enligt min personliga uppfattning motbjudande- referenser till SW/TQ- skandalen
Skall läsa om skiten efter att jag tittat på inspelningen av programmet.
skeptiskelars

Inläggav Migi » lör 06 maj 2017, 11:50

skeptiskelars skrev:
Gambit skrev:En gammal bekant har, sedvanligt dåligt påläst, bestämt sig för att hoppa ner i Kevin-härvan också...

Jag skummade inlägget från den lambertzka slaskbloggen och sammanfattade i mitt stilla sinne:
"Vän rycker ut till väns försvar."
Värt att notera är att lambertz inte kunde hålla sig till söndag för att publicera sin sedvanliga "söndagsbetraktelse ". Han var helt enkelt bara tvungen att tjuvstarta med ett dygn när SÅC blir angripen.

Som sagt, jag skummade bara texten på den lambertzka slaskbloggen. Jag blev närapå fysiskt illamående av hans verbala rallarsvingar mot SÅC:s kritiker och hans -enligt min personliga uppfattning motbjudande- referenser till SW/TQ- skandalen
Skall läsa om skiten efter att jag tittat på inspelningen av programmet.
Hur svårt är det med konceptet Garbage In - Garbage Out? Skulle han säga samma sak om rätten har att ta hänsyn till bevisningen ett löst rykte och ett gruskorn?
Användarvisningsbild
Migi

Inläggav skeptiskelars » sön 07 maj 2017, 22:07

Om Leif GW Persson och hans åsikter och hans kompetens som amatörmordutredare kan man tycka vad man vill. Han är i alla fall en mästare i att verbalt såga folk och företeelser. Följande är från dagens krönika i Expesten, som vanlig avslutad med en liten knorr med underrubriken "GW:s spaningstips".

Leif GW Persson skrev:Rolf Sandberg-spaning

Om uppgifterna om de förhör, samtal, vallningar och andra utredningsåtgärder som man skulle ha utsatt de två bröderna för, är sanna strider de inte bara mot de regler som gäller för förhör med barn. De medför också en utomordentligt hög risk för att man får falska medgivanden eller erkännanden.

Paolo Macchiarini-spaning

Minns ni Paolo Macchiarini? Denne kirurg som genom en bland läkare förhoppningsvis ovanlig förening av inkompetens, girighet och vanlig mytomani förkortade livet för ett stort antal människor med hjälp av sina egna händer och den kniv som han höll i. Säkert finns det många som minns den skandal som han vållade och om det nu kan vara till någon tröst för den medicinsk-akademiska världen runt Karolinska institutet vill jag påstå att han framstår som en enkel amatör jämfört med sin motsvarighet inom den polisiära kunskapssfären. ”Minnespsykologen”, professor Sven Åke Christianson.

Sven-Åke Christianson-spaning

Inom kriminalpolitiken saknas det inte galna experter. Vanliga virrpannor och lögnhalsar som det tidvis går tretton på dussinet av. Sven Åke Christianson är dock bara tillverkad i ett exemplar. Under sin trettioåriga karriär inom rättsväsendet har han bland annat lyckats med att förvandla olyckshändelser till mord, att få åtminstone en riktig mördare frikänd genom sin innovativa förhörsteknik, att skydda ett halvdussin andra genom att peka ut oskyldiga och dessutom förvandla en av den globala kriminologins minst trovärdiga mytomaner till en av dess allra gräsligaste seriemördare. En märklig man, ständigt redo att färdas på baron Münchhausens kanonkula oavsett färdriktning.

Sandberg-Christianson-spaning

Med tanke på detta är det kanske inte så konstigt att just professor Christianson är den som kan erbjuda en enkel man som kommissarie Sandberg den vetenskapliga stödkorsett han så innerligt väl behöver. Här gäller det att köra så det ryker, nämligen. Det kan ta flera månader innan man får smågrabbar att erkänna mord och redan i femårsåldern börjar grova våldsbrottslingar fantisera om alla hemska dåd som de ska begå senare i livet. Och hade det inte varit för Sandbergs och Christiansons förenade kompetens och deras nära samarbete – även det ”unikt” - hade det funnits ”en mycket stor risk för att fallet Kevin aldrig klarats upp”. Allt detta enligt herrarna själva och eftersom jag är en dålig människa är det med viss förväntan som jag ser fram mot de kommande avsnitten av ”Fallet Kevin”.
Det är inte bara hans debacle i Quick-eländet som herr Polisprofessorn refererar till: [min rödfärgning nedan]
Under sin trettioåriga karriär inom rättsväsendet har han bland annat lyckats med att förvandla olyckshändelser till mord, att få åtminstone en riktig mördare frikänd, genom sin innovativa förhörsteknik, att skydda ett halvdussin andra genom att peka ut oskyldiga och dessutom förvandla en av den globala kriminologins minst trovärdiga mytomaner till en av dess allra gräsligaste seriemördare.

Enligt herr Professor Persson har alltså SÅC inte bara Quick-debaclet på sitt samvete, utan han har även förvandlat olyckshändelser till mord, fått minst en mördare frikänd och skyddat ett halvdussin andra mördare. Jag hoppas att detta halvdussin inte går så att säga "utöver" de som gått fria genom Quick-katastrofen. Förhoppningsvis får vi se en TV-dokumentär även om dessa fall.

Läs hela krönikan här om ni vill:
http://www.expressen.se/kronikorer/leif ... behagligt/
skeptiskelars

Inläggav Jonas_R » mån 08 maj 2017, 07:52

Även medräknat GWs jäsande självgodhet måste jag säga att han är något av en nationalskatt.
There is no wealth like knowledge, no poverty like ignorance - Ali
Användarvisningsbild
Jonas_R

Inläggav MBY » mån 08 maj 2017, 21:24

Märk väl att GW knappast är "amatörmordutredare" utan har under sin karriär handfast utrett mord, tillsammans med förundersökningsledare och andra mordutredare som "bara" är poliser. Speciellt omtag och kalla fall.

Ja, nationalskatt är han, det får man nog säga!
Användarvisningsbild
MBY

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora