För mörkhyad: Lära sig svenska vs fortsätta med engelska...

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: För mörkhyad: Lära sig svenska vs fortsätta med engelska

Inläggav A-lan » fre 20 jan 2012, 07:58

Tryggve skrev:Angående det där med kunskaper i engelska så träffar Berglins det rätt bra...

http://www.sprakforsvaret.se/sf/

Briljant! Helt klockrent! :D
Jag gillar särskilt illustrationen av de olika stadierna.
Sensemaker skrev:Dokode nihongo o benkyou o shimashita ka?

Det andra "wo" partikeln ska nog inte vara där. Särskilt inte, som att det är mitt i ett verb. (för er andra: det är inte alls så galet av ett misstag som det låter som, i det här fallet)

The University of the Internets! :wink:
...fast efter en viss nivå, så kunde jag inte komma mycket längre med det. (men då och då, så letar jag upp något)
Nu finns det onekligen bättre sidor, men det mesta som lär ut saker jag inte kan, är betalsidor... (fast ena tänker jag nog ändå betala för, med en engångsavgift, efter att jag fixat lite med ekonomin)

Sen har jag komplimenterat med:
Lyssna på japansk musik, då och då kollar nån sida på japanska, med lite hjälp av rikaichan eller liknande, då och då händer det att jag läser lite av en oöversatt manga (med furigana oftast) eller spelar lite på ett japanskt spel, i oöversatt form.

Jag har ju sagt att TV inte ska underskattas, när det gäller språkinlärning, men att glo på anime är dock knappast det bästa, av flera skäl ...men det är min främsta metod, för tillfället. :oops:
Anders skrev:De erfarenheter jag och andra expats har här är att man sällan har arabiska sociala kontakter. De man umgås med är andra expats oftast från Europa.

...och du tror inte det kan bero på språkkunnighet?
Men som sagt: Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:
Det är dina påståenden om att du inte skulle kunna eller ha tid.
A-lan

Inläggav Sensemaker » fre 20 jan 2012, 10:07

A-lan skrev:
Sensemaker skrev:Dokode nihongo o benkyou o shimashita ka?

Det andra "wo" partikeln ska nog inte vara där. Särskilt inte, som att det är mitt i ett verb. (för er andra: det är inte alls så galet av ett misstag som det låter som, i det här fallet)

Mja det är det första "wo" som skall vara "no". Ett "n" bortföll. Ursäkta felet, jag har inte skrivit japanska med romaji på något år...

A-lan skrev:The University of the Internets! :wink:
...fast efter en viss nivå, så kunde jag inte komma mycket längre med det. (men då och då, så letar jag upp något)

Känner inte till begreppet "University of the Internets". Åsyftar du Umeå universitets internetbaserade distansutbildning?

A-lan skrev:Nu finns det onekligen bättre sidor, men det mesta som lär ut saker jag inte kan, är betalsidor... (fast ena tänker jag nog ändå betala för, med en engångsavgift, efter att jag fixat lite med ekonomin)

Sen har jag komplimenterat med:
Lyssna på japansk musik, då och då kollar nån sida på japanska, med lite hjälp av rikaichan eller liknande, då och då händer det att jag läser lite av en oöversatt manga (med furigana oftast) eller spelar lite på ett japanskt spel, i oöversatt form.

Jag har ju sagt att TV inte ska underskattas, när det gäller språkinlärning, men att glo på anime är dock knappast det bästa, av flera skäl ...men det är min främsta metod, för tillfället. :oops:

Äh, som de säger i amerikanska armén: "om det är dumt, men funkar, så är det inte dumt."

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav A-lan » fre 20 jan 2012, 12:58

Sensemaker skrev:Mja det är det första "wo" som skall vara "no". Ett "n" bortföll.

Ah, jo det låter logiskt.
...eller blir det mer en fråga om vilken plats jag studerat det på då? O_o
Ursäkta felet, jag har inte skrivit japanska med romaji på något år...

Fast det är ju ingen skillnad på om man skriver romaji, eller kana, vad gäller det man trycker in i keyboarden.
(jag undviker romaji om det inte behövs eller är det enda praktiskt möjliga, vilket nog är den bästa policyn att ha)
Känner inte till begreppet "University of the Internets". Åsyftar du Umeå universitets internetbaserade distansutbildning?

Det är bara ett lite humoristiskt sätt, att säga att jag lärt mig via internet.
Det finns en del rätt schyssta internetresurser, för att lära sig grunderna.
För mer advancerade grejer, så är det lite bökigare, iaf om man inte betalar för det.
Äh, som de säger i amerikanska armén: "om det är dumt, men funkar, så är det inte dumt."

Förvisso, men det går långsammare.
...och i anime, så brukar språkbruket vara lite extremt, fast jag har iofs viss koll, på vad jag ska undvika och varför.
Det är givetvis bättre än inget, men jag är inte nöjd med det.
A-lan

Inläggav Sensemaker » fre 20 jan 2012, 13:19

A-lan skrev:
Sensemaker skrev:Mja det är det första "wo" som skall vara "no". Ett "n" bortföll.

