För mörkhyad: Lära sig svenska vs fortsätta med engelska...

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: För mörkhyad: Lära sig svenska vs fortsätta med engelska

Inläggav A-lan » mån 23 jan 2012, 14:01

eldirkadjo skrev:Det är väl inte irrelevant, om man lägger sin tid på att fila på en samling kompetenser så är det uppenbart att någon annan samling (där kanske t.ex. språk, teoretiskt fysik eller vad annat som helst ingår) blir lidande. Även om man känner för att använda all sin fritid till studier så finns det inte oändligt med fritid heller. Så det är teoretiskt fullständigt möjligt att man inte har tid att studera språk.

Nope. Det beror helt på hur intensivt man kör.
Det behöver inte ta särskilt mycket tid. Efter ett tag går mycket av det dessutom automatiskt.
Man behöver vara sjukligt upptagen, för att inte kunna få in lite språkinlärning.
Lite av andra saker kan kanske tappa några minuter, här och där, men inte så att det skapar problem.
A-lan

Inläggav eldirkadjo » mån 23 jan 2012, 14:09

A-lan skrev:Lite av andra saker kan kanske tappa några minuter, här och där, men inte så att det skapar problem.

Vadå "nope", hur vet du att detta inte är ett problem för godtyckligt utvald person X? Du generaliserar utifrån din egna situation.
Användarvisningsbild
eldirkadjo

Inläggav Anders » ons 25 jan 2012, 10:31

A-lan skrev:Man behöver vara sjukligt upptagen, för att inte kunna få in lite PKI-inlärning.
Lite av andra saker kan kanske tappa några minuter, här och där, men inte så att det skapar problem.
Det finns folk som inte har samma prioriteringar som du, troligen de flesta. När du inser det kanske du blir lite trevligare. Dina prioriteringar är inte fel, och det är inte mina heller. Men att kritisera någon för att de inte har samma prioriteringar som du är fel. Iallafall tycker jag det.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav A-lan » ons 25 jan 2012, 14:50

Anders skrev:
A-lan skrev:Man behöver vara sjukligt upptagen, för att inte kunna få in lite PKI-inlärning.
Det finns folk som inte har samma prioriteringar som du, troligen de flesta. När du inser det kanske du blir lite trevligare. Dina prioriteringar är inte fel, och det är inte mina heller. Men att kritisera någon för att de inte har samma prioriteringar som du är fel. Iallafall tycker jag det.

1. Vad fan är "PKI-inlärning", och varför är det i citeringen av mitt inlägg?
2. I repeat:
Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:
Det är dina påståenden om att du inte skulle kunna eller ha tid.
A-lan

Inläggav Xantippa » ons 25 jan 2012, 15:00

A-lan skrev:
Anders skrev:

1. Vad fan är "PKI-inlärning", och varför är det i citeringen av mitt inlägg?

För att Anders vill göra en poäng här och visa dig hur absurt det är att säga till andra vad de har tid att lära sig. Som du ser finns det områden som du inte ens vet vilka de är, än mindre lär dig något om. Anders har lagt tid på att exempelvis lära sig detta i stället för ännu ett språk.

Jag vill nu ta tillfället i akt och påpeka för dig att i påfallande många av dina trådar förväxlar du "de" och "dem" och använder talspråk som "våran" vilket är iögonfallande för en människa som är född och uppvuxen i Sverige och dessutom verkar ha en syn på sig själv som språkbegåvad.
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav A-lan » ons 25 jan 2012, 18:41

Xantippa skrev:För att Anders vill göra en poäng här och visa dig hur absurt det är att säga till andra vad de har tid att lära sig. Som du ser finns det områden som du inte ens vet vilka de är, än mindre lär dig något om. Anders har lagt tid på att exempelvis lära sig detta i stället för ännu ett språk.

A-lan skrev:2. I repeat:
Det är inte det att du inte vill, orkar eller bryr dig om att lära dig språket, som jag kritiserat, egentligen:
Det är dina påståenden om att du inte skulle kunna eller ha tid.

Jag vill nu ta tillfället i akt och påpeka för dig att i påfallande många av dina trådar förväxlar du "de" och "dem" och använder talspråk som "våran" vilket är iögonfallande för en människa som är född och uppvuxen i Sverige och dessutom verkar ha en syn på sig själv som språkbegåvad.

...
Som om det vore konstigt, även för en språkbegåvad person, som är svensk sen flera generationer tillbaka? :roll:
Att bemästra de VS dem, är inte en vanlig förmåga.
Att använda talspråk, som inte är skriftspråk, är heller knappast särskilt ovanligt.
Min okunskap om interpunktion är nog lite värre, men även med det, så är min svenska fortfarande bättre än de flestas.
A-lan

Inläggav Xantippa » ons 25 jan 2012, 19:12

A-lan: vad är det du inte fattar?!

