Vidugavia skrev:Låter mycket riktigt väldigt knepigt men så är det åtminstone jag förstått det. Queerteoretiker, liksom de flesta andra pomos, har dock en förkärlek att uttrycka sig väldigt dunkelt och svårförståeligt så det är mycket möjligt att jag har missförstått det hela.
Så här tror jag att man har tänkt.
Kön är bara ett ord. Ordet borde betyda att man bara beskriver de uppenbara biologiska skillnaderna som finns mellan man och kvinna (t.ex. penis vs äggstockar) rent medicinskt. Det är inte rimligt att anta att queerfeminismen vill att vi alla ska börja låtsas om som att penisar och äggstockar inte existerar, eller hur?
Det skulle ju inte bli så lyckat inom t.ex. sjukvården.
Vad man i stället menar är ju att ordet kön har fått så många fler kulturella betydelse som inte är motiverade på annat sätt än genom sociala/kulturella konstruktioner/uppfattningar. T.ex. mammor ska ta hand om barnen för att de är mer lämpade för det. Pappor ska vara stora och starka, de passar bättre som poliser, rektor, osv. Mannen "sätter på" kvinnan, inte tvärtom. Mannen drar in stålarna - frun tar hand om barn och hem. Män har kostym, kvinnor har klänning, osv. Det är lätt att fortsätta dra upp saker som anses vara manligt eller kvinnligt och det är alltså detta som i huvudsak definierar ordet kön så som det skrivs, läses, tolkas och förstås i hela samhället på alla håll och kanter. Alltså ordet kön innehåller ju många fler värderingar och tankar i denna senare del av definitionen på kön än att det associeras med bara de exakta biologiska och synliga skillnaderna. Alltså det är den delen av ordet kön (den största delen) som man inte vill erkänna som korrekt. Jag tycker att detta är intressant, jag vet inte om det är rätt eller fel men det väcker tankar som bör väckas och därför är det hela positivt, mer än negativt. Om man drar det till sin spets och avskaffar ordet kön blir det ju iofs lite svårt för rörelsen att formulera problembilden om man inte längre har något ord för det