Just så. "Var har du studerat japanska?"

A-lan skrev:

Det är bara ett lite humoristiskt sätt, att säga att jag lärt mig via internet.

Ah begreppskonstruktion analog med "school of life". Är "university of the Internets" ett begrepp ur egen fatabur eller är uttrycket spritt?

A-lan skrev:Det finns en del rätt schyssta internetresurser, för att lära sig grunderna.
För mer advancerade grejer, så är det lite bökigare, iaf om man inte betalar för det.

Ack ja, det är ont om högre fristående kurser i japanska utanför internet också.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav A-lan » fre 20 jan 2012, 13:44

Sensemaker skrev:
A-lan skrev:

Just så. "Var har du studerat japanska?"

Hemma, främst.
Ah begreppskonstruktion analog med "school of life". Är "university of the Internets" ett begrepp ur egen fatabur eller är uttrycket spritt?

Vet ej.
A-lan

Inläggav Anders » fre 20 jan 2012, 22:44

A-lan skrev:...och du tror inte det kan bero på språkkunnighet?
Men som sagt: Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:
Jag tror det mer beror på kultur och traditioner.

Vad jag gör eller inte gör på min fritid har ingen föutom min fru med att göra, men jag är tillräckligt gammal och har tillräckligt mycket internationell erfarenhet för att veta om jag behöver nåt mer än Engelska.

Jag tror du lite för mycket försöker pådyvla dina prioriteringa och intressen på andra människor. Du kan ju börja med att fråga dig varför du inte har samma kompetens som jag, är du en latmask?
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav A-lan » lör 21 jan 2012, 09:04

Anders skrev:Jag tror det mer beror på kultur och traditioner.

Vad jag gör eller inte gör på min fritid har ingen föutom min fru med att göra, men jag är tillräckligt gammal och har tillräckligt mycket internationell erfarenhet för att veta om jag behöver nåt mer än Engelska.

I repeat:
Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:
Du kan ju börja med att fråga dig varför du inte har samma kompetens som jag, är du en latmask?

1. Varför antar du att du har mer kompetens?
2. Ålder, samt diverse andra faktorer (så som min absurda dygnsrytm), som också är bortom min kontroll, skulle jag nog tro.
A-lan

Inläggav Matte » lör 21 jan 2012, 11:52

Här måste jag ge Anders rätt. Vilka omständigheter han lever under kan ingen här ha någon närmare kunskap om och vilka prioriteringar han ser sig nödsakad till har ingen annan med att göra. Det är rätt fånigt vifta med sådana pekpinnar.

Beträffande trögheten i att lära sig svenska tror jag tyvärr att det också hänger samman med engelskans höga status och svenskans låga. I offentligheten nedvärderas modersmålet. Våra representanter i EU framhärdar i att dom "can English" och avstår från simultolkning av svenska vid sina anföranden, HM konungen avslutar nyårstalet med tillägget "Happy New Year", stora företags produktinformation kan vara helt engelskspråkig, osv. osv. Den låga värderingen av och tilliten till modersmålet tror jag absolut bidrar till att invandrare inte prioriterar svenskastudier. Den som uppträder som strykhund bemöts sällan med respekt.
Stöd våra soldater i Afghanistan!

Ta hem dem levande!
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav eldirkadjo » lör 21 jan 2012, 12:46

A-lan skrev:
Anders skrev:Du kan ju börja med att fråga dig varför du inte har samma kompetens som jag, är du en latmask?

1. Varför antar du att du har mer kompetens?
2. Ålder, samt diverse andra faktorer (så som min absurda dygnsrytm), som också är bortom min kontroll, skulle jag nog tro.

Notera att du bytte ut "samma" mot "mer". Du verkar underförstått vilja insinuera att det är teoretiskt möjligt för någon att under en livstid lära sig allt inom alla ämnen, så länge förutsättningarna är de rätta.
Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inläggav Sensemaker » sön 22 jan 2012, 00:35

Matte skrev:Beträffande trögheten i att lära sig svenska tror jag tyvärr att det också hänger samman med engelskans höga status och svenskans låga.

Jag tror det var Kolingen som sa: "I Paris sjangdobla salar, också värsta busen franska talar."

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav Engangtill » sön 22 jan 2012, 12:46

Det händer att jag möter invandrare, tänker speciellt på en person i detta fall, som jag träffade regelbundet och som bara kunde fråga hur man mådde och svara att hon mådde bra.
När nu detta pågick vecka efter vecka och månad efter månad så upplevde jag det som synnerligen arrogant, det kändes som hon åtminstone kunde ha lärt sig ett par fraser i månader.
Vidare upplever jag att när det blir tillräckligt många av en folkgrupp, så verkar det inte finnas några incitament att lära sig svenska, speciellt som de verkat tappat tron på att få ett arbete. Men sådant är väl allas problem, som alla skall lösa?