Anders har inte haft TID för att han lagt tiden
på att lära sig om PKI. Förstår du detta grovt förenklade påstående?
We are the dead
Användarvisningsbild
Xantippa
Avstängd

Inläggav A-lan » tor 26 jan 2012, 01:31

Xantippa skrev:Anders har inte haft TID för att han lagt tiden

...
Nej. Han må inte bry sig inte om att lära sig språket, visst, men han har tiden och möjligheten för att lära sig.
Han har kanske inte tid för att gå en kurs, eller lära sig jätteintensivt, men han har gott om tid att lära sig.
A-lan

Inläggav Anders » ons 01 feb 2012, 09:06

A-lan skrev:
Xantippa skrev:Anders har inte haft TID för att han lagt tiden

...
Nej. Han må inte bry sig inte om att lära sig språket, visst, men han har tiden och möjligheten för att lära sig.
Han har kanske inte tid för att gå en kurs, eller lära sig jätteintensivt, men han har gott om tid att lära sig.
Jo men visst. Jag har säkert tid över att göra en massa saker som jag inte vill göra. Jag kan ju börja med att sluta umgås med min fru, sluta att läsa skönlitteratur, sluta att gå till jobbet, sluta se på film, och sluta att bevista detta fora. Men skillnaden mellan att utföra ovan nämnda aktiviteter och att lära mig fler språk är att jag vill göra det förra men inte det senare.
Jack Daniel ‏@jack_daniel:
Due to market demand I'm going to launch my own vulnerability management toolkit, a bucket of sand for burying one's head.
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Victor_Von_Doom » ons 01 feb 2012, 10:03

Varför ska man lära sig komplicerade småspråk om man redan kan klara sig på stora lingua franca som engelska?
Dreaming is a shore
for a ship that never docks
Nonetheless I still belong to dreaming
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Matte » ons 01 feb 2012, 10:56

Victor_Von_Doom skrev:Varför ska man lära sig komplicerade småspråk om man redan kan klara sig på stora lingua franca som engelska?

Ett rikare liv och större möjligheter att röra sig bland folk utanför akademierna och turistenklaverna där folk förstår åtminstone lite engelska eller något annat lingua franca.
Stöd våra soldater i Afghanistan!

Ta hem dem levande!
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav micke.d » ons 01 feb 2012, 11:27

A-lan skrev:Att bemästra de VS dem, är inte en vanlig förmåga.

Det är inte ovanligt att bemästra det. Kan du skilja på när det ska vara "vi" respektive "oss"?
Vidskepelse - vidske'pelse, fsv. vidskipilse, till skipilse, ställning, förhållande, beskaffenhet, m m (= skepelse), o. vid i pejorativ betyd., ungef. likbetyd. med van- i vantro; jfr vidunder. I vissa dial. i betyd. 'spökeri, oförklarlig syn'.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kaxiga Z » ons 01 feb 2012, 13:35

Matte skrev:
Victor_Von_Doom skrev:Varför ska man lära sig komplicerade småspråk om man redan kan klara sig på stora lingua franca som engelska?

Ett rikare liv och större möjligheter att röra sig bland folk utanför akademierna och turistenklaverna där folk förstår åtminstone lite engelska eller något annat lingua franca.

Precis.

Det handlar för min princip inte om att plugga in en massa glosor (som med andra språken man till äventyrs behärskar). Utan: några vardagsfraser/artighetsfraser inom språket som talas av vanligt folk, snabbköpskassörskan/torghandlaren/städaren/brevbäraren, i landet man bor i. Struntar man i detta brister man i respekt. "Jag orkar bara tala med advokater, civilingenjörer/affärsmän/engelsktalande gästarbetare, de som kan lingua franca (engelska), de som är i de övre samhällsskikten här i landet som jag visserligen redan bott i i flera år."
...man bör säga vad man vill säga i stället för att ständigt säga att man inte får säga det. /Lena Andersson
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav Victor_Von_Doom » ons 01 feb 2012, 17:37

Matte skrev:

Varför skulle det vara rikare? Om man är lycklig med bara sitt hemspråk eller hemspråk + lingua franca, what's the harm?

Viss språkförståelse brukar dessutom alltid uppstå vid kontakt och behov ändå.
Dreaming is a shore
for a ship that never docks
Nonetheless I still belong to dreaming
Användarvisningsbild
Victor_Von_Doom

Inläggav Matte » ons 01 feb 2012, 20:35

Ja, det var en poäng! Varför skulle livet bli rikare för t ex en invandrad kvinna att kunna tala svenska, när hon ändå i 20 år har varit lycklig vid sin egen härd?
Stöd våra soldater i Afghanistan!

Ta hem dem levande!
Användarvisningsbild
Matte

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora