Tryggve skrev:Angående det där med kunskaper i engelska så träffar Berglins det rätt bra...
http://www.sprakforsvaret.se/sf/
Briljant! Helt klockrent!
Jag gillar särskilt illustrationen av de olika stadierna.
Sensemaker skrev:Dokode nihongo o benkyou o shimashita ka?
Det andra "wo" partikeln ska nog inte vara där. Särskilt inte, som att det är mitt i ett verb. (för er andra: det är inte alls så galet av ett misstag som det låter som, i det här fallet)
The University of the Internets!
...fast efter en viss nivå, så kunde jag inte komma mycket längre med det. (men då och då, så letar jag upp något)
Nu finns det onekligen bättre sidor, men det mesta som lär ut saker jag inte kan, är betalsidor... (fast ena tänker jag nog ändå betala för, med en engångsavgift, efter att jag fixat lite med ekonomin)
Sen har jag komplimenterat med:
Lyssna på japansk musik, då och då kollar nån sida på japanska, med lite hjälp av rikaichan eller liknande, då och då händer det att jag läser lite av en oöversatt manga (med furigana oftast) eller spelar lite på ett japanskt spel, i oöversatt form.
Jag har ju sagt att TV inte ska underskattas, när det gäller språkinlärning, men att glo på anime är dock knappast det bästa, av flera skäl ...men det är min främsta metod, för tillfället.
Anders skrev:De erfarenheter jag och andra expats har här är att man sällan har arabiska sociala kontakter. De man umgås med är andra expats oftast från Europa.
...och du tror inte det kan bero på språkkunnighet?
Men som sagt: Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:
Det är dina påståenden om att du inte skulle kunna eller ha tid.