Lyckligtvis så finns det många bra exempel, t.ex. en kvinna som var 25+ (antagligen 30+) som varken kunde läsa eller skriva och numera prata imponerande bra svenska.
En annan kvinna kom vid 35 och klarade av att få godkänt i, bl.a., samhällskunskap efter något år.
Jag försökte hjälpa en pensionerad man med svenska för invandrare (Som jag tyckte (felaktigt?)beskrev svenskar som fördomsfulla, svartsjuka och socialt bara kapabla att tala om vädret). Han blev aldrig så bra (död nu) att han skulle ha klarat sig i samhället, men han var väldigt duktig på att läsa trots att han inte förstod vad han läste (han introducerade mig för arabiska, som inte alls verkade så svårt som jag trott. Det svåra vara att vissa ”ljudningar” inte finns i svenskan).
Engangtill

Inläggav Tubba » sön 22 jan 2012, 21:22

Jag stötte på något lite lustigt i en taxibil* för några dagar sedan. Föraren var invandrare, fråga mig inte var i från. Söderut, mer eller mindre. I alla fall så ringde han under färden till någon som jag tror var hans bror, och pratade med väldigt knackig svenska (föraren, i alla fall) om något de skulle inhandla. Efter en liten stund så reagerar han på något hans bror säger, och säger typ "Jag måste prata svenska, jag har kund i bilen!"

Ungefär som att jag skulle bry mig om det... Kanske inte har något med trådämnet att göra, men jag tycker att det var en lustig anekdot.

*Särskilt beviljad skolskjuts
// L. C. Nielsen

Beautiful Railway Bridge of the Silv’ry Tay!
Alas! I am very sorry to say
That ninety lives have been taken away
Tubba

Inläggav Anders » mån 23 jan 2012, 06:53

A-lan skrev:1. Varför antar du att du har mer kompetens?
Som andra har påpekat, inte mer, annorlunda kompetens. Om du kan nämna de fem viktigaste personerna som lade grunden för PKI utan att slå upp det på Wiki eller någon annanstans, då har du ungefär samma kompetens som jag(efternamn räcker gott.)
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav A-lan » mån 23 jan 2012, 12:25

Matte skrev:Här måste jag ge Anders rätt. Vilka omständigheter han lever under kan ingen här ha någon närmare kunskap om och vilka prioriteringar han ser sig nödsakad till har ingen annan med att göra. Det är rätt fånigt vifta med sådana pekpinnar.

I repeat:
A-lan skrev:Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:

Lär dig läsa, är du snäll.
Den låga värderingen av och tilliten till modersmålet tror jag absolut bidrar till att invandrare inte prioriterar svenskastudier.

Ja, absolut.
...när det gäller engelskspråkiga invandrare, alltså.

Sen har man ju märkt att det är många butiker som har "sale" istället för "rea" :roll:
Varför har så många svenskar, en så låg syn på sitt språk?
eldirkadjo skrev:Notera att du bytte ut "samma" mot "mer".

Då jag uppfattade att Anders menade sig ha mer.
Han sa att jag inte hade samma kompetens.
Jag tvivlar på att han ville påstå att jag hade mer.
Engangtill skrev:Det händer att jag möter invandrare, tänker speciellt på en person i detta fall, som jag träffade regelbundet och som bara kunde fråga hur man mådde och svara att hon mådde bra.
När nu detta pågick vecka efter vecka och månad efter månad så upplevde jag det som synnerligen arrogant, det kändes som hon åtminstone kunde ha lärt sig ett par fraser i månader.

Inte enligt Anders, verkar det som.
Fast han menar ju på att han inte skulle klara av en så svår och besvärlig uppgift.
Tubba skrev:"Jag måste prata svenska, jag har kund i bilen!"

:lol:
Anders skrev:Som andra har påpekat, inte mer, annorlunda kompetens.

O_o
Det är ju ännu mindre relevant.
A-lan

Inläggav eldirkadjo » mån 23 jan 2012, 12:38

Nu är ju inte jag Anders så jag talar bara allmänt, men..

A-lan skrev:Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:

A-lan skrev:
Anders skrev:Som andra har påpekat, inte mer, annorlunda kompetens.

O_o
Det är ju ännu mindre relevant.

Det är väl inte irrelevant, om man lägger sin tid på att fila på en samling kompetenser så är det uppenbart att någon annan samling (där kanske t.ex. språk, teoretiskt fysik eller vad annat som helst ingår) blir lidande. Även om man känner för att använda all sin fritid till studier så finns det inte oändligt med fritid heller. Så det är teoretiskt fullständigt möjligt att man inte har tid att studera språk.

Man kanske kan argumentera för att det i många situationer är bra att prioritera just språkstudier, men knappast för att alla i alla situationer har tid med det.
Användarvisningsbild
eldirkadjo

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora