"Pluggande anses omanligt"

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

"Pluggande anses omanligt"

Inläggav garozzo » mån 26 mar 2012, 08:00

Intressant artikel om skillnaden mellan pojkar och flickor, och deras syn på skolarbetet.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/pluggande-anses-vara-omanligt
garozzo

Re: "pluggande anses omanligt"

Inläggav VeVeN » mån 26 mar 2012, 08:24

Jag minns hur det var när jag gick på skolan i Ådalen. Där fick man som kille definitivt inte vara för duktig i teoretiska ämnen om man inte ville riskera sitt anseende i gruppen. Det man skulle vara bra på var jympa, d.v.s. idrott, och att trimma moppen. Inte läsa böcker å sånt skit.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav micke.d » mån 26 mar 2012, 09:53

Jag tror artikeln har rätt: det är själva pluggandet som anses omanligt, inte att ha goda betyg i sig.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav kaxiga Z » mån 26 mar 2012, 10:09

Det jag tyckte var jobbigt i grundskolan/gymnasiet var att flickor med bra betyg ansågs plugga in saker utantill, i mängd. Medan pojkar med bra betyg, ansågs talangfulla och problemlösande. Dessutom berättade vissa killar historier om hur mycket de söp hela helgen före fysikproven (för att sedan få mvg-resultat på provet) utan att ha pluggat.
Användarvisningsbild
kaxiga Z
Forummoderator

Inläggav VeVeN » mån 26 mar 2012, 11:10

micke.d Wrote:Jag tror artikeln har rätt: det är själva pluggandet som anses omanligt, inte att ha goda betyg i sig.
Mitt minne är att även goda betyg i teoretiska ämnen var rätt omanligt.

Då var ju Ådalen fortfarande starkt präglat av en slags "bruksanda". Riktiga grabbar läser inte utan meckar och idrottar.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav garozzo » mån 26 mar 2012, 11:26

Jag misstänker att det här är ett relativt sent fenomen.
jag gick ut gymnasiet 1971, och jag har inget minne av något sådant under min skoltid.
Fast det är klart jag gick ju realskola vilket innebar att de som var intresserade av teoretiska studier sorterades ut
efter 6:an.
garozzo

Inläggav Matte » mån 26 mar 2012, 13:31

Plugghästar och skolfuxar har knappast någonsin innehaft hög status. Det intressanta är dock varför pluggandet blivit mer "omanligt" än för en generation sedan. Jag har sett andra utbildningssociologer förklara den ökade skillnaden mellan könens skolprestationer med just detta.

Apropå den länkade artikeln så blir man nyfiken på de studerade elevernas klassbakgrund. "Ta sig upp genom personliga kontakter" ..är säkert ett alternativ för advokatsonen i en storstad, mindre så för hemsamaritens pojk i Ådalen.
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Sensemaker » mån 26 mar 2012, 13:37

In för ett prov säger eleverna till varandra att de inte pluggat ordentligt. Än sen, inför ett lopp säger löparna att de inte är nöjda med hur det tränat. Detta är väl dels sant, man känner sig otillräckligt förberedd när man står där, dels föredrar man väl att folk tror man är lat framför att man är obegåvad ifall det går åt skogen.

Sensemaker
Sensemaker

Inläggav VeVeN » mån 26 mar 2012, 13:49

garozzo Wrote:Jag misstänker att det här är ett relativt sent fenomen.
jag gick ut gymnasiet 1971, och jag har inget minne av något sådant under min skoltid.
Fast det är klart jag gick ju realskola vilket innebar att de som var intresserade av teoretiska studier sorterades ut
efter 6:an.
Ådalen var det så att när man väl hade börjat på gymnasiets teoretiska linjer så var det inte lika skämmingt att läsa "böckren" längre. Å andra sidan betraktades teoretiska studier med viss misstänksamhet av den övriga omgivningen. Den som pluggade teoretiskt, skulle med all säkerhet komma att flytta därifrån och svika bygden.

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Dûrion Annûndil » mån 26 mar 2012, 19:20

Jag gick ut gymnasiet -94, och jag kan inte minnas att det var någon könsskillnad på vem som kallades "plugghäst". Den som pluggade för framtiden var arrogant.
Blåögd cyniker, pessimistisk livsnjutare.
Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil

Inläggav VeVeN » tis 27 mar 2012, 21:28

Reflektion och spekulation. Vår tids "arga män"

Det fenomen vi diskuterar här, att beläsenhet, teoretiska kunskaper och annat "intellektuellt" betraktats som rejält omanligt verkar vara något som många kan omvittna. Något som också är tydligt är att många killar lyckades bra med att spela väldigt mycket dummare än de egentligen var. De var skickliga på att dölja hur smarta de i verkligheten var.

Min hypotes är att det måste ha varit många som ändå svalde denna rätt enfaldiga variant av manlighet med hull och hår. Den som gjort det misstaget måste känna sig fullständigt grundlurad idag när intellektuell och social förmåga är ett självklart grundkrav både på arbets- och könsmarknaden.

Är det vår tids arga män?

Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Matte » tis 27 mar 2012, 21:53

Social förmåga betraktas inte som omanligt, enligt den refererade sociologen.

