Sven Å Christianson

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: Sven Å Christianson

Inläggav skeptiskelars » tis 23 maj 2017, 14:55

tiso skrev:Jag lade också märke till det plötsliga könsperspektivet. Min gissning är att de krattar i manegen för en annan av medlemmarna i det gamla Quicklaget, nämligen Katarina Hultman. Det är bara en tidsfråga innan hon kommer att ge sig in i debatten och fastslå att hon, efter att ha anlagt ett feministiskt perspektiv på Kevinutredningen, ger herrarna Lambertz och Christianson sitt oreserverade stöd också i detta fall.

Jag tror inte det. Jag tittar in på KH:s fb-vägg ibland och i höstas så tog hon upp sitt engagemang i Quick-laget och deklarerade klart och tydligt "Jag ger upp" och lämnade helt enkelt hela Quick-saken bakom sig. Bland annat herr lambertz kommenterade och beklagade och tackade för samarbetet.
Tyvärr är inlägget numera borttaget vad jag kan se.
skeptiskelars

Inläggav tiso » tis 23 maj 2017, 15:37

skeptiskelars skrev:
tiso skrev:Jag lade också märke till det plötsliga könsperspektivet. Min gissning är att de krattar i manegen för en annan av medlemmarna i det gamla Quicklaget, nämligen Katarina Hultman. Det är bara en tidsfråga innan hon kommer att ge sig in i debatten och fastslå att hon, efter att ha anlagt ett feministiskt perspektiv på Kevinutredningen, ger herrarna Lambertz och Christianson sitt oreserverade stöd också i detta fall.

Jag tror inte det. Jag tittar in på KH:s fb-vägg ibland och i höstas så tog hon upp sitt engagemang i Quick-laget och deklarerade klart och tydligt "Jag ger upp" och lämnade helt enkelt hela Quick-saken bakom sig. Bland annat herr lambertz kommenterade och beklagade och tackade för samarbetet.

Det visste jag inte. Men i så fall har hon i alla fall lämnat ett bestående avtryck i Quicklagets argumentationsguide, nämligen att när argumenten är svaga så flytta fokus genom att dra till med ett könsmaktsperspektiv :smile2:
Troende på ett liv före döden
Användarvisningsbild
tiso

Inläggav skeptiskelars » tis 23 maj 2017, 16:42

tiso skrev:
skeptiskelars skrev:

Det visste jag inte. Men i så fall har hon i alla fall lämnat ett bestående avtryck i Quicklagets argumentationsguide, nämligen att när argumenten är svaga så flytta fokus genom att dra till med ett könsmaktsperspektiv :smile2:

Kanske. Och är det något jag verkligen ångrar så är det att jag inte arkiverade hennes fb-inlägg.
skeptiskelars

Inläggav Matte » tor 25 maj 2017, 20:09

Den förträfflige docenten Sjöberg vidgar perspektivet till att påtala ett eventuellt systemfel

https://www.svd.se/darfor-tipsade-jag-m ... llet-kevin

Rättsapparaten saknar motsvarar forskarsamhällets granskning av expertutlåtanden. Det är inte tillfyllest att förlita sig på den enskilde forskarens kompetens och förmåga att skämmas...

Fast det ironiska i sammanhanget är att åklagaren Kwast i Quickutredningen kallade in Christiansson just för att få en oberoende forskares "second opinion" om Säterpsykiatrikerns utlåtanden beträffande Quicks berättelser. I den delen gjorde alltså Kwasten helt rätt utifrån vad han kunde veta.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » mån 18 sep 2017, 08:46

Sven-Åke var också inblandad i mordutredningen i Hovsjö där en liten kille ska ha erkänt att han dödade sin bäste vän. Arton förhör, enligt uppgift. DN har börjat gräva i fallet:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/barnut ... nyhetsbrev
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Matte » tis 19 sep 2017, 12:08

Det grundläggande felet, liksom i SÅC s tidigare fall, är sammanblandningen mellan vittnespsykologi och klinisk psykologi. Ett förhör som syftar till att fastställa ett faktiskt händelseförlopp är något helt annat än ett terapeutiskt samtal.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/barnut ... utredning/

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav MBY » tis 19 sep 2017, 15:50

Som vanligt funderar jag återigen på när staten ska ta sig i kragen och kasta in SÅC i fängelse där han hör hemma, tillsammans med Lambertz, den fete sosseadvokaten vars namn nu undflyr mig och andra inblandade i fallen Quick, Kevin och "saxmordet". Man kanske kan skapa en specialavdelning för folk som begått brott i statens tjänst? Bältesläggning, tung medicinering, etc, samma all inclusive som offren för deras pseudovetenskap fått.

Edit: Vad jag förstår har ingen förundersökning eller rättsprocess startat mot någon av dessa fähundar. Varför? Skyddar staten sina egna? Det är ju korrupt!
Användarvisningsbild
MBY

Inläggav Matte » ons 06 dec 2017, 17:47

Nu har Sven-Åke, tillsammans med kommissarie Sandberg, anmält reportaget om fallet Kevin.
Kanske inte i sig så intressant, eftersom det kommer många anmälningar till Granskningsnämnden och nämnden brukar ju inte vara utförliga i sina "domar".

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... ngsledaren

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Föregående

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora