Om hakkors i finska emblem

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Om hakkors i finska emblem

Inläggav Eon » lör 11 jun 2011, 14:41

+1 till devatta

Om något ska ändras i loggan ska det vara en liten förändring så att den fortfarande känns igen. Kalla mig gammaldags och stofil, men själva poängen med en logga är ju att den ska kännas igen. Att art directors aldrig är nöjda och vill pilla i all oändlighet ändrar inte på detta faktum.

Tidningar som DN och SvD ändrar ibland sin layout och allmänna utseende men det är alltid mycket försiktigt. En annan liknelse ljuddesignen för ex-vis Aktuellt. Det har under årens lopp ändrats, det kanske är bra och nödvändigt, men det ska ske med största möjliga konservatism. Som Burke sa: "-Förändra för att bevara".

Det finns dock loggor som inte ändrat sig tillräckligt snabbt: Finska flygvapnets emblem:

Bild
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Re: Nytt namn, ny logotyp

Inläggav walla » sön 12 jun 2011, 07:44

micke.d skrev:
mti skrev:PS. Vad sägs om en ny "VoF"-logga med "Swedish Skeptics" i liten text under. Därmed har man hävdat det namnet också (samt kopplingen till #sweskep) utan att slarva bort huvuduppdraget.

Varför skulle en svensk förening ha engelsk text i sin logga? Det måste du nog förklara lite bättre. Tänker du dig att vi ska expandera vår verksamhet in i det anglosaxiska språkområdet? Vore det i så fall inte bättre att rikta in sig österut och ha den lilla texten på ryska eller kinesiska istället? Eller, nu vet jag, vi skriver föreningens namn på vart och ett av våra fem nationella minoritetsspråk finska, samiska, meänkieli, romani chib och jiddisch!

Att ha en officiellt sanktionerad översättning av föreningens namn till engelska är ingen dum idé, men den bör inte ingå i loggan. Där håller vi oss till svenska. Snälla.

+1

Sen - vad som gäller det finska flygvapnet, vill jag vara lite av annan åsikt.

Flygvapnets logo ser ut såhär: Bild
Logot som du visade up var för flygkrigsskolan, som dock ännu använder sig av denna logo med hela tre hakkors.

Det blåa hakkorset kom från den svenske greven Eric von Rosen, som generöst donerade ett flygplan åt den finska "vita" regeringen 1918. Hakkorset togs bort ur bruk 1945 av orsaker som väl alla kan gissa.

Men, som sagt - hakkorset kom från er sida av pölen. :)
Användarvisningsbild
walla

Inläggav Eon » sön 12 jun 2011, 09:57

OT-varning utfärdad.

walla skrev:Logot som du visade up var för flygkrigsskolan, som dock ännu använder sig av denna logo med hela tre hakkors.

Ja, det stämmer, jag blandade ihop flygkrigsskolan och flygvapnet. Engelska Wikipedia har en mycket välskriven artikel om swastikan genom historien. Det är med all rätt en stjärnmärkt artikel. Bakom varje bild rymmer en spännande historia.

Men idag har fortfarande finska flygvapnets personal den här utmärkelsen:

Bild

Walla skrev:Hakkorset togs bort ur bruk 1945 av orsaker som väl alla kan gissa.

Fast gjorde det det? Det finns ju kvar lite varstans. Finska presedentstandaret, notera längst upp till vänster:

Bild
Det mest smärtsamma som finns, enligt min mening, är att bli besegrad av löjeväckande fiender.

Voltaire
Användarvisningsbild
Eon

Inläggav walla » sön 12 jun 2011, 10:38

Eon skrev:OT-varning utfärdad.

anser att mitt inlägg också borde ha varit stämplad med en liknande varning och vi kan gärna
flytta bort från den här diskussionen med det här ämnet. Som konstaterat - intressant ämne.
Användarvisningsbild
walla

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora