"Pluggande anses omanligt"

Diskutera sociologi, historia, religionsvetenskap, ekonomi, språk, statsvetenskap o.s.v. ur ett vetenskapligt perspektiv.

Re: "pluggande anses omanligt"

Inläggav onslow » ons 02 maj 2012, 15:15

Kan bara hålla med. Tyvärr var det ju i dessa fall inte bara uteblivet stöd hemifrån, utan ett direkt motarbetande.
Variant av "du ska fan inte tro du är nåt" eller?
I am still confused but on a higher level
onslow

Inläggav Suresh » ons 02 maj 2012, 15:31

Jag har inte en aning om vad som ansågs manligt eller inte när jag gick i grundskolan. Det enda som gällde för min del var att vara bäst i alla ämnen, kunna svara på varenda fråga och aldrig någonsin ge en enda lärare en chans att komma på mig med en blotta, samtidigt som jag avslöjade alla deras. Och vinna alla idrottstävlingar jag ställde upp i.

Å andra sidan hade jag inte mycket flickvänner.

Senare i livet har jag blivit en obotlig slacker i takt med att jag lärt mig att livet inte lönar en efter prestation, snarare position. I detta känner jag mig upplyft av den senaste primatforskningen speglad på detta forum vilken visar att apor känner likadant.
Jag älskar den här frågeställningen (helt oironiskt). Intressant!
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav VeVeN » ons 02 maj 2012, 15:49

onslow skrev:Kan bara hålla med. Tyvärr var det ju i dessa fall inte bara uteblivet stöd hemifrån, utan ett direkt motarbetande. Variant av "du ska fan inte tro du är nåt" eller?
Det var inte bara en attityd hemifrån, det var en attityd som präglade hela samhället.

Suresh skrev:Jag har inte en aning om vad som ansågs manligt eller inte när jag gick i grundskolan. Det enda som gällde för min del var att vara bäst i alla ämnen, kunna svara på varenda fråga och aldrig någonsin ge en enda lärare en chans att komma på mig med en blotta, samtidigt som jag avslöjade alla deras. Och vinna alla idrottstävlingar jag ställde upp i.
Du växte alltså inte upp på en bruksort.

"Gammpojka"

När jag bodde i Luleå var detta beteckningen på de karlar som hade stannat i sin mentala utveckling nångång under de lägre tonåren. En betydande del av supportrarna till Luleå Hockey var av denna sort, trettonåriga själar i förtiåriga kroppar.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Suresh » ons 02 maj 2012, 15:57

VeVeN skrev:Du växte alltså inte upp på en bruksort.

"Gammpojka"

När jag bodde i Luleå var detta beteckningen på de karlar som hade stannat i sin mentala utveckling nångång under de lägre tonåren. En betydande del av supportrarna till Luleå Hockey var av denna sort, trettonåriga själar i förtiåriga kroppar.

Dem känner jag. Att inte "bli något" var en fasa i min norrbottniska ungdom.

Jag tror att vi hade en pluggkultur, med reservation för att det givetvis låg mer prestige i att uppnå höga resultat utan att plugga. Styrka var manligt, men kunskap var det med. "Intelligens" såg som någon slags rikslikare för det som hade högt värde. Jag förknippar detta med jägarkulturen, att slugheten överträffar trälens slit.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav VeVeN » ons 02 maj 2012, 16:20

Suresh skrev:Att inte "bli något" var en fasa i min norrbottniska ungdom.

Jag tror att vi hade en pluggkultur, med reservation för att det givetvis låg mer prestige i att uppnå höga resultat utan att plugga. Styrka var manligt, men kunskap var det med. "Intelligens" såg som någon slags rikslikare för det som hade högt värde. Jag förknippar detta med jägarkulturen, att slugheten överträffar trälens slit.
Skiljer sig från "tänka är förräderi mot kollektivet" attityden, där de egenskaper som premierades förutom råstyrka var förmågan att "tåla" kröka och typ fixa förgasare och svetsa rosthål i karossen.
Hade jag varit litet mer ödmjuk hade jag varit perfekt!

På min ignorelista just nu moridin, matte, aktivarum, Vidugavia, Thomas P
Användarvisningsbild
VeVeN

Inläggav Suresh » ons 02 maj 2012, 19:06

VeVeN skrev:Skiljer sig från "tänka är förräderi mot kollektivet" attityden, där de egenskaper som premierades förutom råstyrka var förmågan att "tåla" kröka och typ fixa förgasare och svetsa rosthål i karossen.

Något som stör mig otroligt i både den proletära och småborgerliga sörlänningsmentaliteten är konceptet "alla luras", "alla är svin", "dom andra är minsann värre än oss" - underförstått, vårat lilla regelbrott är rätt ok i jämförelse.

Jag minns inte alls den dryga pessimismen hemifrån. Sörlänningar kanske luras, blåser varandra på pengar, horar och bedrar, svär inför prästen och ljuger inför tinget. Men norrbottningar är hederliga och rejäla. Det är manligt. Kom ihåg det.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav micke.d » ons 02 maj 2012, 21:18

Suresh skrev:norrbottningar är hederliga och rejäla. Det är manligt. Kom ihåg det.
Nåja. Med lämplig definition av "hederliga" så är det nog så, men den lämpliga definitionen får då utelämna relationen till statsmakten.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Nils D » tor 24 maj 2012, 20:33

Om en pojkskola i New York, Rapport 23/5 (Spola fram till 22.30.)
Ordning och reda, rak i ryggen!
Undra hur de blir, hur de uppför sig efter skolan? Och i kontakten med tjejer?
"Motsatsen till problemet är poemet." Julien Torma, 'patafysiker
Nils D

Inläggav Suresh » tor 24 maj 2012, 21:59

micke.d skrev:
Suresh skrev:norrbottningar är hederliga och rejäla. Det är manligt. Kom ihåg det.
Nåja. Med lämplig definition av "hederliga" så är det nog så, men den lämpliga definitionen får då utelämna relationen till statsmakten.

Heder gäller bara människor som inte behöver ta varandra o hand och le vargleenden när de träffas.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Anders » fre 25 maj 2012, 21:25

Suresh skrev:
micke.d skrev:

Heder gäller bara människor som inte behöver ta varandra o hand och le vargleenden när de träffas.
Nu fårstår jag inte. Vill du utesluta folk som tar ihand från hederlighet? Vad gör ni när ni träffas? Nickar och grymatar?
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav Suresh » lör 26 maj 2012, 09:04

Anders skrev:Nu fårstår jag inte. Vill du utesluta folk som tar ihand från hederlighet? Vad gör ni när ni träffas? Nickar och grymatar?

Tar i hand gör sörlänningar och de är sällan ute efter något gott. Kronofogden, prästen och landsfiskalen. Särskilt minns jag "affärsmännen söderifrån" som en av min barndoms hotbilder. De beskrevs i liknande ordalag som småtjuvar och tattare.

Ett handslag är en bekräftelse på att man är överens. Det skall ske i slutet av en affär, inte vid inledningen av en (flyktig) bekantskap.

Vad gör vi då istället? Hejar antar jag. Det går till så här:

Bild

(med reservation för att Norrbotten kan ha fjollifierats under de senaste trettio åren)
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Anders » lör 26 maj 2012, 16:25

Suresh skrev:Vad gör vi då istället? Hejar antar jag. Det går till så här:
(med reservation för att Norrbotten kan ha fjollifierats under de senaste trettio åren)
I min värld är det fjolligt att inte ta i hand. Riktiga män har ett stadigt handslag. Men jag håller med, fjollorna bor norr om Norrtull, vi män söder därom. "Hej", det är en 70-tals geschäft som borde ha stannat där.
Maskirovka är en rysk militärteknisk term för metoder, verktyg, utrustning, med mera, som skall vilseleda en fiende i händelse av en konfliktsituation
Användarvisningsbild
Anders

Inläggav micke.d » lör 26 maj 2012, 16:39

Anders skrev:I min värld är det fjolligt att inte ta i hand. Riktiga män har ett stadigt handslag.
Instämmer, men är nog med Suresh här: handslaget kommer först när man är överens, som en bekräftelse på detta, och inte inledningsvis.
Senast redigerad av micke.d lör 26 maj 2012, 17:00, redigerad totalt 1 gång.
Hädanefter kallar jag dem Daesh.
Användarvisningsbild
micke.d
Forummoderator

Inläggav Suresh » lör 26 maj 2012, 16:44

Anders skrev:
Suresh skrev:Vad gör vi då istället? Hejar antar jag. Det går till så här:
I min värld är det fjolligt att inte ta i hand. Riktiga män har ett stadigt handslag. Men jag håller med, fjollorna bor norr om Norrtull, vi män söder därom. "Hej", det är en 70-tals geschäft som borde ha stannat där.

Att ta i hand innan ett rådslag är antingen dominant eller lismande. Dominant om budskapet är "nu är det bäst för dig att vi är överens". Lismande om budskapet är "visst är vi goda vänner du och jag?"

Nej, riktiga människor de hälsar varandra på avstånd med ett hej eller en nickning, står sedan med händerna i fickorna och dryftar viktiga frågor ett slag och gör SEN ett fast handslag om dom har köpt en scoter på ordet eller kommit överrens om ett vettigt upplägg av arbetsuppgifter i vägföreningen.

Sjuhäradsvanan att ta ledamöterna i hand innan ett styrelsemöte finner jag anstötlig och dessutom onödigt smittspridande.

Bryt ut diskussionen till "Riktigt folk tar inte i hand"
Senast redigerad av Suresh lör 26 maj 2012, 16:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

Inläggav Suresh » lör 26 maj 2012, 16:45

micke.d skrev: Instämmer, men är nog med Suresh här: handslaget kommer först när man är överens, som en bekräftelse på detta, och inte inledningsvis.

Visst är det härligt med kulturgrammatik. :)
Användarvisningsbild
Suresh
Avstängd

FöregåendeNästa

Återgå till Samhällsvetenskap och humaniora