Dagens gossar har uppenbara attitydproblem. Inte ens de mest lysande begåvningar kommer undan det hårda slit som kvalificerade studier innebär. Drar mig till minnes förre ständige akademisekreteraren Engdahls berättelse om sin gymnasietids mödor. För att inte tala om Dag Hammarskjölds..

Varifrån kommer denna attityd till studier som något lättvindigt? Ni forumiter som är lärare kanske kan ge oss andra en inblick..

Det finns ingen kungsväg till kunskapen och endast den som inte skyr mödan att klättra uppför dess branta stigar har utsikt att nå dess ljusa höjder
(Karl Marx)
Es gibt keine Landstrasse für die Wissenschaft, und nur diejenigen haben Aussicht, ihre lichten Höhen zu erreichen, die die Mühe nicht scheuen, ihre steilen Pfade zu erklimmen.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Inläggav Picea » tis 27 mar 2012, 21:56

Gick ut -90 och känner inte heller igen könsskillnaderna, men det fanns ju folk av båda könen som var seriösa plugghästar och hade höga betyg, medan de som hade något litet lägre betyg ofta påstod sig inte plugga alls. Personliga kontakter kallades "svågerpolitik" och var inte fint på den tiden.
Användarvisningsbild
Picea

Inläggav fråntaiga » ons 28 mar 2012, 09:20

Som uppvuxen i en välkänd gruvort under 70- och 80-talet vet jag vad det vill säga att bli utpekad som plugghäst o likn. Själv gav jag upp "pluggandet" (inte för att jag var så väldigt ambitiös) under åk 6 för att istället ta mig an alkoholen. Det visade sig då vara ett mycket bättre val på de flesta plan under ett antal år.

Som någon skriver, det var nog inte vad som betyget visade som var avgörande, utan om man verkligen visade någon form av intresse under lektionerna. Flickorna fick göra vad de ville, det var ointressant. Men nåde den grabb som visade sig alltför intresserad under en lektion. Vad vissa fick utstå glåpord och trakasserier på grund av detta. Flickorna blev naturligtvis de stora vinnarna, konkurrensen var inte direkt mördande, milt uttryckt.

Tursamt nog har vi haft goda möjligheter i Sverige att ordna upp tidigare synder genom komvux och folkhögskolor, vilket jag själv har gjort och många andra med mig. Det tragiska är ju alla de som aldrig kom"tillbaka". Tyvärr hör jag fortfarande unga grabbar resonera på detta sätt, om plugghästar etc...
Användarvisningsbild
fråntaiga

Inläggav Matte » ons 28 mar 2012, 10:21

fråntaiga Wrote:Som uppvuxen i en välkänd gruvort under 70- och 80-talet vet jag vad det vill säga att bli utpekad som plugghäst o likn.

Tragiskt! Hur ett folk kan hålla sig själv nere för att förbli underklass. Själv har jag en motsatt erfarenhet. I min barndoms bruksort,där folkbildningstraditionen var stark tillhölls vi att studera, på det att inte Bolaget skulle få klorna i oss så snart vi gått ut grundskolan.

Att pojkars studieresultat sladdar efter flickors tycks vara en stabil trend. även internationellt.

Mönstret av könsskillnader i skolframgång har förändrats de senaste decennierna.
Grovt sett presterade fl ickor förr bättre i språk och humaniora medan pojkarna
presterade bättre i matematik, teknik och naturvetenskap. Idag ser det annorlunda
ut: fl ickorna presterar klart bättre såväl i form av medelbetyg och prov som i
examinationsfrekvens och utbildningsdeltagande. I matematik och naturvetenskapliga
ämnen har pojkarna tidigare haft ett försteg men detta har utraderats de
senaste 20–30 åren. I rapporten defi nieras utbildningsresultat som kunskapsnivå,
genomströmning genom utbildningssystemet och deltagande i utbildning efter
gymnasiestadiet. Flickornas utbildningsresultat får idag ses som överlägsna pojkarnas
i samtliga dessa avseenden.
Även internationellt fi nns en tendens att fl ickor får bättre skolresultat och ökar sitt
deltagande i utbildning jämfört med pojkarna. Den tendensen är särskilt tydlig i
de nordiska länderna (exklusive Danmark) och några andra utvecklade välfärdsekonomier.
...

Slutsatsen är att kön som faktor har ett »äkta« samband med utbildningsprestation
men att givetvis även föräldrars utbildning och yrke fortsätter att
utöva en stark påverkan. Såväl PISA-test som betygsstatistik visar på bättre resultat
med högre social bakgrund, men också att könsskillnaden är lika stor inom alla
respektive sociala kategorier. Pojkar i de övre sociala skikten har således t.ex. en
sämre läsförmåga jämfört med motsvarande fl ickor, vilket är värt uppmärksamhet.
Analysen visar också att liknande könsskillnader fi nns i alla kommuntyper,
och även mellan elever med utländsk och med svensk bakgrund.

Ur sammanfattningen från Mats Börjessons rapport "Kön och skolframgång", Myndigheten för Skolutveckling, 2005

Rapporten går att ladda ner från myndighetens hemsida.

Det finns flera genusteoretiska studier som söker förklara fenomenet. Dock har jag ännu inte hittat någon som ens är läsbar.

K. Marx
Användarvisningsbild
Matte

Nästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora